برگزاری انتخابات ریاست جمهوری استون تنها با یک نامزد!

کدخبر: ۴۳۶۵۶۴
حزب محافظه کار «میهن» که کوچکترین حزب مخالف دولت محسوب می‌شود نیز روز چهارشنبه اعلام کرد اگرچه با نظرات آلار کاریس در برخی موضوعات موافق است، اما نمایندگان حزبش می‌توانند به هر کسی که مایل هستند رای بدهند.
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری استون تنها با یک نامزد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یورونیوز اعلام کرد، پارلمان استونی برای برگزاری یک انتخابات غیرعادی آماده می‌شود؛ قرار است روز دوشنبه نمایندگان پارلمان به نامزد مدنظر خود برای مقام ریاست جمهوری این کشور رای دهند اما تنها یک نامزد برای این رای گیری حاضر است.

این وضعیت در ۳۰ سال گذشته یعنی از زمان استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی پیشین بی‌سابقه بوده است.

دوره پنج ساله ریاست جمهوری خانم کریستی کالیولاید در ۱۰ اکتبر به پایان می‌رسد و مطابق با قانون، این وظیفه ۱۰۱ قانونگذار پارلمان استونی است که جانشین او و رئیس جدید دولت را برگزینند.

اما اگر تا پایان مهلت قانونی روز شنبه ۲۸ اوت فرد دیگری نتواند حداقل حمایت لازم از سوی نمایندگان را به دست آورد و برای این انتخابات ثبت نام کند، آنگاه آلار کاریس ۶۳ ساله که مدیر موزه ملی استونی است به عنوان تنها نامزد موجود در رای گیری روز دوشنبه پارلمان حاضر خواهد شد.

کاریس تنها نامزدی است که توانسته است حمایت دست‌کم ۲۱ قانونگذار را برای رسیدن به این مقام به دست آورد.

جک جوروت، دیپلمات و وزیر دفاع پیشین و نویسنده مشهور این کشور در اظهارنظری درباره انتخابات پیش‌رو گفت: «اگرچه برگزاری انتخابات آنهم تنها با یک نامزد، شیوه‌ای متعلق به دوران شوروی پیشین است و در حال حاضر کاری غیراخلاقی محسوب می‌شود، اما به طرز عجیبی قانونی است.»

استونی با جمعیت ۱ میلیون و ۳۲۵ هزار نفری در سال ۱۹۹۱ میلادی استقلال خود را به دست آورد و اکنون عضو ناتو و عضو اتحادیه اروپاست.

اگر رئیس جمهور مستقیماً توسط مردم انتخاب می‌شد، به احتمال زیاد خانم کالیولاید برای دومین دوره ریاست جمهوری رای می‌آورد؛ زیرا او به عنوان اولین رئیس جمهور زن در استونی، در بین مردم از محبوبیت زیادی برخوردار است.

اما نمایندگان پارلمان حامیان محکمی برای او محسوب نمی‌شوند که دلیل اصلی آن نیز صراحت بیان و اظهارات تند او در مقابل سیاستمداران است.

حزب «اصلاحات» به رهبری کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی همچنین حزب «مرکز» که ائتلاف آنها دولت راست میانه استونی را تشکیل داده، از آقای آلار کاریس حمایت کرده‌اند.

هر دو حزب، آلار کاریس را (که قبل از ریاست بر موزه ملی به عنوان حسابرس دولتی مشغول کار بوده) به دلیل درکی که از جامعه استونی دارد همچنین تجربه‌های آکادمیک تحسین می‌کنند. کاریس پیش از این به عنوان رئیس دانشگاه تارتو، اصلی‌ترین نهاد دانشگاهی استونی نیز فعالیت کرده است.

آلار کاریس برای پیروزی در انتخابات پارلمانی، باید رای دو سوم نمایندگان یعنی دست‌کم ۶۸ رای را آنهم در جریای یک رای گیری مخفی به دست آورد. نمایندگان دولت ائتلافی ۵۹ رای دارند و کاریس توانسته است نظر مساعد ۹ نماینده از سه حزب مخالف دولت را نیز کسب کند.

پیش از این حزب راست «EKRE» نیز نامزدی برای این انتخابات معرفی کرده بود. اما نامزد او نتوانست حداقل رای لازم از سوی نمایندگان (۲۱ رای) برای ثبت نام در این انتخابات را به دست آورد و بعید است که به دلیل برنامه سیاسی بحث برانگیز این حزب افراطی، دیگر احزاب از او حمایت کنند.

حزب محافظه کار «میهن» که کوچکترین حزب مخالف دولت محسوب می‌شود نیز روز چهارشنبه اعلام کرد اگرچه با نظرات آلار کاریس در برخی موضوعات موافق است، اما نمایندگان حزبش می‌توانند به هر کسی که مایل هستند رای بدهند.

سوسیال دموکرات‌ها نیز هنوز تصمیم روشنی نگرفته‌اند و بر سر انتخاب آلار کاریس یا انتخاب دوبارۀ خانم کرستی کالیولاید دوپاره شده‌اند. این حزب نمایندگان بسیار کم همچنین متحدان کمی در پارلمان دارد و بعید است که درنهایت نیز بتواند با رای خود خانم کالیولاید را در قدرت نگه دارد.

اگر در جریان نشست روز دوشنبه آلار کاریس نتواند رای کافی را برای ریاست جمهوری به دست آورد، آنگاه دو دور دیگر رای گیری در روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد و اگر باز هم رای کافی برای انتخاب رئیس جمهور آینده در صندوق‌ها ریخته نشود، آنگاه تصمیم‌گیری در این باره به یک کالج ۲۰۸ نفری واگذار خواهد شد.

در نهایت این کالج ویژۀ الکترال، در ماه سپتامبر نشست دیگری برای رای گیری و انتخاب رئیس جمهور جدید برگزار خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید