امیرعبداللهیان بهترین گزینه رئیسی برای وزارتخارجه بود؟

کدخبر: ۴۳۳۴۱۳
محمدعلی ابطحی گفت: من مجموعا مثبت نگاه می کنیم چون در بین کسانی که به میدان اهمیت می دادند و آقای رییسی قرار بود برای میدان بیاید، اگر قرار باشد مذاکرات به جایی برسد آقای امیرعبداللهیان کار دیپلماسی را در منتهی علیه میدان بلد است.
امیرعبداللهیان بهترین گزینه رئیسی برای وزارتخارجه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، محمدعلی ابطحی چهره سیاسی اصلاح طلب در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: در مجموعه میدانی ها، آقای امیرعبداللهیان فردی است که حوزه سیاست را می شناسد.

«کابینه پیشنهاد رئیسی، موافقان و مخالفان چه می گویند؟» عنوان بحث و گفت و گوی امشب کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین است که فعالان، سیاسیون و تحلیلگران رسانه ای نظراتشان را بیان می کنند.

* محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز

از کل کابینه جز دو سه نفر را نمی شناسم. شاید دوستان هم اینطور باشند. درباره آقای عبداللهیان باید اول از همه بپذیریم کشتی بان را سیاستی دیگر آمده است. در چهارچوب سیاستهای مورد علاقمندی خود، وزرا را بررسی نکنیم. این چهارچوب با رای ندادن مردم به هم ریخته است. نمی توانیم باز هم غر بزنیم. کسانی که دعوت به عدم مشارکت کردند نقش داشتند، شورای نگهبان و دولت آقای روحانی مردم را بی انگیزه کردند و نقش داشتند.

این کشتی بان جدید آمده و در سیاست خارجه کاری می خواهد انجام شود که آقای امیرعبداللهیان همیشه به آن معروف بوده و همان که آقای ظریف گفت این دولت برای دیپلماسی نیامده است. در مجموعه میدانی ها، آقای امیرعبداللهیان فردی است که حوزه سیاست را می شناسد.

من مجموعا مثبت نگاه می کنیم چون در بین کسانی که به میدان اهمیت می دادند و آقای رییسی قرار بود برای میدان بیاید، اگر قرار باشد مذاکرات به جایی برسد آقای امیرعبداللهیان کار دیپلماسی را در منتهی علیه میدان بلد است.

امیرعبداللهیان بهترین گزینه برای وزارت خارجه است

*حجت الله صیدی،مدیرعامل بانک صادرات و فعال اقتصادی  

شاید قضاوت درباره آقای امیرعبداللهیان با یک جمله و بریده یک فیلم درست نباشد. شناخت بنده از آقای امیرعبداللهیان شناخت مثبت است. زمانی که او معاون یا در بحرین سفیر بود یکی دو کار در بخش اقتصاد بین المللی داشتیم، او دارای مهارت و شناخت و سواد لازم بود. فکر می کنم در بین گزینه های مطرح شده، آقای امیرعبداللهیان بهترین گزینه است.

در بخش دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه پرونده های زیادی روی میز آقای عبداللهیان است. مانند تفاهم نامه همکاری 25 ساله با چین، یا برجام .

شکست یا پیروزی برجام یا مسایل اینستکس با اروپا مطرح می شود. ممکن است داد و ستد ما با اروپا بیشتر شود. برنامه اقتصادی ما در منطقه، صادرات با کشورهای همجوار از جمله عراق و آسیای میانه، افغانستان و پاکستان، قطر و عمان داریم. آقای امیرعبداللهیان در این حوزه تسلط و تمرکز و تجربه خوبی دارد. خودم امیدوارم در این رابطه، ارتباطات اقتصادی ما در رقابت با ترکیه و عربستان و همکاری با آنها و امارات توسعه یابد.

هنوز امارات سهم مهمی در تجارت ما دارد. درباره آسیای دور جز چین، با کشورهای مالزی و اندونزی، کره جنوبی و ژاپن، آمریکای لاتین از جمله برزیل و آرژانتین داد و ستد زیادی داریم. ایشان به لحاظ تجارب خود می تواند دیپلماسی اقتصادی را تقویت کند. خیلی از اقتصادیون تجربه خوبی از کمکهای وزارت خارجه در بخش اقتصاد ندارند.

او موقعیت ویژه ای دارد چون بخش مهمی از انرژی اش برای دفاع از خود، لازم نیست صرف شود. بلکه می تواند برای توسعه بگذارد. برای همین مجموعا می توانیم وضعیت خوبی در دوره او در حوزه دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید