آصفی:

آمریکا تعلل کند، ایران غنی‌سازی ۹۰ درصد خواهد داشت

کدخبر: ۴۲۷۵۸۷
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در برنامه القسم المیادین برای انتخابات ایران تأکید کرد آمریکا روند مذاکرات وین را بر هم زده و به همین دلیل در دور چهارم موضوع موشک‌های بالستیک را مطرح کرده است.
آمریکا تعلل کند، ایران غنی‌سازی ۹۰ درصد خواهد داشت

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه «القسم» که تا روز ادای سوگند رئیس جمهور جدید ایران ادامه دارد، امروز سه‌شنبه میزبان «حمید رضا آصفی» سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه، تحلیلگر امور سیاسی و سفیر پیشین ایران در امارات و فرانسه بود.

سیاست فریب، عادت آمریکاست 

آصفی در این برنامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا آمریکا پرونده تبادل زندانیان را با پرونده هسته‌ای گره می‌زند گفت، این عادت و شیوه آمریکاست. ما رفتاری جز این از آمریکا ندیده‌ایم. آمریکا همیشه سیاست فریب را در پیش گرفته و هیچ وقت مسیر راست را نرفته است. وقتی یک موضوع را با آمریکا جلو می‌برید، در زمان‌های حساس که شما انتظار دارید به نتیجه برسید، آمریکا ریل را تغییر می‌دهد و به سراغ امور دیگری می‌رود تا نتایج دلخواهش را کسب کند. این رفتار فقط با ایران نیست بلکه با کره جنوبی و دیگر کشورهای منطقه هم همینطور بوده است. ما در چهار دهه گذشته سیاست آنها شناخته و دستشان برای ما رو شده است. 

توافق هسته‌ای به نتیجه می‌رسد اگر آمریکا به تعهداتش عمل کند

المیادین پرسید، حالا که آمریکا ریل را تغییر می‌دهد، ایران بعد از ادای سوگند رئیس جمهور جدید چه گزینه‌هایی دارد و آصفی گفت، آقای رئیسی در نطق‌های انتخاباتی خود و در کنفرانس خبری خود گفت که سیاست متعادلی را در پیش خواهد گرفت. او گفت که دولت‌های منطقه در اولویت ایران هستند و همچنین کشورهای آسیا. این به معنای نادیده گرفتن اروپا نیست اما هر کشوری به تناسب اهمیتش در اولویت ایران قرار می‌گیرد. مسائل داخلی و مشکلات معیشتی و حل موضوع همه‌گیری کرونا و شرایط کار و اقتصادی و روابط با کشورهای همسایه سپس پرونده هسته‌ای در اولویت آقای رئیسی خواهد بود. آقای رئیسی گفت که به تعهدات دولت قبل از جمله توافق هسته‌ای پایبند است اما این به آمریکا مرتبط است. در مقابل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با در پیش گرفتن تهدید و سیاست فشار، معلوم نیست چه سیاستی را در پیش گرفته است. توافق هسته‌ای موفق خواهد شد مشروط به اینکه آمریکا به تعهدات خود عمل کند. 

 

آصفی: آمریکا تعلل کند، ایران غنی‌سازی ۹۰ درصد خواهد داشت|آمریکا در دور چهارم مذاکرات وین موضوع موشکی را مطرح کرد
 

 

در دور چندم مذاکرات وین، آمریکا بحث موشک را پیش کشید؟

آصفی در بخشی دیگر از این برنامه در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت مذاکرات هسته‌ای در وین و اینکه آیا با وضعیت سابق ادامه می‌یابد یا اینکه آمریکا تنش در این پرونده را تشدید می‌کند یا خیر گفت، سیاست جمهوری اسلامی ایران تعهد به توافق هسته‌ای است چه در دوره روحانی چه در دوره رئیسی. رئیسی اعلام کرده که مذاکره را ادامه می‌دهد. بگذارید ببینیم چرا مذاکره به اینجا رسیده است. شش دور مذاکره در وین انجام شده. در دور چهارم و پنجم آمریکا موضوع موشک‌های بالستیک و فعالیت ایران در منطقه را مطرح کرده است. آنها قصد دارند که وضعیت را بر هم بزنند. المیادین پرسید، آیا منظور شما این است که آمریکا عامدانه روند مذاکرات را دچار مشکل کرد؟ و آصفی پاسخ داد، قطعاً. اصلا این شیوه آنهاست. ما در مذاکرات بُن درباره افغانستان و کشورهایی مثل اروپا، آمریکا و پاکستان بودند که هدف تقویت ثبات در افغانستان بود. حدود بیست سال پیش . وقتی وضعیت افغانستان به ثبات رسیده بود چند روز بعد آمریکا ایران را محور شر معرفی کرد. ما انتظار این رفتار را نداشتیم و این اصلا عاقلانه نبود. قطعا آمریکا عامدانه روند مذاکرات را بر هم زده است. حتی در موضوع تبادل زندانیان، هم همینطور است. تا موضوعی به نتیجه نزدیک می‌شود و آمریکایی‌ها خود را در آستانه امتیازدهی می‌بینند، عامدانه روند آن را بر هم و زیر میز می‌زنند.

  

آصفی: آمریکا تعلل کند، ایران غنی‌سازی ۹۰ درصد خواهد داشت|آمریکا در دور چهارم مذاکرات وین موضوع موشکی را مطرح کرد

 

آمریکا تعلل کند، ایران غنی‌سازی ۹۰ درصد خواهد داشت

المیادین پرسید، روشن است که ایران در مقابل همه فشارها مقاومت کرده و به آنها تن نداده اما نمی‌شود انکار کرد که از بحران اقتصادی در رنج است. امروز کدام طرف بیشتر نیازمند بازگشت به توافق هستند. آصفی گفت، به نظر من هر دو طرف نیازمند بازگشت به توافق هستند. البته چهار دهه پیش به ما می‌گوید که کشور به زانو در نخواهد آمد اما تحریم برای ما مشکلاتی به وجود می‌آورد. با همه اینها با وجود تحریم‌های فزاینده ایران در قدرت دفاعی، در علوم و فنون و زیرساخت‌ها پیشرفت کرده است. آمریکا اگر این مذاکرات را به نتیجه نرساند، ما غنی‌سازی شصت درصد را داریم... شما شک نکنید اگر آمریکا تعلل کند، بعدش ما غنی‌سازی نود درصد را خواهیم داشت و آنگاه بازگشتش به توافق شاید دیر باشد.

امیدواریم عربستان خود را از اراده آمریکا دور کند

مجری المیادین از ارتباط موفقیت یا شکست مذاکرات هسته‌ای با سیاست و روابط خارجی ایران پرسید و سفیر پیشین ایران در امارات و فرانسه گفت، من از خیلی وقت پیش از حدود دو سال پیش پیش‌بینی کرده بودم که توافق هسته‌ای بسادگی احیا نمی‌شود و این ناشی از مانع‌تراشی‌های آمریکاست که شناخت این هم ناشی از تجربه چهل ساله انقلاب است. آمریکا وقتی به توافق احساس نیاز میکند سریع آن را امضا می‌کند و اگر از آن بی‌نیاز باشد، بسرعت آن را دچار مشکل می‌کند و از تعهداتش شانه خالی می‌کند. ما روابط خارجی خود را به توافق هسته‌ای مرتبط نمی‌کنیم حالا توافق بماند یا نماند. ما به دنبال روابط حسنه با کشورهای دیگر هستیم. ما معتقدیم که مذاکرات و توافق موضوعی مستقل است. ما متأسفیم که چرا روابط با عربستان سعودی به این مرحله رسیده است. در اینجا هم باید دنبال نقش آمریکا باشیم. آمریکا به دنبال فتنه در روابط کشورهاست. منطقه ما اصلا به این تعداد پایگاه‌های آمریکا نیاز ندارد. موضوع دیگر شاید نگاه ریاض به برخی مسائل در یمن و سوریه و عراق و مشاوره‌هایشان بازگردد. آنها مشاوران خوبی در امور منطقه ندارند. خیلی از موضوعات سوء تفاهم است. ما دنبال تفاهم هستیم. حتی ما در پرونده جنگ تحمیلی عراق و صدام علیه ایران ما از آنها گذشته‌ایم که چه کمک‌هایی به صدام کردیم. امیدواریم که حکام سعودی از اراده دولت آمریکا دور شوند. 

آصفی در پایان در پاسخ به سوالی درباره جاسوسی برخی کشورها در لبنان با برنامه ساخت اسرائیل انجام شده گفت، جاسوسی‌هایی که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها می‌کنند، محدود به دشمنانشان نیست. مدتی پیش شنیدید که از صدراعظم آلمان هم جاسوسی کرده‌اند. این سیاستی زشت از طرف آمریکا و ناتو و اسرائیل است و این امر در لبنان هم رسوایی است. لبنان قلب منطقه است که باید مملوء از زندگی و همزیستی باشد. امیدواری بود که لبنان دولتش تشکیل و مشکلات اقتصادی‌اش حل شود اما در خبرها می‌شنویم که قیمت‌ها بالا رفته و وضعیت برای مردم سخت شده و ارزش پول ملی کاهش یافته است. اسرائیل در چند سطح در حال فعالیت است. اسرائیل انتظار داشت توافق‌های آبراهام با سرعت بیشتر پیش برود اما متوقف شد و اسرائیل به سراغ اعمال فشار بر برخی کشورها رفته تا آنها به مرحله تصمیم برای عادی‌سازی روابط خود بگیرند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید