این سریال رکورددار تکرار در همه شبکه های تلویزیون است

کدخبر: ۴۳۲۹۶۸
اقتصادنیوز : اگرچه به نظر می‌رسید صدا و سیما در پاسخ به انتقادات هر ساله درباره پخش سریال مختارنامه در ماه محرم این سریال را از جدول پخش خود در محرم ۱۴۰۰ حذف کند اما این روزها خبرها حکایت از آن دارد که تلویزیون در محرم امسال نیز سریال‌ تکراری و تولید یک‌دهه گذشته را روی آنتن می‌برد.
این سریال رکورددار تکرار در همه شبکه های تلویزیون است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از آتیه‌آنلاین، این روزها شاهد سیر نزولی کیفیت سریال سازی در تلویزیون هستیم، اگرچه در دهه ۶۰ سریال‌سازی با امکانات کمتری صورت می‌گرفت، اما آثار فاخر زیادی از آن دهه در خاطرات و قلب مردم باقی مانده است. تلویزیون در گذشته در ساخت سریال‌ها به قدری قوی بود، که بیننده برای دیدن قسمت بعدی سریال لحظه‌شماری می کرد اما حالا چند سالی می‌شود که رسانه ملی در مناسبت‌های مختلف و یا هر زمانی که تولید تازه‌ای برای شبکه‌هایش ندارد، دست به دامن سریال‌های قدیمی می‌شود. اگرچه بازپخش سریال‌های قدیمی برای یک رسانه امری خوشایند نیست، اما این امر همیشه مورد توجه مخاطبان تلویزیون بوده و حالا طرفداران سریال‌های قدیمی بیشتر از سریال‌های جدید است با این حال عده‌ زیادی از مخاطبان هم از تلویزیون گله‌مندند که چرا باید یک سریال را چندباره ببینند.

به همین دلیل قرار بود به زودی روند پخش سریال‌های تکراری متوقف شود، اما این داستان همچنان ادامه دارد و حتی گاهی دیده می‌شود که سریالی که یک بار از یک شبکه پخش شده بار دیگر از شبکه‌ای دیگر روی آنتن می‌رود. چندی پیش بود که پایگاه اطلاع‌رسانی سیما اعلام کرد که «نظر به استقبال گسترده مخاطبان و درخواست‌های پیاپی مردمی، سریال «یوسف پیامبر (ع)» به زودی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود»، این در حالی است که این سریال همین چند ماه پیش از شبکه آی‌فیلم در حال پخش بود. البته تنها سریال «یوسف پیامبر (ع)» نیست که دچار حلقه تکرار شده و مجموعه‌های «مختارنامه»، «پایتخت»،   «افسانه جومونگ» و… از جمله آثار محبوب صدا و سیما هستند که همه ساله به مناسبت‌های مختلف از شبکه‌های رسانه ملی پخش می‌شوند. در این میان  مجموعه «مختارنامه» در چند سال اخیر رکورد پخش سریال تکراری را زده  است. به گونه ای که میرباقری سال ۹۷ در گفت‌وگویی با ماهنامه سینما و ادبیات، از این موضوع انتقاد کرد و گفت: «حالا یک «مختار» با بضاعت ناچیز ما ساخته شده، رسش را کشیده‌اند. آن قدر پخش کرده‌اند که امسال داد من درآمد و گفتم کافی است دیگر. واقعا رویتان می‌شود که باز هم پخش کنید؟»

با این حال با توجه به اینکه امسال اخباری مبنی بر سریال‌های محرمی شبکه‌های سیما به چشم نمی‌خورد، تلویزیون بازهم دست به دامان سریال‌های تکراری شده‌ است و از پخش مختارنامه از شبکه قرآن و برای دوازدهمین سال پیاپی خبر داده‌اند. این در حالی‌ست که پیش از به نظر می‌رسید صدا وسیما بر خلاف سنت ۱۱ ساله خود تصمیم گرفته است در پاسخ به انتقادات هر ساله درباره پخش سریال مختارنامه در ماه محرم این سریال را از جدول پخش خود در محرم ۱۴۰۰ حذف کند. مختارنامه پس از پخش هفتگی از شبکه یک سیما در سال ۸۹ طی یک دهه گذشته هر سال از شبکه‌های مختلف صدا و سیما بازپخش شده است که این موضوع انتقادات بسیاری را به همراه داشته است.

روند تکرار حالا در رسانه ملی به یک اپیدمی تبدیل شده، اما صدا و سیما نمی‌تواند همواره با تکیه بر سریال‌های قدیمی که محبوب عده ای هستند نبض مخاطب را در دست نگه دارد و لازم است مدیران تلویزیون کمی بیش از گذشته به مخاطب و نظرات آن توجه کنند و به‌ دنبال محتوا باشند. چراکه این تکرارهای بی‌هدف آنقدر ادامه پیدا کرده که این سریال‌ها حتی دستمایه شوخی در فضای مجازی شده‌اند و با تکرار مداوم و با فاصله زمانی کم در معرض کم‌تاثیری قرار گرفته‌اند؛ با این حال تلویزیون همچنان بی‌توجه به هشدارها، ساخته‌های موفق قدیمی  را با فاصله اندک از بازپخش‌های قبلی، روی آنتن می‌برد، آن هم در در این ایام کرونا که مردم بیشتر از همیشه نیازمند برنامه‌های پر محتوا، سریال‌های سرگرم‌کننده و ارزنده هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید