خبری تازه از اولیانوف درباره توافق برجام

کدخبر: ۴۲۶۲۵۳
اولیانوف گفت: مذاکرات احیای برجام آسان نیست ولی دلیلی برای بدبین بودن در این خصوص وجود ندارد.
خبری تازه از اولیانوف درباره توافق برجام

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، چهارشنبه بعد از ظهر به وقت تهران گفت که هیچ دلیلی برای ارزیابی بدبینانه نسبت به آینده توافق هسته ای آینده ایران وجود ندارد

به نوشته خبرگزاری «تاس» «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در گفت‌وگوهای وین به مناسبت ششمین سالگرد انعقاد توافق هسته‌ای ایران در 14 جولای 2015 اظهار داشت: «هیچ دلیلی برای ارزیابی بدبینانه از وضعیت کنونی برجام و آینده آن وجود ندارد، اما نباید هم انتظارات بیش از حد داشت.»

اولیانوف در زمینه احیای برجام افزود: «هیچ دلیلی وجود ندارد که نسبت به این وضعیت و آینده بدبین بود. اول از همه اینکه همه مذاکره کنندگان، از جمله ایرانی‌ها، پیام‌هایی مبنی بر این ارسال می‌کنند که کارهای انجام شده را مثبت ارزیابی می‌کنند و موافقند که مذاکرات بایدادامه یابد. البته ،این به این معنی نیست که مذاکرات آسان خواهد بود. با این حال، بدون شک تمایل به ادامه مذاکره از سوی آنها وجود دارد. »

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ششمین سالگرد برجام در توییتی نوشت: شش سال پیش در چنین روزی برجام یک موضوع فصل هفتمی شورای امنیت ملل متحد را بدون توسل به جنگ، حل و فصل کرد.

ظریف افزود: اوباما فهمید که «تحریم‌های فلج کننده» ایران یا سانتریفیوژهای آن را فلج نخواهد کرد. ترامپ به غلط فکر کرد فشار حداکثری می‌تواند. هرگز نخواهد کرد. 

او سپس جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را به آمار و ارقام جدولی در خصوص روند برنامه هسته ای ایران که در پیوست این توییت قرار داده، ارجاع داد و نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا باید از نزدیک به این ارقام نگاهی بیاندازد. 

در این جدول با عنوان «اعتیاد آمریکا به تحریم‌ها، زمان کنار گذاشتن این عادت فرا رسیده است»، با ارائه ارقام نشان داده شده که توان هسته‌ای ایران در دوره تحریم‌های قبل از حصول برجام و پس از آن و در پی اعمال فشار حداکثری از سوی آمریکا، نه تنها کاهش نداشته بلکه با افزایش قابل توجه همراه بوده است.

در حالی ششمین سالگرد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران فرا رسیده که در پی خروج آمریکا از این توافق و بی‌مسئولیتی طرف‌های اروپایی آن، ایران از منافع آن بهره‌ای نبرده و مذاکرات وین برای احیای برجام از مدتی پیش آغاز شده است. 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن گرچه بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم است، سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید