آمریکا: موضع چین درباره منشأ کرونا خطرناک بود

کدخبر: ۴۲۸۱۰۱
پس از آنکه چین مرحله دوم تحقیقات سازمان بهداشت جهانی در خصوص منشا کووید-۱۹ را رد کرد، آمریکا امروز جمعه پکن را متهم به "مانع ایجاد کردن" بر سر راه مطالعه منشاهای کووید-۱۹ کرد.
آمریکا: موضع چین درباره منشأ کرونا خطرناک بود

 

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست مطبوعاتی اظهار کرد: آمریکا از برنامه سازمان بهداشت جهانی در خصوص فاز دوم که متعهد به تضمین علمی، شفاف و عاری از مداخله بودن این مطالعات و رهبری آن توسط کارشناسان است، حمایت می‌کند.

بیزینس استاندارد گزارش داد، ساکی در اظهار نظر درباره تصمیم پکن گفت: ما مطمئنا دوباره شاهد اظهارنظرهای جمهوری خلق چین در رد فاز دوم مطالعه سازمان بهداشت جهانی بوده‌ایم. ما عمیقا مایوس هستیم. موضع آنها غیرمسئولان و صراحتا خطرناک است.

او اظهار کرد، آمریکا همچنین از چین می‌خواهد دسترسی بسیار ضروری به داده‌ها و نمونه‌ها را فراهم کند.

وی افزود: این برای پیشگیری از همه گیری بعدی حیاتی است. مساله درباره نجات جان انسانها در آینده است و زمان مانع ایجاد کردن نیست.

تصمیم چین در رد فاز دوم این مطالعه بعد از آن مطرح می‌شود که تئوری امکان درز این ویروس از آزمایشگاه به بیرون در طرح پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی گنجانده شد.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از زنگ ییشین، معاون رئیس کمیسیون ملی سلامت چین گزارش کرد که پکن از مشاهده فهرست شدن مساله درز ویروس از آزمایشگاه به عنوان یک هدف تحقیقاتی در فاز دوم این تحقیقات شگفت زده شده است. او اظهار کرد: از برخی جوانب برنامه سازمان بهداشت جهانی برای فاز بعدی تحقیقات درباره منشا کروناویروس به عقل سلیم احترام نمی گذارد و بر خلف علم است. این برای ما غیرممکن است که چنین طرحی را بپذیریم.

این در حالی است که مدیرکل سازمان بهداشت جهانی از پکن خواسته شفاف باشد و از همکاری استقبال کند.

او اظهار کرد: ما به میلیون‌ها نفری که رنج بردند و میلیون‌ها نفری که جان باختند مدیون هستیم که بدانیم چه اتفاقی افتاده است.

ییشین تاکید کرد، "هیچ کارمند یا محققی در انستیتوی ویروس شناسی ووهان قبل از اولین موارد مستند ابتلا به کووید-۱۹ به کروناویروس آلوده نشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید