کفش های خظرناک برای زنان

کدخبر: ۴۲۶۵۰۴
اقتصاد نیوز:کفش‌های پاشنه بلند پاها را در وضعیتی قرار می‌دهند که فشار به قوزک پا وارد می‌شود. در این مفصل، استخوان‌های بلند کف‌پا با استخوانچه‌های فرعی نخودی شکل و استخوان انگشتان پا برخورد می‌کنند.
کفش های خظرناک برای زنان

به گزارش اقتصاد نیوز، به نقل از هفته نامه سلامت کفش‌ها چه بلند باشند و چه کوتاه، می‌توانند در پشت پاشنه پا دردی ایجاد کنند. جنس رویه سفت و خشک به بخش استخوانی پای برخی از خانم‌ها که به آن «بخش پمپاژ خون» می‌گویند و همیشگی است، فشار آورده و فشار به آن منجر به تاول، تورم، التهاب مفصل پا و درد در تاندون آشیل پا می‌شود. کمپرس یخ و پدهای پاشنه پا و انتخاب کفش‌های بهتر می‌توانند درد را تسکین دهند.

اشکال: حالت غیرطبیعی پاها

کفش‌های پاشنه بلند پاها را در وضعیتی قرار می‌دهند که فشار به قوزک پا وارد می‌شود. در این مفصل، استخوان‌های بلند کف‌پا با استخوانچه‌های فرعی نخودی شکل و استخوان انگشتان پا برخورد می‌کنند. فشار زیاد می‌تواند این استخوان‌ها یا اعصاب اطراف آنها را ملتهب کند. فشار مزمن به استخوان‌های پا حتی می‌تواند منجر به ترک استخوان‌های پا شود.

اشکال: پیچ‌خوردن مچ پا

تمام کفش‌های پاشنه بلند خطر پیچ‌خوردگی مچ پا را افزایش می‌دهند. شایع‌ترین پیچ‌خوردگی مچ ‌پا هنگامی اتفاق می‌افتد که پا به بیرون می‌پیچد و موجب می‌شود رباط‌های مچ پا بیش از حد طبیعی خود کشیده شود. پیچ‌خوردگی شدید ممکن است رباط‌ها را پاره کند.

راه‌حل: کفش پاشنه کوتاه بپوشید

کفش‌های پاشنه کوتاه کمک می‌کند تا از بروز مشکلات استخوان کف‌پا جلوگیری شود. هرچه پاشنه کفش کوتاه‌تر باشد، وضعیت پا طبیعی‌تر خواهد بود. کفش‌هایی را انتخاب کنید که ارتفاع پاشنه آن بیش از ۵ سانتی‌متر نباشد.

پاشنه‌هایی که مناسب‌تر هستند

بسیاری از خانم‌ها به خاطر راحتی پاهای خود تمایلی به انتخاب کف‌های پاشنه بلند ندارند اما شاید لازم نباشد که این نوع کفش را انتخاب کنید. عملکرد پمپاژ حالتی است که تعادل بین مد و سلامت پا را برقرار می‌کند. بیشتر کفش‌ها پاشنه محکم و مانند کفش ورزشی فضای بیشتری برای انگشتان پا دارند.

کفش‌های پاشنه قلمی

اگرچه تمام کفش‌های پاشنه بلند می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند، پاشنه‌های بسیار باریک و بلند خصوصا خطرناک هستند زیرا وزن بر یک ناحیه کوچک وارد می‌شود و مانند این است که فرد روی تخته راه می‌رود. به احتمال زیاد مچ‌پا بلغزد و زمین بخورید.

راه‌حل: کفش‌های پاشنه پهن

این نوع کفش‌ها به طور یکنواخت وزن بدن را کنترل می‌کنند و موجب می‌شوند پاها در مقایسه با کفش‌های پاشنه بلند یا پاشنه باریک، بسیار ثابت‌تر باشند. اگرچه کفش‌های پاشنه پهن و بلند هنوز هم می‌توانند فشار را به روی قوزک پا وارد کنند، احتمالا با این کفش، ثابت‌تر خواهید بود و احتمال افتادن کمتر است.

اشکال: ورم کف‌پا

نواری از بافت به نام فاشیای کف پا در امتداد پایین پا قرار دارد. هنگام راه رفتن پاشنه پا کشیده می‌شود و با قوس مناسب در پا بهترین عملکرد را انجام می‌دهد. راه رفتن با کفش‌های پاشنه باریک و غیراستاندارد ممکن است که تاندون پا بیش از حد کشیده یا پاره شود یا موجب التهاب ناحیه کف پا شود. این وضعیت شایع می‌تواند موجب درد شدید در پاشنه پا شود و استراحت به پا فقط باعث تسکین موقت آن می‌شود.

کفش‌های پاشنه‌تخت و صاف

این نوع کفش‌ها هیچ قوسی در کف پا ندارند و می‌توانند منجر به فشار مضاعف بر زانو، لگن و کمر شوند. کفش‌های بدون قوس نیز می‌توانند موجب ایجاد وضعیتی دردناک در پا به نام خار پاشنه شوند.

Yvonne-Koné-Danish-Shoe-Brands-Scandinavia-Standard-2

راه‌حل: کفی‌های طبی

اگر از کفش‌های تخت و عروسکی خوشتان می‌آید، استفاده از کفی می‌تواند به کاهش عوارض جانبی پا کمک کند. کفی‌ها می‌توانند یک بالشتک اضافی در کف کفش ایجاد کنند و طیف وسیعی از دردها و مشکلات پا را تسکین دهند. متخصصان امراض پا، این کفی‌ها را برای محافظت از قوس پا و کاهش فشار بر مناطق حساس پا توصیه می‌کنند. کفی‌های توصیه شده می‌توانند گران باشند اما گاهی اوقات، بیمه به آن تعلق می‌گیرد.

کفش لاانگشتی

این نوع کفش‌ها، بسیار کمتر از پا محافظت می‌کنند بنابراین بریدگی، شکاف یا سایر آسیب‌ها ممکن است به انگشت پا وارد شود. به علاوه، بسیاری از این کفش‌ها هیچ محافظتی از قوس‌پا نمی‌کنند مانند کفش‌های بدون پاشنه می‌توانند گودی کف پا را بدتر کرده و موجب ایجاد مشکل در زانو، لگن یا پشت ‌پا شوند.

کفش‌های پاشنه بلند پهن و شیب‌دار

کف ضخیم، پاها را از زمین دور کرده و کف پا را از مواردی که می‌تواند موجب بریدگی شود، دور می‌کند و این نوع کفش می‌تواند از تکیه‌گاه محافظ و خوبی برای پا برخوردار باشد. برخی از آنها دارای مهر تایید انجمن پزشکی ارتوپد آمریکا هستند.

کفش‌های لژدار

اگرچه هنوز هم این نوع کفش‌ها توصیه نمی‌شود، کفش صاف‌تر ممکن است فشار کمتری به پاها وارد کند. به دنبال کفش لژدار پاشنه پهن باشید که تقریبا با زمین موازی باشد. با این کار مقداری از فشار وارده به قوزک پا را کاهش می‌دهد اما کفی محکم و سخت هنوز هم می‌تواند راه رفتن طبیعی را مختل کند.

کفش‌های پنجه باریک

انگشتان پا بسیار دردناک می‌شود. این نوع کفش‌ها کل پنجه‌ها را به هم فشرده می‌کند. با گذشت زمان موجب درد عصب، تغییر شکل استخوان‌ پا، تاول و پینه و تورم می‌شود. برخی از خانم‌ها حتی به دلیل فشار مداوم به ناخن‌های پا، دچار کبودی می‌شوند. فقط پای شما این مشکل را ندارد.

اشکال: کفش‌های روبندی

انحراف استخوان‌ کنار انگشت شست و ایجاد توده دردناک کنار انگشت شست پا که ممکن است موجب خم شدن غیرطبیعی آن شود. وقتی بافت یا استخوانی در مفصل پا جابجا می‌شود، این عارضه ایجاد می‌شود و ممکن است پس از سال ها درد و تغییر شکل اتفاق بیفتد. کفش‌های بندی یکی از دلایلی است که موجب ایجاد انحراف انگشتان پا می‌شوند.

اشکال: کفش‌های پنجه باریک

کفش‌های پنجه باریک بیشتر وزن بدن را به انگشتان پا وارد می‌کنند و سپس انگشتان را به هم فشرده می‌کنند. با گذشت زمان موجب چکشی شدن و خم شدن غیرطبیعی مفصل انگشت شست شده که به تدریج سفت می‌شود. برای رفع مشکل جدی آن ممکن است به جراحی نیاز باشد. فشار بیشتر می‌تواند موجب ایجاد سایر مشکلات انگشتان پا و ایجاد میخچه و پینه و درد در پا شود.

راه‌حل: کفش پنجه ‌پهن‌

از پوشیدن کفش‌های نوک ‌تیز اجتناب کرده و کفشی بپوشید که برای پاهایتان متناسب باشد. اگر این سبک مورد پسندتان نیست، دنبال کفش‌هایی باشید که پنجه آن پهن‌تر است. یک سبک مناسب به کناره‌های انگشتان فشار وارد نمی‌کند. همچنین می‌توانید به جای چرم سفت، جنس نرم‌تری را انتخاب کنید.

همین موارد درمورد انتخاب کفش آقایان هم صادق است

درست مانند خانم‌ها، آقایان هم باید از انتخاب کفش‌های نامناسب جلوگیری کنند که به پیشگیری از چکشی شدن انگشتان، میخچه و درد کمک می‌کند. برای جلوگیری از این مشکلات، کفشی مناسب را انتخاب کنید.

سایز اشتباه

از هر ۱۰ خانم ۹ نفر کفش‌های سایز کوچک‌تر می‌پوشند. عواقب آن خوب نیست مانند؛ پینه، تاول، میخچه و سایر مشکلات. فشار مداوم می تواند مفاصل پا را تحریک کرده و منجر به آرتروز شود.

کفش‌های کشی

هدف از انتخاب آن، احساس طبیعی و حس راه رفتن با پای برهنه باشد. هیچ نوع محافظتی از پا در مقابل ضربات نمی‌کند و در برخی مارک‌ها، حالت پنج انگشتی است، حالتی طبیعی که راه رفتن را مختل می‌کند.

اندازه‌گیری دقیق پا

قبل از خرید کفش نو، طول و عرض کف پای خود را در پایان روز و در حالی که ایستاده‌اید، اندازه بگیرید. برای کف پای صاف یا کف پای قوس‌دار غیرمعمولی ممکن است بخواهید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. این موارد احتمال ابتلا به آرتروز را در فرد بیشتر می‌کند. درمان زود هنگام و پوشیدن کفش‌های مناسب کمک زیادی به پاها می‌کند.

نکاتی در انتخاب کفش‌های مناسب ‌برای سلامت پا

 اطمینان حاصل کنید که کفش از قسمت پنجه خم می‌شود اما خیلی هم انعطاف‌پذیر نباشد.

 اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی کف آن قوس داشته باشد.

 هنگام انتخاب پاشنه، دنبال کفش‌هایی با پاشنه کوتاه‌تر و کمتر از ۵ سانتی‌متر باشید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید