مخوف ترین زندان آمریکا بسته می شود؟

کدخبر: ۴۲۷۷۳۴
دولت بایدن در ماه فوریه اعلام کرد که قصد دارد زندان گوانتانامو را که در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد، تعطیل کند.
مخوف ترین زندان آمریکا بسته می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از   باشگاه خبرنگاران جوان،  وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد، یک مرد مراکشی که نزدیک به ۲۰ سال در زندان گوانتانامو نگهداری می‌شد، از بازداشتگاه آمریکا به مراکش، کشور زادگاهش منتقل شده است.  

سی‌ان‌ان گزارش داد، این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن هدف خود را برای بستن این زندان مخوف اعلام کرده است.

شورای بازبینی دوره‌ای (PRB) در سال ۲۰۱۶ تائید کرد که عبداللطیف نصیر، زندانی مراکشی دیگر تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا نبوده و بازداشت او دیگر لازم نیست.

 مراحل بازگرداندن او از دولت اوباما آغاز شد، اما در دولت ترامپ متوقف شد.

در بیانیه وزارت دفاع آمده است: «آمریکا، مراکش را به خاطر همکاری طولانی مدت خود جهت تأمین منافع امنیت ملی هر دو کشور تمجید می‌کند. ما همچنین از تمایل پادشاهی مراکش برای حمایت از تلاش‌های مداوم واشنگتن برای بستن زندان گوانتانامو بسیار سپاسگزاریم.»

روز دوشنبه، یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت: «وزارت دفاع در ۱۷ ژوئن تصمیم خود را برای بازگرداندن نصیر به کشورش در کنگره اعلام کرد.»

او در ادامه افزود که دولت در راستای کاهش زندانیان این بازداشتگاه تلاش می‌کند.

۳۹ زندانی در زندان گوانتانامو باقی مانده اند. ۱۰ زندانی که آمریکا مدعی است آنها دیگر تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب نمی‌شوند قبلاً دستور آزادی خود را دریافت کرده اند و ۱۷ زندانی دیگر ممکن است به جمع این ۱۰ نفر بپیوندند. انتقال  آن‌ها از گوانتانامو به  کشورشان یا کشور ثالث، به تمایل خودشان بستگی دارد.

دادستان عمومی مراکش روز دوشنبه اعلام کرد که آن‌ها با  ورود نصیر به این کشور، از او برای فعالیت‌های تروریستی او تحقیقات و بازجویی خواهند کرد؛ بنابراین هنوز مشخص نیست که نصیر با بازگشت به کشورش آزاد می‌شود یا دستگیر.

دولت بایدن در ماه فوریه اعلام کرد که قصد دارد زندان گوانتانامو را که در سال ۲۰۰۲ افتتاح شد، تعطیل کند.

این زندان قرار بود جایی باشد که بتوان از مجرمان تروریست بازجویی شود. اما زندانیان از جرائم گوناگون در این زندان بدون اتهام و محاکمه زندانی شده و به طرز وحشتناکی مورد شکنجه قرار گرفتند. با مرور زمان  این بازداشتگاه به نمادی بین المللی برای نقض حقوق بشر توسط آمریکا تبدیل شد.

باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا، در سال ۲۰۰۸ در مبارزات انتخاباتی وعده داد که در پایان دولت خود این مرکز را تعطیل کند، اما هرگز محقق نشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق  این کشور در سال ۲۰۱۸ دستورالعمل اجرایی را برای باز نگه داشتن این مرکز امضا کرد.

شورای بازبینی دوره‌ای (PRB) شمال جمعی  نمایندگان جامعه امنیت ملی آمریکا است که هر هیئت متشکل از یک مقام ارشد از بخش‌های دفاع، امنیت داخلی، دادگستری و امور خارجه، ستاد مشترک ستاد ارتش است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید