بلومبرگ مدعی شد

خبری تازه درباره زمان هفتمین دور مذاکرات برجام

کدخبر: ۴۲۶۰۰۸
منابع خبری غربی مدعی شده‌اند هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای در وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای برجام احتمالاً اواسط ماه آگوست برگزار خواهد شد.
خبری تازه درباره  زمان هفتمین دور مذاکرات برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، منابع غربی مدعی شده‌اند مذاکرات هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران بعید است تا قبل از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید ایران در ماه آینده میلادی برگزار شود. 

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ به نقل از دو مقام مطلع از زمان‌بندی مذاکرات هسته‌ای نوشته انتظار می‌رود هفتمین دور مذاکرات وین اواسط ماه آگوست برگزار شود. 

یک منبع اروپایی دیگر که خواسته گمنام باقی بماند هم در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته انتظار می‌رود تهران تنها بعد از تحلیف آیت‌الله «ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایران آماده از سرگیری گفت‌وگوها باشد.

این، جدیدترین برآورد درباره زمان آغاز هفتمین دور مذاکراتی است که از چند ماه پیش برای مشخص کردن وضعیت اجرای توافق هسته‌ای برجام در شهر وین برگزار شده است. 

برآورد جدید، بازه زمانی‌ای را که «میخائیل اولیانوف»، دیپلمات ارشد روسیه گفته بود دور هفتم مذاکرات در آن آغاز نخواهد شد را تا چند هفته آن طرف‌تر بسط می‌دهد.

اولیانوف در آن مصاحبه با روزنامه «کامرسنت» که متن انگلیسی آن یکشنبه منتشر شده تصریح کرده بود که این گفت‌وگوها زودتر از ۱۰ روز دیگر آغاز نخواهند شد. برآورد جدیدی که بلومبرگ ارائه کرده به معنی آن است که انتظار می‌رود این گفت‌وگوها اواسط ماه آگوست برگزار شوند. (۱۵ آگوست با روز ۲۴ مرداد در تقویم شمسی مصادف است.)

اولیانوف در پاسخ به سوالی درباره اینکه مذاکرات برجامی در وین چه زمانی آغاز می‌شود گفت: «تا امروز، هیچ‌کس از جمله ایرانی‌ها پاسخی برای این سوال ندارد.»

اولیانوف در ادامه گفت: «قابل درک است. ایران به تازگی رئیس‌جمهور ایجاد کرده و تیم جدیدی قرار است روی کار بیایند. آنها برای در دست گرفتن امور به زمان نیاز دارند.»

وی اضافه کرد: «نظر ما این است که مذاکرات هر چه زودتر آغاز شوند بهتر است. من فکر می‌کنم گفت‌وگوها زودتر از ده روز دیگر شروع نمی‌شوند، شاید هم دیرتر از این موعد.»

یک منبع اروپایی به وبگاه بلومبرگ گفت به تأخیر انداختن گفت‌وگوها تا زمان روی کار آمدن دولت آیت‌الله رئیسی، لزوماً شانس رسیده به مصالحه در وین را کاهش نمی‌دهد.

منبع مورد استناد بلومبرگ به اظهارات رئیس‌جمهور منتخب ایران در حمایت از مذاکراتی که به رفع تحریم‌ها منجر شود اشاره کرده است.

اصلی‌ترین بن‌بست‌ها در مذاکرات

مذاکرات وین در برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شده است.

منابع خبری تا کنون به طور مشخص درباره اینکه چه موانعی بر سر راه پیشرفت مذاکرات وجود دارند اظهارنظر نکرده‌اند. مشخص کردن توالی اقداماتی که لازم است ایران و آمریکا برای از سرگیری اجرای کامل برجام انجام دهند و همچنین خودداری آمریکا از ارائه ضمانت درباره عدم خروج مجدد از برجام برخی از مهم‌ترین موانع در این گفت‌وگوها قلمداد می‌شوند.

آماده نبودن آمریکا برای عدم ارائه ضمانت‌های لازم در خصوص عدم خروج از برجام، از جمله موانعی است که بارها از سوی منابع مختلف به عنوان یکی از موانع پیشرفت گفت‌وگوها مطرح شده است.

اولیانوف هم در مصاحبه با کامرسنت به همین موضوع اشاره کرده است. او گفت: «یکی از مسائل بسیار واقعی مثلاً این است که آیا می‌توان ضمانتی ایجاد کرد که وضعیت پیش آمده در دوران دونالد ترامپ و پیامدهای فاجعه‌بار آن مجدداً تکرار نخواهد شد. این خیلی مشکل‌ساز است.آمریکایی‌ها با استناد به قوانین‌شان می‌گویند که قادر به ارائه چنین تضمینی نیستند.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «آن‌چه در کشورمان مورد اجماع همه می‌باشد، این موضوع است که اولا تحریم‌های آمریکا باید به صورت موثر برداشته شود و ثانیا مطالبات فرابرجامی ارتباطی به این توافق ندارد. مکررا اعلام شده به محض اجرای کامل توافق هسته‌ای و راستی‌آزمایی آن، جمهوری اسلامی ایران نیز اجرای کامل تعهدات خود را از سر خواهد گرفت.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید