ماجرای فروش ۵ میلیارد تومانی یک مدرسه به رستوران‌دار همسایه چه بود؟

کدخبر: ۴۲۹۳۰۰
رئیس اداره حقوقی و حمایت قضایی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس گفت: بنیاد شهید ملکی که توسط یک خیر به آنها داده شده بود را به یک رستوران دار فروخت، در حالی که این مدرسه اکنون ۳۱۰ دانش آموز دارد.
ماجرای فروش ۵ میلیارد تومانی یک مدرسه به رستوران‌دار همسایه چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا ، مجید یزدان‌پناه" رئیس اداره حقوقی و حمایت قضایی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس  در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مدرسه شاهد استان فارس واقع در بلوار جمهوری که توسط یک رستوران دار خریداری شده است، گفت: این زمین در ابتدا متعلق به خیری از خانواده شهدا بوده است که تصمیم داشتند، زمین تبدیل به مدرسه شاهد شود. برخی در آن زمان به این خیر گفتند اگر سند را به نام آموزش و پرورش بزند، پولی برای ساخت و احداث مدرسه ندارد و همان زمان به او توصیه می‌کنند که زمین را به نام بنیاد شهید بزنند، زیرا آنها برای ساخت مدرسه اعتبار دارند.

وی در ادامه توضیح داد: از این رو سند زمین، به نام بنیاد شهید می‌شود و آنها مدرسه را می‌سازند. در سال‌های بعد هم آموزش و پرورش یک سری ساختمان‌ بر حسب نیاز مانند نمازخانه و چند جای دیگر به این مکان اضافه می‌کند. در سال ۹۵ یک نامه از وزارت آموزش و پرورش زده شد که نشان می‌داد یک تفاهم‌نامه میان وزارت آموزش و پرورش و بنیاد شهید شده تا املاکی که متعلق به بنیاد شهید اما در تصرف وزارت آموزش و پرورش است، تعیین تکلیف شود.

او افزود: چند راه حل برای این کار گذاشته شد؛ در وهله اول اینکه اگر آموزش و پرورش به این ملک نیازی نداشته باشد، باید ملک را به بنیاد شهید برگرداند. در وهله دوم اگر نیاز داشته باشد دو راه حل دارد یا پول بدهد و یک ملکی را بخرد و به آنجا برود یا در عوض ملک دیگری را به بنیاد شهید بدهد.

رئیس اداره حقوقی و حمایت قضایی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: ما از آن زمان بارها به ویژه برای این مدرسه اعلام نیاز کردیم. دیگر خبری نشد تا اینکه چند ماه بعد رییس بنیاد شهید کشور، در آن زمان به وزیر آموزش و پرورش یک نامه‌ زد مبنی بر اینکه این مدرسه دانش آموز ندارد.

پزدان‌پناه گفت: بعد از آن ما از طریق ناحیه چهار آموزش و پرورش شیراز این مساله را پیگیری کردیم که آنها گفتند این مدرسه خالی نیست و بیش از ۳۰۰ نفر دانش آموز دارد و اتفاقا به این مدرسه نیاز مبرم داریم. ما هم همین امر را به وزارت آموزش و پرورش منتقل کردیم، آنها گفتند ما پول نداریم بنابراین شما یک ملک دیگر را به شکل توافقی به بنیاد شهید بدهید.

وی تصریح کرد: املاک بنیاد شهید، در دست بنیاد کوثر بوده که در استان اصفهان هم مستقر است. ما مکاتبات زیادی با بنیاد کوثر انجام دادیم و به آنها گفتیم که به شدت به این مدرسه نیاز داریم بنابراین حاضریم به شما به جای این مدرسه ملک دیگری بدهیم. از این رو ما سه ملک به آنها نشان دادیم که یکی از آنها را پسندیدند. بعد قرار شد که مدرسه و این مکانی که مورد تایید بنیاد مسکن بودند، قیمت گذاری شده و سپس تهاتر کنیم.

رئیس اداره حقوقی و حمایت قضایی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: آنها به ما قول دادند که مکاتبات اداری را انجام داده و به ما نتیجه را خبر بدهند. حتی با مدیرکل آن زمان که آقای نجفی بودند جلسه گذاشتند و تمام شد. پس از آن ما در اردیبهشت سال ۹۷ زمزمه‌هایی شنیدیم که بنیاد کوثر ملک را به یک رستوان به نام هفت خوان که در جنب مدرسه قرار دارد، فروخته است.

او افزود: ما ابتدا باور نکردیم از مسئول حقوقی ناحیه درخواست کردم موضوع را پیگیری کند. یک هفته بعد مسئول حقوقی ناحیه با ما تماس گرفت و گفت من نزد مالک رستوران رفتم، او حرف‌های ضد و نقیضی زد اما احساس می‌کنم خبری باشد. تا اینکه نهایتا یک نامه از سازمان بازرسی به ما رسید. مضمون نامه این بود که ایشان به سازمان بازرسی اعلام کرده، ملک متعلق به من است ولی آموزش و پرورش آن را تصرف کرده است و اکنون رفع تصرف نمی‌کند.

یزدان‌پناه گفت: سپس با پیگیری متوجه شدیم که سازمان اموال و املاک کوثر بدون تشریفات مزایده، ملک را به او فروخته است. بعد از مدتی هتل کنار رستوران هفت‌خوان به استانداری شکایت کردند که ما خریدار مدرسه بودیم اما آموزش و پرورش مدرسه را به شخص دیگری فروخته است. ما به آنها گفتیم که ما ملک را به مزایده نگذاشته‌ایم تا اینکه در این گیر و دار، مالک رستوران دادخواست تخلیه و خلع ید مدرسه را به استناد اینکه سند دارند، زد. ضمن اینکه سند به اندازه سه تا دو دونگ به فرزندانش نیز منتقل شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از همه این اتفاقات، صاحب رستوران هفت‌خوان، از مدرسه درخواست کرد تا به دلیل اینکه شب‌‎ مشتری‌های زیادی دارد از حیاط مدرسه به عنوان پارکینگ استفاده کند. او حتی یک نامه از شهرداری آورد که اگر شیفت عصر و شب مدرسه خالی است از حیاط آنجا به عنوان پارکینگ استفاده کنند. ناحیه چهار آموزش و پرورش از ساعت ۷ تا ۱۲ شب حیاط مدرسه را در ازای پرداخت اجاره در اختیار او قرار داد. ناحیه باید از ما برای اجاره دادن این ملک  کسب مجوز می‌کرد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده بود.

رئیس اداره حقوقی و حمایت قضایی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: آن زمان مالک رستوران چند جلسه با مدیر قبلی آموزش و پرورش استان که آقای نجفی بودند داشت؛ که در همان ایام هم پرونده در دادگاه بود، آقای نجفی بارها گفتند که ما هیچ پولی نمی‌خواهیم‌ اما شما یک مدرسه به جای این مدرسه بسازید. قرار شد این اتفاق بیفتد. من متن توافق نامه را نوشتم اما مالک رستوران گفت مفاد این نامه یک طرفه و به نفع شماست و قبول نکرد.

وی ادامه داد: پس از آن بدون اینکه جایی امضا شود، ایشان به آقای نجفی گفتند که من با نوسازی توافق کردم تا خودم یک جایی را بسازم اما بعدها مشخص شد مدرسه‌ای ساخته نشده و تنها هزینه بخشی از مدرسه نزدیک به ۳۰ درصد را داده است اما می گوید من یک پیمانکار گرفتم و ساختم اما هیچ توافقی در اداره کل آموزش و پرورش در این باره نیست.

یزدان‌پناه اضافه کرد: اکنون ما به دادگستری و مرجع قضایی درخواست کردیم شش ماه به ما مهلت دهند که ملک را بخریم و تملک کنیم، همچنین یک نامه به وزارت آموزش و پرورش زدیم، زیرا بالاترین مقام وزارتخانه یعنی شخص وزیر باید با تملک موافقت کند. ما درخواست کردیم که وزیر با تملک موافقت کند که اگر موافقت صورت بگیرد ما سریعا آگهی تملک را می‌زنیم. سپس دادگستری برای قیمت گذاری ملک، کارشناسی را می‌فرستد بعد پول به صندوق ثبت دادگستری واریز می‌شود و سند به نام آموزش و پرورش زده خواهد شد.

رئیس اداره حقوقی و حمایت قضایی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: اکنون ما منتظر هستیم که وزارت آموزش و پرورش موافقت خود را از این بابت برای ما ارسال کند. اگر این موافقت برای ما ارسال شود ما ظرف یک هفته کارهای اداری را انجام می‌دهیم. ضمن اینکه ما در آن محوطه هیچ مدرسه دیگری نداریم که بخواهیم جایگزین کنیم. این مدرسه دبیرستان پسرانه شاهد است که ۳۱۰ نفر دانش آموز دارد.

«علی عسکر نجفی» مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان فارس در خصوص موضوع مدرسه‌ای که قرار است در شیراز تخلیه و به رستوران تبدیل شود، توضیح داد: در کنار رستوران هفت خان  دبیرستان شاهد به نام شهید انصاری قرار دارد که سال‌های قبل رستوران هفت خان در ازای پرداخت اجاره از حیاط آنجا به عنوان پارکینگ استفاده می‌کرد.

وی افزود: به مرور زمان صاحب رستوران به دنبال این می‌افتد که این مدرسه را بخرد و به رستورانش ضمیمه کند. او با بنیاد کوثر وارد معامله می‌شود و بدون این که آموزش و پرورش اطلاع داشته باشد این ملک را از بنیاد کوثر بنیاد شهید با قیمت پنج میلیارد تومان می‌خرد. او بعد از این که ملک را خریده در دفترخانه ثبت اسناد رسمی به نام خودش می‌زند و این اتفاق در ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ رخ داده است.

او ادامه داد: من از شهریور سال ۱۳۹۷ به اداره کل آمدم و دوستان ناحیه چهار گفتند سند را به نام خودش زده است. ما باور نمی‌کردیم این اتفاق افتاده باشد اما سندش را هم نشان دادند. آن موقع وارد عمل شدیم و به چندین جا شکایت کردیم مثل معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش، دادگاه، دادگستری و هر جای دیگری که دستمان می‌رسید و گفتیم کاربری ملک آموزشی بوده و اینها به هیچ عنوان نمی‌توانند چنین کاری کنند.

نجفی افزود: اکنون ایرادی که درمورد کار مالک رستوران وجود دارد این است که اگر روزی بخواهد تغییر کاربری بدهد باید حتما از آموزش و پرورش مجوز بگیرد و تا زمانی که من رئیس اداره کل بودم به هیچ عنوان زیر بار تغییر کاربری این نرفتم و خیلی با من صحبت کرد و گفتم اگر می‌توانید یک مدرسه بزرگ به وسعت همین برای آموزش و پرورش بسازید و کلیدش را به آموزش و پرورش بدهید و اینجا را ضمیمه کنید اما این اتفاق نیفتاد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید