آرایش بحرانی در بهشت زهرا

کدخبر: ۴۳۳۲۰۷
اقتصادنیوز : افزایش دو‌برابری فوتی‌ها، سبب شده بهشت‌زهرا آرایش بحرانی بـگیرد و به‌گفته سعید خال، پرسنل بهشت‌زهرا چون کادر درمان از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در خط مقدم خدمت‌رسانی حضور دارند و با شیوع موج پنجم، آماده‌باش کامل هستند.
آرایش بحرانی در بهشت زهرا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه همشهری ، «همه خسته‌ایم»؛ جمله‌ای که مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا در وصف حال پرسنل این سازمان به‌ویژه تطهیرکنندگان می‌گوید. کرونا برای پنجمین بار در سایه ساده‌انگاری‌ها و کمرنگ‌شدن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، روی موج صعود قرار گرفته و این‌بار با سویه دلتا نفس‌ها را به شماره انداخته است. تعداد مبتلایان از 4میلیون نفر گذشته و ثبت روزانه بیش از 500فوتی هم رکورد جدید دلتا کروناست.

نقشه کشور به رنگ قرمز درآمده و در برخی از شهرها چون تهران وضعیت چنان بحرانی شده که باید رنگ سیاه برایش انتخاب کرد.

افزایش دو‌برابری فوتی‌ها، سبب شده بهشت‌زهرا آرایش بحرانی بـگیرد و به‌گفته سعید خال، پرسنل بهشت‌زهرا چون کادر درمان از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در خط مقدم خدمت‌رسانی حضور دارند و با شیوع موج پنجم، آماده‌باش کامل هستند.

صدای شیون و ناله از جای جای سالن عروجیان به گوش می‌رسد. تابلو اعلان وضعیت متوفیان مدام در حال تغییر است و اسم‌ها در صدم ثانیه عوض می‌شوند و همراهان داغدار و سیاهپوش پیکرهای تطهیر شده را می‌گیرند و به‌سوی خانه ابدی بدرقه می‌کنند. مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا با بیان اینکه 40درصد کل متوفیان در تهران تطهیر می‌شوند، می‌گوید: «تطهیرکنندگان در شرایط عادی یک شیفت کاری دارند اما با شیوع کرونا و افزایش متوفیان 2 شیفت کاری برای‌شان تعریف شده است و این روزها هم که در شرایط بحرانی قرار گرفته‌ایم، 24ساعته و در 3شیفت، خدمت‌رسانی می‌کنند.» تمام مراحل از لحظه پذیرش متوفیان تا تطهیر و کفن و دفن به دقت و با رعایت موازین شرعی و پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود. تکریم داغداران هم در دستور کار سازمان بهشت‌زهرا قرار دارد و سعید خال در توضیح بیشتر می‌گوید: «خانواده‌هایی که به بهشت‌زهرا مراجعه می‌کنند داغدیده هستند و نیاز به همدردی دارند. بنابراین تلاش می‌کنیم با سرعت‌بخشیدن به کارها و ارائه خدمات مطلوب مرهمی باشیم بر آلامشان.»

غافلگیری در موج پنجم

18‌ماه است که کرونا جولان می‌دهد و در این مدت بیش از 95هزار هموطن را به کام مرگ کشیده است. مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا از کرونا به‌عنوان یک بحران یاد می‌کند و می‌گوید: «در 50سال گذشته چنین وضعیتی بی‌سابقه بوده و به صراحت می‌توان گفت 18‌ماه برزخی در بهشت‌زهرا داشتیم و 4پیک بحرانی را هم پشت‌سرگذاشته‌ایم. در تمام این ایام، پرسنل سازمان بهشت‌زهرا گمنام و بدون هیچ توقعی در تکریم مصیبت‌زدگان انجام وظیفه کرده‌اند. امروز که در موج پنجم قرار گرفته‌ایم وضعیت بحرانی‌تر از موج‌های گذشته است و ازاین‌رو تطهیرکنندگان بهشت‌زهرا 24ساعته مشغول غسل و تطهیر متوفیان هستند.» به‌گفته این مقام مسئول، خاکسپاری متوفیان در هر قطعه‌ای که مورد درخواست بازماندگان باشد، انجام می‌شود؛ «برخلاف شایعات مبنی بر قبرهای دسته‌جمعی یا قطعات ویژه متوفیان کرونا در بهشت‌زهرا بازماندگان هر‌جا که درخواست کنند مراسم خاکسپاری با رعایت کامل پروتکل‌ها انجام می‌شود و محدودیت و ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد.»

دلتا، سن و سال نمی‌شناسد

تطهیر کودکان و نوجوانان، سخت‌ترین و تلخ‌ترین لحظاتی است که با شیوع موج پنجم در بهشت‌زهرا ثبت می‌شود. تاب‌آوردن در برابر ناله و فریادهای پدر و مادری که فرزندش را به سینه خاک می‌سپارد آسان نیست. اگر در موج‌های قبلی سالمندان و میانسالان قربانیان کرونا بودند، در این موج دلتا،‌کرونا بی‌رحمانه‌تر ظاهر شده و کودکان و نوجوانان و به خصوص جوانا ن را به کام مرگ می‌کشاند. سعید خال نیز چنین موضوعی را تأیید می‌کند و می‌گوید: «در موج پنجم پذیرش کودکان،نوجوانان و جوانان 20و30ساله هم در بهشت‌زهرا داشته‌ایم و آمارهای ثبت‌شده نشان می‌دهد کرونا با کسی شوخی ندارد و برایش پیر و جوان، کوچک و بزرگ فرقی نمی‌کند.» دلتا کرونا، زنگ هشدار و خطری را به صدا درآورده است که اگر هرچه سریع‌تر تدابیر لازم اتخاذ نشود چه بسا روزهای فاجعه‌باری در پیش‌رو خواهیم داشت.

پذیرش چند برابری در بهشت‌زهرا

قبل از شیوع کرونا، به‌طور میانگین روزانه 160تا180متوفی در بهشت‌زهرا پذیرش می‌شد اما با شیوع کرونا و به‌ویژه در پیک‌های مختلف، پذیرش متوفیان به روزانه بیش از 400نفر هم رسیده است. خال می‌گوید: «از سال99 با شیوع کرونا آمار متوفیان افزایش داشته و اعداد و ارقام‌ها نشان می‌دهد که میزان پذیرش متوفیان در بهشت‌زهرا بیش از دوبرابر شده است.» به‌گفته او ساده‌انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا در روزهای آتی سبب می‌شود شیب صعود دلتا شدیدتر و تندتر شود.

افزایش تجهیزات برای خدمت‌رسانی مطلوب

کرونا در موج پنجم با افزایش متوفیان، همگان را غافلگیر کرده است. در شهر مشهد به‌دلیل بالا‌رفتن تعداد جان‌باختگان و کمبود خودروهای حمل جنازه، از تاکسیرانان درخواست شده تا در حمل‌ونقل اجساد کمک کنند. در مازندران هم ظرفیت سردخانه‌ها تکمیل شده اما به‌گفته سعید خال بحران دلتا در بهشت‌زهرا تاکنون مدیریت شده است؛ «با افزایش ظرفیت‌ها و امکانات تا‌کنون هیچ مشکلی در پذیرش متوفیان و خدمت‌رسانی به شهروندان به‌وجود نیامده است و امیدواریم مسئولان با مدیریت بموقع از افزایش متوفیان جلوگیری کنند و اجازه ندهند این بحران تشدید شود.» مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا در ادامه به افزایش امکانات اشاره و عنوان می‌کند: «همزمان با شیوع کرونا و بالارفتن تعداد مرگ‌ومیرها و افزایش متوفیان در بهشت‌زهرا باید تمهیداتی اندیشیده می‌شد تا بتوانیم این بحران را مدیریت کنیم. بنابراین اقداماتی چون تجهیز مجتمع عروجیان به سردخانه 40فوتی و 2سردخانه کندویی، برای پشتیبانی از سردخانه مرکزی و جداسازی از سیستم سردخانه شهر تهران، تجهیز و آماده‌سازی‌ سوله بحران بهشت‌زهرا و اختصاص 2دستگاه کانتینر 12متری یخچال‌دار برای پشتیبانی از سردخانه مرکزی، طراحی و ساخت فوری نوار نقاله برای انتقال اجساد به داخل کانتینر و سایت ایزوله کرونا و تجهیز پرسنل عروجیان، اقدامات انجام شده در بهشت‌زهرا هستند. توزیع ماسک رایگان در میان مردم و پرسنل، طراحی سیستم ضدعفونی به‌صورت مهپاش، ضدعفونی مستمر محوطه‌های عمومی و آمبولانس‌ها، نیز صورت گرفته و می‌گیرد.»

مردم همراهی کنند تا از دلتا خلاص شویم

براساس اظهارنظر کادر درمان در موج پنجم عامل اصلی ابتلا به کرونا، دورهمی‌های خانوادگی است و از این‌رو رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک همچنان اولویت پروتکل ستاد مقابله با کروناست.

سعید خال هم ضمن درخواست از شهروندان مبنی بر رعایت موارد بهداشتی، می‌گوید: «مردم باید بپذیرند در شرایط بحرانی قرار داریم و از اجتماعات دوری کنند؛ چرا که دورهمی‌ها و حضور در مکان‌های شلوغ  از عوامل اصلی انتقال کرونا هستند. همچنین از شهروندان درخواست می‌کنم حتی‌الامکان از حضور در بهشت‌زهرا اجتناب کنند و درصورت نیاز برای تشییع پیکر عزیزانشان این کار را با رعایت فاصله اجتماعی و تعداد کمی از بستگان انجام دهند.» او خطاب به والدین شهدا می‌گوید: «پدر و مادر شهدا اکثرا سالمند هستند و جزو گروه‌های حساس قرار دارند و از این‌رو درخواست می‌کنم اگر مقدور است این روزها که شرایط بحرانی است به بهشت‌زهرا مراجعه نکنند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید