بیانیات مهم رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ روسای جمهوری از دولت پنجم تا سیزدهم

کدخبر: ۴۳۰۷۹۸
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون ۱۳ انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شده حکم ریاست جمهوری روسای جمهور منتخب از سوی امام خمینی (سید ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای)، و رهبر انقلاب، ( اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی) تنفیذ شده است.
بیانیات مهم رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ روسای جمهوری از دولت پنجم تا سیزدهم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، رهبر انقلاب، در دوره‌های مختلف و در مراسم تنفیذ روسای جمهور، به موضوعاتی مختلفی از جمله سازندگی، اقتصاد، معیشت، مبارزه با فساد و مفسدان، انتقاد از دولت نه تخریب، کمک به دولت، همکاری سه قوه، تاکید بر حضور بیشتر مردم در انتخابات‌ها، نگاه به داخل و توانمندی‌های داخلی اشاره داشته‌اند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون ۱۳ انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شده حکم ریاست جمهوری روسای جمهور منتخب از سوی امام خمینی (سید ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای)، و رهبر انقلاب، ( اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی) تنفیذ شده است.

بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری» است و طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری «دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذِ اعتبارنامه به ‌وسیله‌ مقام رهبری آغاز می‌گردد».

رهبری نظام در دوره‌های مختلف و در مراسم تنفیذ روسای جمهور، به موضوعاتی مختلفی از جمله سازندگی، اقتصاد، معیشت، مبارزه با فساد و مفسدان، انتقاد از دولت نه تخریب آن، کمک به دولت، همکاری سه قوه، نگاه به داخل و توانمندی‌های داخلی اشاره داشته‌اند.

در جدول زیر به بیانات مهم رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ، آیت الله هاشمی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی نژاد، روحانی و رئیسی اشاره شده است؛

تاریخ تنفیذ /اسامی روسای جمهور

گزیده بیانات رهبر انقلاب در روز تنفیذ

۱۲   مرداد   ۱۳۶۸

مراسم تنفیذ  آیت‌الله   هاشمی رفسنجانی

*ما می‌توانیم بعد از رحلت امام (ره)، راه او را ادامه دهیم. همچنان که رسول خدا، ده سال و چند ماه در میان امت خود بود، امام عزیز ما هم که شاگرد و پیرو راه انبیا و اولیا بود، حدود ده سال و چند ماه در میان ما بود. اگر ما همان اصول و خطوط و همان قاعده و مبنا را به معنای حقیقی کلمه و به‌صورت جدی و با همان اراده و امید در دست بگیریم، این راه را ادامه خواهیم داد.

*علاج مشکلات ما در این است که سازندگی کشور را در کنار تأمین روحیه‌ انقلابی در مردم و حفظ همان صلابت و چهره‌ باعظمت و هیبت انقلاب ببینیم. اگر به رفاه عمومی نیندیشیم و به سازندگی کشور فکر نکنیم، مطمئناً نظام جمهوری اسلامی نخواهد توانست الگو و تجربه‌ مطلوب را به دنیا ارایه بدهد. اگر در مسایل رفاه زندگی عمومی و ایجاد تسهیلات و رفع مشکلات غرق شویم، به طوری که جهت‌گیری‌های انقلابی را به دست غفلت بسپریم، به ابهت و هیبت انقلاب ضربه زده‌ایم و جاذبه‌ آن را در دنیا مخدوش کرده‌ایم و این، مطمئناً به کارایی ما ضربه خواهد زد. بنابراین، این دو در کنار هم مطرحند.

*البته، در مسایل داخلی و سازندگی، رفاه و رفع مشکلات و ایجاد سازندگی، تنها هدف نیست. در مسایل داخلی هم، تأمین عدالت اجتماعی و امنیت عمومی و رعایت طبقات ضعیف و محروم، یک رکن اصلی است؛ همچنان‌که در سطح حرکت عمومی کشور، اخلاق و روحیات اسلامی و برادری و گذشت و ایثار و بقیه خُلقیات حسنه‌ اسلامی هم، باید مورد توجه قرار بگیرد. توکل ما به خداست.

۱۲   مرداد   ۱۳۷۲

مراسم تنفیذ  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

*کسانی‌ که‌ مسئولیتی‌ را در هر بخشی‌ از کشور پذیرفته‌اند باید دقیقا مجری‌ سیاستهای‌ مشخص‌ نظام‌ باشند و مسئولیت‌ خود را در جهت‌ همان‌ سیاستها به‌ پیش‌ برند.

*سستی‌، سهل‌انگاری‌ و کار را بدست‌ حوادث‌ و قضا و قدر سپردن‌، اولین‌ بلایی‌ است‌ که‌ یک‌ مدیر را از صلاحیت‌ کافی‌ و لازم‌ ساقط می‌کند لذا جدی‌ بودن‌ در کار و آرام‌ نداشتن‌ برای‌ انجام‌ آن‌ و نیز احساس‌ مسئولیت‌ برای‌ اصل‌ مسئولیت‌ و وظیفه‌، لازمه‌ کفایت‌ و لیاقت‌ برای‌ مسئولیت‌پذیری‌ است‌.

*مدیر خوب‌ کسی‌ است‌ که‌ هر کاری‌ را پس‌ از عهده‌دار شدن‌ آن‌ با رعایت‌ اصول‌ اخلاقی‌ صحیح‌ انجام‌ می‌دهد و با رسوخ‌ فساد و عمل‌ غیراخلاقی‌ و ناصحیح‌ مبارزه‌ می‌کند و مسئولین‌ کشور در تمامی‌ رده‌ها باید با دقت‌ به‌ این‌ مهم‌ توجه‌ کنند و بدانند که‌ رسوخ‌ و نفوذ فساد در دوران‌ بازسازی‌ خطری‌ جدی‌ و فلج‌ کننده‌ است‌ و باید مراقب‌ باشند که‌ به‌ وادی‌ فساد مالی‌ و کاری‌ کشانده‌ نشوند.

*{ در تمجید از آقای‌ هاشمی‌رفسنجانی‌ رئیس‌ جمهور منتخب‌ ایران‌}اینجانب‌ از سال‌ ۱۳۳۶ تاکنون‌ ایشان‌ را از نزدیک‌ می‌شناسم‌ و در صحنه‌های‌ مختلف‌ یا یکدیگر همکار و همفکر بوده‌ایم‌ یک‌ آزمایش‌ چهل‌ ساله‌ برای‌ ایجاد اعتماد در انسانی‌ کافی‌ است‌. و من‌ در همه‌ این‌ مدت‌ ایشان‌ را در راه‌ خدا و حقیقت‌ و اعلای‌ کلمه‌ دین‌ و پیشبرد اهداف‌ اسلامی‌ مشاهده‌ کرده‌ام‌.

*بزرگترین‌ عنصر فرهنگی‌ و کانال‌ عمده‌ انتقال‌ فرهنگ‌ یک‌ ملت‌ زبان‌ اوست‌ و امروز کشورهای‌ مقتدر دنیا تلاش‌ می‌کنند تا با رایج‌ کردن‌ زبان‌ خود در دنیا، لباس‌، آداب‌، سنن‌، عقاید، فرهنگ‌ و باورهای‌ اجتماعی‌ خود را به‌ ملتها منتقل‌ کنند و امروز قدرتهای‌ جهانی‌ برای‌ این‌ منظور حتی‌ از قدرت‌ نظامی‌ استفاده‌ کرده‌ و با لشکرکشی‌ به‌ اقصی‌ نقاط دنیا قصد دارند دولت‌، حکومت‌، نظام‌ اقتصادی‌ و اجتماعی‌ را که‌ خود قبول‌ دارند بر ملتها تحمیل‌ کنند.

۱۲   مرداد   ۱۳۷۶

مراسم تنفیذ  حجت الا سلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی

* انتخابات سی میلیونی، مظهر لطف پروردگار به نظام جمهوری اسلامی بود. این مردم، بر هیچ کس هم منّت ندارند. احساس تکلیف می‌کنند و وارد صحنه می‌شوند. در آینده هم به خواست خدا، همین‌طور خواهد بود. البتّه مستبعد است که ما در آینده، تجربه نظامی داشته باشیم؛ ولی اگر فرض کنیم باز یک فرد یا نظامِ غافلِ خدازده‌ای به فکر این بیفتد که با این مردم زور آزماییِ نظامی کند، باز سرو کارش با همین ملت، همین جوانان، و همین مؤمنان فعّالی است که در همه جا ایمانهای خودشان را نشان میدهند.

*شرح حال ملت ایران، عرصه‌های دفاع مقدّس در طول هشت سال است. شرح حال ملت ایران، حضور در این انتخابات سی میلیونی است. هر حکومتی و هر دولتی که پشت سرِ خود چنین ملتی داشته باشد، باید به آینده امیدوار باشد. باید احساس قدرت کند. باید احساس کند که میتواند کار کند. باید احساس کند که وظیفه دارد کار کند.

* من سفارش کرده‌ام و سفارش و تأکید هم میکنم که باید تلاش شود فقر و بی عدالتی و تبعیض که میراث طواغیت گذشته است، در این کشور ریشه کن شود. این‌جانب بیشترین اهتمام را متوجّه این مطلب کرده‌ام و میکنم و توصیه‌ام این است که دیگران نیز همین‌طور عمل کنند. اگر این همه خیرات و برکاتی که بحمداللَّه مظهر و اوج آن هم در این چند سال اخیر، دولت برادر عزیزمان جناب آقای هاشمی رفسنجانی حفظه‌اللَّه‌تعالی بود و همه آنچه را که انجام دادیم، چند برابر میبود و چندین برابر آن را هم انجام بدهیم، اما به این نکته توجّه نکنیم، کارمان ناقص و ابتر خواهد بود.

*ما که بر سرِ کار آمدیم - آن روز که روز مبارزه بود تلاش کردیم، آن روز که پیشنهاد مسؤولیت کردند، به هر صورت قبول کردیم - برای تحقّق همین هدف بود. کسانی که با فرهنگ ما آشنا نیستند، باور کنند. اگر چه میدانم قطعاً باور نمیکنند که برای ما این مسؤولیتها جاذبه‌ای ندارد. خودیها میدانند. کسانی که از نزدیک با این فرهنگ و اشخاص آشنا هستند، میدانند. این مسؤولیتها، فقط برای اقامه عدل، اقامه حکم اللَّه و هموار کردن راه خدا در مقابل پای مردم، ارزش و محبوبیت و جاذبه دارد.تلاش باید برای این باشد.

۱۲   مرداد   ۱۳۸۰

مراسم تنفیذ  حجت ا لاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی

    *در همه آنچه که در دنیا به نام دمکراسی و مردم‌سالاری شناخته میشود، چارچوب وجود دارد. در دمکراسی های غربی، چارچوب عبارت است از منافع و خواست صاحبان ثروت و سرمایه دارانِ حاکم بر سرنوشت جامعه. تنها در آن چارچوب است که رأی مردم اعتبار پیدا میکند و نافذ می‌شود.

*ما مسؤولان، بدون حمایت مردم چیزی نیستیم و نمی‌توانیم کاری بکنیم.

*ارزش و اقتدار و توانایی ما در صحنه‌ی بین‌المللی و در مقابل توفانها، به پشتیبانی مردم است و این نظام بحمداللَّه امروز مردمی‌ترین نظامِ دنیاست. نسبت و ارتباط بین مسؤولان و این مردم، ارتباط ایمان، عاطفه و اعتماد است.

*ما منابع ثروت و درآمد و نیروی کار فراوان و زمینه‌های متعدّدی برای شکوفایی اقتصادی داریم.

*از سیاستهای دشمنان اسلام این است که ایمان مردم را بگیرند و اعتقاد آنها به انقلاب را سلب کنند.

* رئیس جمهور و یکایک اعضای تصمیم‌گیر در این نظام، مسؤولند. اعتبار آنها عبارت از این است که به وظیفه خود در مقابل خدا، مردم و قانون اساسی عمل کنند.

*انتقاد کردن غیر از تخریب کردن است. انتقاد، خوب و نعمت است. انتقاد در واقع هدیه کردن عیوب آنها به خود آنهاست.

*در نظام اسلامی - یعنی مردم‌سالاری دینی - مردم انتخاب می‌کنند، تصمیم می‌گیرند و سرنوشت اداره‌ی کشور را به وسیله‌ی منتخبان خودشان در اختیار دارند.

*مبارزه با مفسده‌ی اقتصادی و مالی یکی از کارهایی است که به گشایش اقتصادی کشور کمک خواهد کرد

در شرایط متهیج و متشنج سیاسی، آسانترین کارهای جاری هم دشوار خواهد شد.

*یکی از موانع پیشرفت اقتصادی کشور، وجود گلوگاههای فساد است که به‌شدت باید از آن ترسید و با آن مقابله و مبارزه کرد.

* کارِ مجموعه دستگاه دولت باید بیوقفه شروع شود و بدون اندکی لنگی و سستی، با جدّیت کامل ادامه پیدا کند.. امیدواریم ان‌شاءاللَّه مجلس شورای اسلامی هم نهایت همکاری را با رئیس جمهور محترم بکند و هر چه زودتر کابینه دولت تشکیل شود و به کارهای مهمّی که برعهده آنهاست، بپردازند.

*ما در موقعیّت حسّاسی هستیم. به اعتقاد من امروز فوری‌ترین کار این است که به مسائل اقتصادی و مسأله معیشت و در رأس همه مسأله اشتغال، با جدیّت پرداخته شود. امروز اگر اندکی سستی و کوتاهی شود، دیر خواهد شد. فرصت کوتاه است؛ فرصت‌های دولتها مثل برق می‌گذرد.

*یکی از نقاط امید دشمنان ما برای فلج کردن نظام اسلامی، همین مسأله اقتصاد است. ما منابع ثروت و درآمد و نیروی کار فراوان و زمینه‌های متعدّدی برای شکوفایی اقتصادی داریم. ما میتوانیم بسیاری از کارها را انجام دهیم.

* ما میتوانیم چهره زشت فقر را از کشور بزداییم. پس مسؤولان دولتی، پیش و بیش از هر کار به این مسأله همت بگمارند. بخش اقتصادی دولت در واقع بزرگترین بخش از بدنه دولت است.

*مبارزه با مفسده اقتصادی و مالی یکی از کارهایی است که به گشایش اقتصادی کشور هم کمک خواهد کرد. یکی از موانع پیشرفت اقتصادی کشور، وجود گلوگاه‌های فساد است که به‌شدّت باید از آن ترسید و با آن مقابله و مبارزه کرد

*اگر دولت یا مسؤولان دیگر، مورد انتقاد قرار نگیرند، عیوب خودشان را نمیفهمند. انتقاد در واقع هدیه کردن عیوب آنها به خود آنهاست.

*اجازه ندهید عدّه‌ای با تکیه به نام آزادی - که واقعاً باید بر عنوان مظلوم آزادی گریست که چه سوء استفاده‌هایی از این نام میشود - منکرات و فحشا و بیبندوباری را در جامعه رایج کنند.

*یک توصیه هم به بقیه مسؤولان و فعّالان سیاسی عرض کنم؛ مخصوصاً به کسانی که تریبونهایی در اختیارشان هست - هر تریبونی؛ از منبرها و روزنامه‌ها و صدا و سیما و مجلس و نماز جمعه و امثال اینها بگیرید تا هر تریبونی در هر گوشه کشور - مراقب باشید که تهیّج سیاسی برای کشور مضرّ است. فضا باید آرام و متعادل باشد تا دولت و مسؤولان بتوانند به وظایف خود عمل کنند. در شرایط متهیّج و متشنّج سیاسی، آسانترین کارهای جاری هم دشوار خواهد شد. هیچ کس به تهیّج سیاسی کمک نکند.

۱۲   مرداد   ۱۳۸۴

مراسم تنفیذ محمود احمدی‌نژاد

*حقاً و انصافاً در مقابل هوشیاری و وقت‌شناسیِ این ملت، انسان احساس تواضع و خضوع می‌کند. این ملت، ملت شجاع و بیدار و با ایمان و پُرانگیزه‌یی است؛ بگذارید دشمنان این ملت هر چه میخواهند، بگویند. این ملت راه خود را پیدا کرده است و با همت والا در این راه به پیش میرود.

*مردم از روی احساس وظیفه‌ی دینی است که در عرصه‌ی انتخابات وارد می‌شوند و طبق تشخیص خود گزینش می‌کنند و رای خود را به صندوق می‌اندازند.

*ملت ایران سر ستیزه‌گری با هیچ ملتی را ندارد. ملت ایران یک ملت صلح‌طلب است.

*همه‌ی کسانی که نانشان در بی‌عدالتی است، با عدالت دشمن‌اند. همه‌ی کسانی که با قلدری و زورگویی ـ چه در صحنه‌ی ملی، چه در صحنه‌ی بین‌الملی ـ تغذیه می‌شوند، با عدالت مخالفند.

*بعضی می‌خواهند با عنوان تندروی، عدالت را متهم و محکوم کنند. وظیفه‌ی دولت عدالتمدار، توجه ویژه به قشر محرومین است.

*عدالت را نباید تندروی و مخالفت با شیوه‌های علمی دانست.

۱۲   مرداد   ۱۳۸۸  

مراسم تنفیذ  محمود احمدی‌نژاد

*حضور یکپارچه‌ ی مردم، رقابت جدی، فعالیت و تلاش حقیقی مردمی، در کنار معیارهای اسلامی و معیارهای الهی، این ترکیب شگفت‌ آور همان چیزی است که بشریت محتاج و تشنه‌ آن است.

*آن کسانی که میخواستند از درونِ این نظام، به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزنند، نتوانستند موفق بشوند. انقلاب راه و مسیر مستقیم خود را با قدرت روزافزون تا امروز ادامه داده است و همه‌ ی کسانی که با انگیزه‌ های مختلف در درون این نظام قرار گرفته‌ اند، خواسته یا ناخواسته، به توانائی‌های این نظام کمک کردند.

*کدام اعتماد از این بالاتر که مردم می‌آیند در عرصه‌ انتخابات وارد میشوند، به نظامشان، به دولتشان اعتماد میکنند، رأی خود را به آنها میسپارند و منتظر میمانند که نتیجه‌ ی این رأی‌ گیری را از آنها بشنوند؟ این اعتماد بالای مردم است.

*برنامه‌ ریزی کمک خواهد کرد که مردم بتوانند به آنچه که در پیش روی آنهاست، اعتماد کنند؛ بتوانند در مورد پیشرفت کشور قضاوت کنند.

*یک پیام انتخابات و حضور عظیم مردمی، وجود اعتماد متقابل میان نظام اسلامی و مردم است. امید به آینده اگر نباشد، دل ناامید و افسرده وارد میدان انتخاب نمیشود؛ حضور مردم، حضور جوانها، نشانه‌ ی امیدواری آنهاست.

*جوانان باامید وارد میدان انتخابات شدند حضور مردم، حضور جوانها، نشانه‌ی امیدواری آنهاست.

۱۲   مرداد   ۱۳۹۲

مراسم تنفیذ  حجت‌الاسلام و المسملین حسن روحانی

*در نظام جمهوری اسلامی، پذیرش مسئولیت به معنای کامجوئی از قدرت نیست؛ به معنای قبول زحمات خدمت به مردم است.

*درس بزرگی که ما از فشارهای اقتصادی دریافت کردیم، این است که هرچه میتوانیم، باید به استحکام ساخت داخلی قدرت بپردازیم؛ هرچه میتوانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم. آنهائی که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران میبندند، وقتی با یک چنین مشکلاتی مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد.

*امروز در زمینه‌هائی پیشرفت کرده‌ایم که در سالهای اول انقلاب تصورش را هم نمیکردیم؛ این مربوط به الطاف الهی و کمک الهی و حضور قوی مردم و تلاش مسئولینی است که در این مدت مشغول تلاش و کار بودند.

*اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی، قدرت اجرائی، با متانت، با آرامش، با صفا و صمیمیت، بین خدمتگزاران نظام دست‌به‌دست میشود، یک پدیده‌ی بسیار ارزشمند و مهمی است؛ این پدیده ناشی است از مردم‌سالاری اسلامی، که امام بزرگوار ما با درایت خود، با حکمت خود، آن را اساس کار نظام جمهوری اسلامی قرار دادند.

*امام بزرگوار ما با درایت و حکمت خود، مردمسالاری اسلامی را اساس کار نظام جمهوری اسلامی قرار دادند.

۱۲ مرداد ۱۳۹۶

مراسم تنفیذ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی 

*ما دوره‌ی قبل از انقلاب را با همه‌ی وجودمان لمس کردیم؛ دیکتاتوری را، در حاشیه بودن مردم را، بی‌اعتنائی به مردم در امر حکومت را با همه‌ی وجودمان دیده‌ایم؛ جوانهای ما ندیده‌اند. مردم، قبل از پیروزی انقلاب هیچ نقشی در مدیریّت کشور و تعیین مدیران نداشته‌اند؛ رؤسا، سلاطین، پادشاهان و اطرافیانشان، می‌آمدند، میرفتند، [امّا] مردم فقط تماشاچی بودند؛ هیچ نقشی نداشتند. انقلاب اسلامی آمد و مردم را از حاشیه به متن آورد؛ مردم شدند صاحب اختیار. از اوّل انقلاب، این دوازدهمین باری است که نتیجه‌ی گزینش مردم برای مدیریّت قوّه‌ی مجریّه مشخّص میشود؛ لذا [این] مجلس، جلسه‌ی مهمّی است.

* تجربه‌ها و توانایی‌های متراکمی از کارکرد این چهار دهه در اختیار مسئولانِ امروز قرار گرفته است. نسلهای جدیدی با تفکّر انقلابی و سرشار از انگیزه تربیت شده‌اند و امروز آماده‌اند. ما اوّل انقلاب این مقدار شخصیّت آماده‌ی مدیریّت نداشتیم؛ امروز بحمدالله جوانانی که آماده هستند برای‌اینکه نقش‌آفرینی کنند در بخشهای مختلف اداره‌ی کشور، فراوانند؛ اینها را انقلاب تربیت کرده. تلاش این مجموعه‌ی مردان فعّال و دولتمردان مؤثّر در طول این چهار دهه، توانسته است این فرآورده‌ی عظیم را در اختیار ملّت بگذارد.

* مسئولان کشور در طول این دهه توانسته‌اند بحمدالله با دنیا همکاری کنند. علی‌رغم اینکه همواره دشمنان خواسته‌اند ملّت ایران را منزوی کنند، [امّا] ملّت ایران منزوی نشده، با دنیا همکاری کرده، و درعین‌حال با نظام سلطه و استکبار مقابله‌ی جدّی کرده است؛ در برابر ترفندها توانسته‌اند ایستادگی کنند. و دشمن البتّه همچنان مشغول است. یکی از نکاتی که بنده اصرار دارم تکرار کنم و نگذارم از ذهن کسی بیرون برود، حضور دشمن و ترفندهای دشمن است.

* ما را تحریم کردند؛ تحریم البتّه مشکلاتی را برای کشور به وجود می‌آورد، در این تردیدی نیست، لکن تحریمها موجب شد که ما چشممان بر روی امکانات خودمان باز شد. خیلی از ظرفیّتها را دارا بودیم، [امّا] نمیدانستیم، از آنها غافل بودیم. وقتی تحریم شدیم، به خود آمدیم؛ نگاه کردیم، ظرفیّتهای موجود داخلی را پیدا کردیم و از آنها استفاده کردیم. امروز علی‌رغم میل دشمن و خواست دشمن، ما قوی هستیم.

* ما کمبودهای فراوانی داریم، این را از نظر دور نمیداریم و انکار نمیکنیم، لکن انکار هم نکنیم که ظرفیّتهای بسیاری هم در اختیار ما است.

* من سه جهت‌گیری عمده را توصیه میکنم: جهت‌گیریِ اوّل، پرداختن به مشکلات مردم -امروز در درجه‌ی اوّل، مشکلات اقتصادی و معیشتی- است؛ جهت‌گیری دوّم، تعامل گسترده‌ی با دنیا است. جهت‌گیری سوّم؛ در برابر هر سلطه‌طلبی، با صلابت و قدرت ظاهر بشوید.

* وقتمان کم است، کارمان بسیار است، اولویّتها را بایستی رعایت کرد؛ هم در هزینه‌کردها، هم در برنامه‌ریزی‌ها و در همه‌ی کارها، نگاه کنید و اولویّتها را در نظر بگیرید.

* توصیه‌ی بعدی بنده این است که اتّحاد ملّت را مهم بشماریم. ما هرچه داریم، از وحدت ملّت، از اتّحاد ملّت در بین خودشان و از اتّحاد ملّت با مسئولین و مجریان امور کشور داریم؛ این اتّحاد را حفظ کنید. التهاب‌آفرینی نشود؛ دودستگی‌های مضر ایجاد نشود. مردم سلایق مختلف و نظرات مختلفی دارند؛ بسیار خوب، با سلایق و نظرات مختلف، بگذاریم مردم در کنار هم زندگی آرامی داشته باشند. سلیقه‌ی گوناگون و اختلافِ‌نظر لزوماً به‌معنای گریبان‌گیری و درگیری نیست؛ میتوانند در کنار هم زندگی خوبی داشته باشند، سلایق مختلفی هم داشته باشند. التهاب‌آفرینی نباید انجام بگیرد. از نظرات مخالف آشفته نشوید؛ مخالفین اگر نظری دارند، انتقادی اگر دارند، بگذارید انتقاد کنند، نظرات مخالف را بدهند؛ آشفته نباید شد؛ بالاخره کارهای سنگینی است. نقص هم در کارهای ما کم نیست، ممکن است کسانی انتقاد کنند به ما؛ انتقاد را بپذیریم -به‌معنای تحمّل کردن- تحمّل کنیم.

* به میان مردم بروید، با مردم بی‌واسطه مرتبط بشوید، از مردم بشنوید؛ این از کارهای بسیار مهم است. گزارشهایی که به ما می‌رسد، هرچند آن گزارشها صادقانه باشد، امّا خیلی تفاوت می‌کند با آنچه انسان در مواجهه‌ی با مردم و رفتن در میان مردم مشاهده می‌کند و می‌بیند.

* در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی، به یاد داشته باشید که دشمن همه‌ توان خودش را به کار برده برای اینکه شما را نابود کند. بعضی از مسئولینِ دولتهایی که با ما مواجهند و مقابلند، این را صریحاً امروز می‌گویند؛ صریح میگویند در صدد نابودی نظام جمهوری اسلامی هستند؛ این را به یاد داشته باشید؛ بعضی‌ها هم این را پنهان می‌کنند، نمی‌گویند.

* پاسخ این برخوردها هم کار قوی و جهادی و حساب‌شده است؛ پاسخ به این دشمنی‌ها قوی‌تر شدن است. مراد من از قوی‌تر شدن، فقط در زمینه‌ی نظامی و امنیّتی نیست، البتّه در آنجاها باید قوی شد، امّا در زمینه‌ی اقتصادی باید قوی بشوید، در زمینه‌ی فرهنگی باید قوی بشوید، در زمینه‌ی حفظ هویّت اسلامی و انقلابی باید روزبه‌روز قوی‌تر و عمیق‌تر بشوید؛ این پاسخِ دشمنی‌های دشمن است

 ۱۲  مرداد ۱۴۰۰ 

مراسم تنفیذ حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی 

*در بیانات رئیس‌جمهور محترم جناب آقای رئیسی در تبلیغات انتخابات تکیه بر روی ارزش‌های اساسی انقلاب مکرر انجام گرفت. ارزش، عدالت،‌ مبارزه با فساد و امثال اینها. این مسیر درستی است. توصیه مؤکد ما این است که همین مسیر را ادامه دهند.

*آن چیزی که حضور مردم را تأمین کند و مردم را تشویق به حضور در میدان کند مغتنم است و حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد. هنر اصلی انقلاب هم همین است. هنر اصلی انقلاب این بود که جمهور مردم را از یک مجموعه و توده منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملّی و عمومی تبدیل کرد به مجموعه‌ای پرانگیزه، علاقه مند، آرمانخواه و وارد میدان کرد.

*در شعارهای رئیس‌جمهور، مسئله مردمی بودن و از مردم بودن تکرار شد. این را از دست ندهید. این چیز بسیار مهمی است. دولت مردم که شعار ایشان بود به معنای واقعی کلمه محقق کنند و در میان مردم باشند. مردم یعنی همه مردم بدون امتیازات طبقاتی و گروهی. البته حضور در میان مردم که سابقه این کار را ایشان دارند نباید افراد را غافل کند از ارتباط با نخبگان. این هم در جای خود لازم و مفید است. تبادل نظر با نخبگان و استفاده از نظرات آن‌ها.

*دولت باید مظهر وفاق باشد. برخی از این تغایرهای موهومی که در بین مردم وجود دارد بایستی با نگاه وفاق‌آمیز و نگاه ملاطفت به عموم مردم باید این توهمات را تضعیف کرد. حالا ممکن است این نگاه‌ها به کلی از بین نرود لکن از تأثیرگذاری آن‌ها باید جلوگیری کرد.

*گفت‌وگوی صادقانه با مردم هم کمک کننده است. حرف زدن از روی صداقت با مردم با قطع نظر از پیرایه‌های سیاسی. صادقانه حرف بزنند راه‌حل‌ها را بگویند، توقعات را ابزار کنند. این یکی از کارهای مهمی است که دولت مردمی بایستی متعهد باشد.

*توصیه دیگر نگاه به ظرفیت‌هاست. امروزه در اظهارات و مقالات و گفته‌ها مدام از کمبودها و مشکلات گفته می‌شود. بله مشکلات زیاد است، امّا ظرفیت‌ها از مشکلات بیشتر است.

*جنبه دیگر مردمی بودن مبارزه با فساد است. اگر به معنای واقعی کلمه می‌خواهیم در کنار مردم باشیم باید با فساد و مفسد بی‌امان مبارزه کنیم که خب ایشان در مسئولیت قبلی حرکت مبارزه با فساد را شروع کردند، لکن اصل قضیه اینجاست. بسترهای فساد در قوه مجریه شکل می‌گیرد. اینجا باید با فساد مبارزه کرد. قاچاق، سوءاستفاده از ارز و... فسادهایی است که باید با آنها مواجه شد. با برنامه و پیگیری.

*در مسئله مهم اقتصاد کشور باید با برنامه پیش رفت. هر حرکتی که انجام می‌دهید جزئی از برنامه‌ای باشد که از قبل طراحی کرده‌اید. کارهای روزمره و پیش‌بینی نشده نمی‌تواند موثر باشد. گاهی البته پیش می‌آید، امّا به طور کلی هر حرکت اقتصادی باید متکی باشد به برنامه کلی که تنظیم شده است.

*یک توصیه لازم اینجا وجود دارد و آن این است که در تشکیل دولت ان‌شاءالله سرعت عمل به خرج داده شود. شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تأخیر شود. رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرا و هم مجلس محترم در اظهارنظر درباره وزرا شتاب به خرج دهند و ان‌شاءالله زودتر دولت تشکیل بشود و مشغول به کار شود.

*در موضوع تبلیغات ضعف داریم، حالا بگذریم از کسانی که به نفع دشمن حرکت می‌کنند اما کسانی هم که قصد خیر دارند در این زمینه کم‌کاری دارند. بایستی در عرصه تبلیغات قوی‌تر و هوشمندانه تر عمل کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید