روزانه بیش از 5 فنجان قهوه مصرف نکنید+علت

کدخبر: ۴۳۳۱۵۵
یک مطالعه‌ جدید نشان می‌دهد مصرف زیاد قهوه می‌تواند حجم مغز را کاهش و در طولانی‌مدت، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش بدهد.
روزانه بیش از 5 فنجان قهوه مصرف نکنید+علت

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از  بهداشت نیوز،  مطالعه‌ی جدیدی در ارتباط با رابطه‌ی مصرف قهوه و حجم مغز انجام شده است که شامل ۱۷۷۰۲ فرد شرکت‌کننده دارای سن ۳۷ تا ۷۳ سال از پروژه بیوبانک بریتانیا می‌شود. این پروژه بلندمدت اطلاعاتی در مورد شاخص‌های مختلف سلامتی و سبک زندگی ازجمله مصرف قهوه، حجم مغز و بیماری و نیز داده‌های دیگری مانند وضعیت اجتماعی‌-اقتصادی که دانشمندان می‌توانند در محاسبات خود وارد کنند، جمع‌آوری می‌کند.

به گزارش ساینس الرت، مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد افرادی که در روز شش فنجان قهوه یا بیشتر می‌نوشند، در مقایسه با کسانی که در روز یکی دو فنجان یا کمتر قهوه مصرف می‌کنند، ۵۳ درصد خطر بالاتری دارند. کیتی فام، همه‌گیرشناس دانشگاه استرالیای جنوبی، می‌گوید:

قهوه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جهان و مصرف جهانی آن بیش از ۹ میلیارد کیلوگرم در سال است؛  در نتیجه ضرورت دارد که پیامدهای بالقوه سلامتی آن را درک کنیم. این جامع‌ترین بررسی است که تاکنون در مورد ارتباط  مصرف قهوه، حجم مغز و خطر زوال عقل و سکته انجام شده و همچنین بزرگ‌ترین مطالعه‌ای است که داده‌های تصویربرداری مربوط به حجم مغز و طیف وسیعی از متغیرهای مداخله‌گر را در نظر می‌گیرد.

درحالی‌که می‌دانیم قهوه به روش‌های مختلفی روی مغز اثر می‌گذارد (از جمله اینکه ما را هشیار نگه می‌دارد)، پژوهش‌هایی که در گذشته انجام شده است، بدون نتیجه‌ی قطعی و در مواردی، درزمینه‌ی ارتباط حجم مغز و زوال عقل متناقض بوده است.
گرایش به چای یا قهوه می‌تواند منشا ژنتیکی داشته باشد
پژوهشگران پس از در نظر گرفتن تأثیر متغیرهایی مانند جنس، سن، شاخص توده بدنی و بیماری‌های طولانی‌مدت، ارتباطی میان نوشیدن قهوه‌ی بیشتر و حجم کمتر مغز و نیز افزایش خطر زوال عقل پیدا کردند.

در مطالعه‌ی جدید بررسی نمی‌شود که کوچک شدن مغز می‌تواند به چیزی منجر شود. درحالی‌که هم ماده خاکستری و هم ماده سفید مغز به کنترل عملکرد حسی و حرکتی کمک می‌کنند، دشوار است بگوییم داشتن مقدار کمتر از این ماده با نتایج خاصی در رفتار یا فعالیت مغز ارتباط دارد. همچنین کوچک شدن مغز اتفاقی است که معمولا به‌طور طبیعی با پیر شدن رخ می‌دهد و برخی مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است ارتباطی حجم مغز و زوال عقل وجود داشته باشد. فام می‌گوید:

با در نظر گرفتن تمامی دگرگونی‌های احتمالی، دریافتیم که مصرف قهوه بیشتر با کاهش حجم مغز ارتباط معناداری دارد. در واقع نوشیدن بیش از شش فنجان قهوه در روز ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی مانند زوال عقل و سکته قرار بدهد.

چیزی که مشخص نیست، این است که چرا این اتفاق می‌افتد؟ پژوهش‌های زیادی باید در‌این‌باره انجام شود که قهوه و کافئین چگونه با سلول‌های مغز تعامل (با پیامدهای مثبت و منفی) برقرار می‌کنند. این امکان وجود دارد که نحوه‌ی اتصال کافئین به گیرنده‌های آدنوزین در مغز یکی از روش‌های بروز این تغییرات باشد. البته ممکن است این اثرات ناشی از تأثیر غیر مستقیم کافئین باشد؛ یعنی تأثیری که روی بخش‌های دیگر بدن (مانند سیستم قلبی‌عروقی) دارد.

آنچه بر اساس این پژوهش می‌توان گفت این است که به نظر می‌رسد مصرف زیاد قهوه با خطر بالاتر زوال عقل در جمعیت مورد مطالعه همراه باشد و ارتباط گزارش‌شده به‌ حدی قوی است که شاید لازم باشد بر اساس آن نحوی رفتار خود را در این زمینه تغییر بدهیم. الینا هیپونن، همه‌گیرشناس دانشگاه استرالیای جنوبی، می‌گوید:

به‌طورکلی، مصرف معمول قهوه در روز در حد یکی دو فنجان استاندارد است؛ اما اگر متوجه شدید مصرف قهوه‌ی شما به سمت بیش از ۶ فنجان در روز می‌رود، باید در این رفتار تجدید نظر کنید.

این پژوهش در مجله‌ی Nutritional Neuroscience منتشر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید