آخرین اخبار از تعداد کشته شدگان در خوزستان

کدخبر: ۴۲۷۸۶۷
امام جمعه مشهد مقدس گفت: ۲۸ خرداد امسال هوشیاری مردم ما را اثبات کرد و با این شرایط از یک جریان مفسد پیروی نمی‌کنند. از مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنیم که با تصویب قانون، شر برجام را از میان بردند و انشاالله مسئولان آینده کشور موضعشان در مورد برجام باید مطابق با این مصوبه و آموزه‌های پیامبرگونه مقام معظم رهبری باشد.
آخرین اخبار از تعداد کشته شدگان در خوزستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا، هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

بخشی از اتفاقات مهم هفته به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ حسن روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهور، معتقد است مجلس در ۱۱ آذر سال گذشته با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در اداره امور دولت او دخالت کرده است.

براساس مصوبه مجلس، طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» دارای ۹ ماده است که دولت باید به آن عمل کند. در ماده اول آن آمده است: «سازمان انرژی اتمی ایران موظف شد بلافاصله پس از تصویب این قانون، برای مصارف صلح‌آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای بیست درصد (۲۰%) اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح‌آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند».

نکته دیگر اینکه براساس ماده هفت این قانون، دولت موظف است نسبت به اجرای تعهدات کشورهای متعاهد ۱+۴ به مجلس گزارش دهد. جالب‌تر آنکه براساس ماده هشت، مسئول اجرای صحیح و کامل این قانون رئیس‌جمهور، مقامات، مدیران مربوط و دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط هستند و براساس ماده نهم، مستنکفان از اجرای این قانون به تناسب امتناع یا ممانعت از اجرا به مجازات تعزیری درجات ۲ یا ۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.روحانی این قانون را برنتافته و آن را دخالت قوه مقننه در قوه مجریه می‌داند و آن را مخالف اصل ۶۰ و اصل ۱۱۳ قانون اساسی می‌داند و همچنان به دنبال تفکیک قواست.

براساس این دو اصل مسئولیت اجرای قانون اساسی و همچنین اعمال قوه مجریه (جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می‌شود) برعهده رئیس‌جمهور است.

به جز او، معاون پارلمانی دولت نیز به رعایت‌نکردن قانون اساسی از سوی مجلس اشاره و گفته برجام موضوعی اجرائی بود و اگر نمایندگان مجلس نظری راجع به برجام داشتند، باید از ظرفیت‌های دیگر قانون اساسی پیگیری می‌کردند. حسینعلی امیری گفت: «آنچه از صحبت‌های رئیس‌ جمهوری برآمد، این بود که حتی برجام موضوعی اجرائی است و تقنینی نیست».

خبر مهم هفته؛ آخرین اخبار از کشته شدگان در خوزستان

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان با تکذیب درگذشت ۳ نفر از شهروندان و ۲ نفر از ماموران امنیتی و انتظامی که به ‌گفته او در روزهای گذشته در پی انتشار ویدیوهایی با «اهداف خاص» از سوی برخی «دشمنان قسم‌خورده نظام» مطرح شد، گفته است: «با اعتراضات اخیر در خوزستان فقط یک نفر از شهروندان بی‌گناه شادگانی بر اثر تیراندازی اغتشاشگران به سمت ترانس برق که به قصد تخریب اموال عمومی و تحریک مردم و وانمود کرد فضای ناامنی صورت گرفته، فوت شد.» ولی‌اله حیاتی که در جمع خبرنگاران حاضر شد و توضیحاتی درباره آخرین وضعیت اعتراض‌های اخیر در خوزستان ارایه کرد، همچنین گفته است:‌ «شناسایی و دستگیری عوامل فوت این فرد بی‌گناه در دستور کار ماموران انتظامی و امنیتی قرار گرفته است.»

او همچنین گفته است: «شامگاه ۲۵ تیرماه در شهر کوت عبدالله یک نفر از شهروندان جلوی در منزل خود هدف تیراندازی قرار گرفت و در بیمارستان فاطمه زهرای اهواز فوت کرد و دلیل قتل این فرد، اختلافات خانوادگی بوده و هیچ ارتباطی با وقایع اخیر نداشته است.» او همچنین درباره ویدیویی که با ادعای کشته شدن ۲ نفر از ماموران انتظامی در فضای مجازی منتشر شده، گفت: «این موضوع مربوط به چند سال قبل و متعلق به حادثه تیراندازی افراد ناشناس به عوامل انتظامی مستقر در چادر نوروزی در یکی از پارک‌های شهری بوده که تحت عنوان وقایع خوزستان منتشر شده است.»

جنجال هفته؛ تغییر موضع درباره برجام

روزی برجام را در صحن مجلس آتش می‌زد و حالا که حسن روحانی باید دولت را به ابراهیم رئیسی تحویل دهد به این نتیجه رسیده که «دولت جدید معتقد است جمهوری اسلامی هزینه‌های برجام را داده و حالا باید سود آن را ببرد»؛ این جمله را مجتبی ذوالنوری از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری گفته است. فردی که در اردیبهشت سال ۹۷، در اعتراض به خروج آمریکا از برجام، به همراه چند نماینده دیگر این معاهده را آتش زده بود، گفته که دولت جدید اهلیت بیشتری برای مذاکره دارد و میز مذاکره وین را ترک نخواهد کرد اما با مدل دیگری کار ادامه پیدا می‌کند.

سخنان این عضو کمیسیون امنیت ملی در حالی است که هنوز ابراهیم رئیسی به صورت رسمی موضع خود را در قبال ادامه مذاکرات برجام و سیاست‌هایش اعلام نکرده و حتی هنوز مشخص نیست چه کسی وزیر خارجه او خواهد شد.

 بااین‌حال چند روز پیش حسن روحانی از برجام دفاع کرده و گفته بود اگر مجلس در آذر سال پیش، طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب نکرده بود، در اسفند ۹۹ تحریم‌ها برداشته می‌شد. او معتقد است مجلس با تصویب این طرح در اداره امور دولت دخالت کرده است.

سوژه هفته؛ ثبت دارایی مسئولان

نمایندگان مجلس در طرح ممنوعیت خروج مسئولان مجددا بر موضوع ثبت دارایی مسئولان تأکید دارند. محمدتقی نقدعلی، طراح طرح ممنوعیت خروج مسئولان از کشور بعد از اتمام دوره مسئولیت می‌گوید پرکردن سامانه ثبت اموال از مهم‌ترین محورهای این طرح بوده و در صورت بروز تخلف در اموال مسئولان، قوه قضائیه خارج از نوبت به آن رسیدگی می‌کند.

قانون «رسیدگی به دارایی‌های مسئولان و مقامات» اگرچه در سال ۹۴ تصویب و در سال ۹۸ نیز آیین‌نامه آن از سوی رئیس پیشین دستگاه قضا تدوین شد، از آن زمان تاکنون گزارشی از عملکرد سایت ثبت‌نام دارایی مسئولان منتشر نشده است و همچنان مجلس اصرار دارد بر تصویب قوانین ناکارآمد تأکید بورزد. طرح ممنوعیت خروج مسئولان نیز با نقدهای جدی مواجه است و بسیاری معتقدند این طرح جز تسویه‌حساب سیاسی هدف دیگری را دنبال نمی‌کند؛ زیرا اگر مسئولی تخلفی مرتکب شده، در زمان خدمت باید سازمان‌های بازرسی و نظارتی هوشیار باشند و به‌موقع برخورد شود تا حقی از بیت‌المال و مردم تضییع نشود.

خبر هفته؛ انتصاب نمایندگی ولی‌ فقیه در وزارت جهاد کشاورزی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام ربانی را به نمایندگی ولی‌ فقیه در وزارت جهاد کشاورزی منصوب کردند. متن حکم مقام معظم رهبری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیدحسن ربانی دامت توفیقاته؛ با توجه به پایان‌یافتن مأموریت جناب حجت‌الاسلام تقوی در وزارت جهاد کشاورزی و با تقدیر از خدمات ایشان، جنابعالی را که بحمدالله از سوابق مدیریت جهادی و کارآمد برخوردار می‌باشید به نمایندگی در آن وزارت منصوب می‌کنم. شرح وظائف قانونی در احکام مربوطه آمده است. امید است با نشاط کاری و ابتکاری که در جنابعالی هست حضور جنابعالی به پیشرفت مطلوب امور کمک کند.

چهره هفته؛ میرسلیم

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رییسه مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، سیدمصطفی میرسلیم نماینده تهران و حسن شجاعی نماینده ابهر را به عنوان نامزدهای ریاست کمیسیون اصل نود به صحن مجلس معرفی کرد.

در نهایت نمایندگان با ١٣۵ رای به ریاست حسن شجاعی در کمیسیون‌ اصل نود رای دادند.

در جریان این انتخابات مصطفی میرسلیم ۵٩ رای به دست آورد.

سال گذشته، نصرالله پژمانفر ریاست کمیسیون اصل نود را برعهده داشت که در جلسه هیئت رییسه مجلس وی موفق به کسب نصاب آرا برای حضور در انتخابات ریاست کمیسیون اصل نود نشد.

حاشیه هفته؛ برجام

سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار کرد: برجام دشمن را بر ما مسلط کرد و خسارات عظیم فناوری هسته‌ای بر ما تحمیل کرد. می‌خواهید به عنوان یک ارزش ثبت کنید؟ دشمن و آمریکا و یک جریان فاسد را تطهیر می‌کنید و بزک می‌کنید به عنوان ارزش تا تثبیت شود؟ مردم ما هوشیار هستند.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: ۲۸ خرداد امسال هوشیاری مردم ما را اثبات کرد و با این شرایط از یک جریان مفسد پیروی نمی‌کنند. از مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنیم که با تصویب قانون، شر برجام را از میان بردند و انشاالله مسئولان آینده کشور موضعشان در مورد برجام باید مطابق با این مصوبه و آموزه‌های پیامبرگونه مقام معظم رهبری باشد.

وی گفت: برجام عامل فلاکت این مردم بوده و بعد از این نیز مسئولان باید تابع مصوبه مجلس شورای اسلامی و فرمان و مصلحت اندیشی خاص مقام ولایت باشند. آنچه در گذشته صورت گرفت خیانتی از سوی مسئولان نبود؛ خیانت از سوی دشمن و دشمنی دشمن بود که نه تنها تحریم‌ها را لغو نکردند بلکه از برجام نیز خارج شدند و عزیزان مسئول ما در فعالیت‌های دیپلماتیکی خلاف خائنانه صورت ندادند و ممکن است اشتباهی رخ داده باشد و باید این واقعیت را بدانیم و به افراد سوءظن نبریم و آنچه عامل بدبختی شد عداوت دشمن بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید