روزشمار علائم کرونا

کدخبر: ۴۳۷۰۴۴
اقتصادنیوز : وجود روزشمار علائم کرونا، کمک بزرگی به شناخت علائم اولیه و نشانه‌های بعدی این بیماری خواهد کرد.
روزشمار علائم کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  بهداشت نیوز، با خواندن این مطلب با مهم‌ترین روزهای مراقبت در طول درمان و بسیاری موارد دیگر آشنا شوید.

روزشمار علائم کرونا چیست و چرا باید از آن آگاه بود؟

وجود روزشمار علائم کرونا، کمک بزرگی به شناخت علائم اولیه و نشانه‌های بعدی این بیماری خواهد کرد. با داشتن یک تقویم روزانه که علائم را به شما می‌گوید، به‌راحتی حتی پیش از اتمام دوره‌ی کمون و بروز علائم بیماری آن را تشخیص دهید.

بیماری کرونا یک دوره‌ی کمون دارد. این دوره عموما ۵ روز طول می‌کشد و بعد از آن علائم اولیه کرونا خود را نشان بدهند؛ بنابراین بسته به شرایط فردی و سلامتی ممکن است بروز اولین علائم کرونا بین ۲ تا ۱۴ روز زمان ببرد.

دوره کمون یا نهفتگی علامت های کرونا چیست؟

دوره‌ی کمون یا نهفتگی، زمانی است که ویروس وارد بدن شده اما هنوز علائمی بروز نداده است. در این دوره فرد می‌تواند ناقل بیماری باشد. ویروس‌ها طی دوره‌ی کمون تکثیر شده و بعد از تکثیر کافی و افزایش تعداد ویروس در بدن بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند و باعث بروز علائم اولیه‌ی کرونا می‌شوند.

ویروس کرونا با نام رسمی «سندروم تنفسی کرونا ویروس دو» (SARS-Cov-2) به سیستم تنفسی بدن حمله می‌کند؛ بنابراین نشانه‌های اولیه کرونا به صورت سرفه یا تنگی نفس خود را نشان می‌دهند.

دوره‌ی کمون کرونا معمولاً ۵ روز است؛ ازاین‌رو بسته به‌شدت بیماری و مقدار ویروسی که با آن در ابتدا وارد بدن شده است، علائم بیماری کرونا بعدازاین دوره‌ی کمون خود را نشان می‌دهند. دوره‌ی کمون کرونا در افراد مختلف، کمی متفاوت است. مدت این دوره فرمول ثابتی برای همه ندارد.

روزشمار علائم کرونا

تا به اینجای مطلب با علائم اولیه کرونا آشنا شدیم. دوره کمون و انواع آن را شناخته و با مشکلاتی که به وجود می‌آورد، آشنا شدیم.

اگر احساس می‌کنید دارای این علائم هستید، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. برحسب تشخیص او آزمایش‌های لازم را انجام داده و توصیه‌ها و روند درمان خود را کامل کنید. این بیماری را هرگز یک سرماخوردگی ساده تصور نکنید.

برای مدیریت علائم و اطلاع دقیق‌تر از آنها می‌توانید به پزشک متخصص داخلی، فوق تخصص ریه و متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید. تا زمان بهبودی کامل در شرایط قرنطینه بمانید و از خدمات مشاوره و ویزیت آنلاین دکترتو استفاده کنید.

روزشمار بروز اولین علائم کرونا

درصورتی‌که به بیماری کرونا دچار شوید، طی روزهای بیماری نشانه‌های زیر را خواهید داشت، این روزشمار علائم کرونا راهنمای خوبی برای آشنایی شما با علائم مختلف بیماری است:

روز اول کرونا

در اولین روز علائم خفیف بروز پیدا می‌کنند. در این حالت بیمار علائمی شبیه به آنفولانزا دارد. بیمار در روز ششم (اولین روز پس از دوره کمون) احساس تب و سپس سرفه خواهد داشت. عده‌ای از افراد مبتلا به این بیماری در روزهای پیش از شروع علائم اولیه کرونا مشکلات گوارشی و حالت تهوع داشته‌اند.

از جمله سایر علائم روز اول عبارت‌اند از:

    ازدست‌دادن حس بویایی (بسته به نوع ویروسی که فرد به آن مبتلا شده است.)

    درد عضلانی

    گلودرد

    درد مداوم در قفسه سینه

روز دوم کرونا

علائم روز دوم نیز مانند روز اول است. در این روز معمولاً علائم اولیه کرونا شدت می‌یابند. فرد ممکن است از سردردهای مزمن رنج‌برده یا احساس درد در قفسه سینه به‌شدت او را آزار دهد. علاوه بر ادامه نشانه‌های اولیه کرونا در روز اول، احتمالاً گرفتگی صدا و بی‌اشتهایی نیز در روز دوم فرد را درگیر کند.

روز سوم کرونا

درصورتی‌که علائم اولیه کرونا شدیدتر شوند، لازم است که بیمار در این روز در بیمارستان بستری دارد. بر اساس مطالعات انجام شده بیشتر بیماران مبتلا به کرونا در روز سوم دچار ذات‌الریه می‌شوند. در این روز فرد علائمی مانند زیر را تجربه خواهد کرد:

    سردردهای بسیار شدید

    ازدست‌دادن حس چشایی و بویایی

    ازدست‌دادن شدید آب بدن

    مشکلات گوارشی

    مشکلات تنفسی شدید

    گلودرد

    درد قفسه سینه

در صورت بیشتر شدن شدت علائم و یا مشاهده علائم جدید، حتما با پزشک مشورت کنید. از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید. برای درمان کرونا می توانید به پزشک متخصص داخلی، فوق تخصص ریه و متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید. با استفاده خدمات دکترتو، می‌توانید از پزشک موردنظرتان نوبت بگیرید و ویزیت شوید.

روز چهارم کرونا

علائم اولیه کرونا در روز چهارم شدت بیشتری پیدا می‌کنند. در برخی موارد که فرد به نوع کرونا وخیم کرونا دچار باشد، ممکن است در این روز دچار شک عصبی و مرگ شود. اما در سایر افراد نشانه‌های قبلی با شدت بیشتر ادامه دارند. در روز چهارم ابتلا به بیماری کرونا فرد دچار تب بالایی می‌شود.

روز پنجم کرونا

روز پنجم روز مهمی در روزشمار علائم کروناست. درصورتی‌که کرونای فرد در وضعیت وخیم باشد، روز پنجم، روزی حیاتی برای فرد مبتلا خواهد بود. اگر فرد به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا بوده و مشکلات تنفسی داشته باشد، علائم اولیه کرونا در روز پنجم به بالاترین حد خود خواهند رسید. این مورد به‌خصوص باعث مرگ‌ومیر سالمندان می‌شود.

از جمله نشانه‌های این روز عبارت‌اند از:

    گیجی و ازدست‌دادن هوشیاری

    عدم امکان تنفس بدون دستگاه و پرشدن ریه‌ها از مایعات

    مشکلات شکمی و تنفسی

    درد عضلانی

    خستگی بیش از حد

    ضعف عضلانی

    التهاب ریوی

روز ششم و هفتم

اگر فرد بتواند روزهای وخیم بیماری را پشت سر بگذارند، در سراشیبی بهبودی قرار می‌گیرد. اما هنوز هم نیاز به درمان داشته و دچار علائم جانبی است. درصورتی‌که فرد ابتدا دچار علائم خفیف اولیه باشد، در روز ششم و هفتم ممکن است بیماری او عود کند. در این حالت فرد باید در بیمارستان بستری شود. تنگی شدید نفس اولین علائم کرونا در این روزها است.

در مدت درمان و بهبودی، از مشورت با پزشک غافل نشوید. و دقیقا طبق دستورالعمل پزشک از داروهای تجویز شده و رژیم غذایی مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بسیاری از درمان‌های خانگی و توصیه‌هایی که در فضای مجازی می‌بینید و از مراجع غیر علمی می‌شنوید، می‌توانند باعث بدتر شدن روند درمان شما شوند.

روز هشتم 

افراد مبتلا به نوع شدید بیماری کرونا، در روز هشتم، دچار سندروم حاد تنفسی “ARDS” یا ذات‌الریه می‌شوند. این حالت باعث خفگی در کمتر از چند ساعت می‌شود. معمولاً به کمک لوله‌گذاری مشکل رساندن اکسیژن به بدن بیمار رفع می‌شود. دقت داشته باشید در صورت عدم رسیدگی در این روز، مشکل ذات‌الریه حاد تنفسی می‌تواند باعث مرگ فرد شود.

روز نهم

بیمارانی که روزهای قبل و مشکلات پیشین را گذرانده‌اند، اگر به نوع خفیف این بیماری دچار نباشند، در روز نهم دچار «سپسیس» (Septicemia) می‌شوند. سپسیس در واقع عفونت ناشی از پاسخ ایمنی تهاجمی بدن است.

روز دهم و یازدهم

وخیم‌تر شدن علائم اولیه کرونا و بروز سایر عفونت‌ها در کنار این بیماری، باعث می‌شود که فرد طی این روزها نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) داشته باشد. شدت علائم در این دسته از بیماران بسیار شدیدتر از نوع خفیف بیماری کرونا است.

در صورت بیشتر شدن شدت علائم و یا مشاهده علائم جدید، حتما با پزشک مشورت کنید. از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید. برای درمان کرونا می توانید به متخصص داخلی، فوق تخصص ریه و متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید.

روز دوازدهم کرونا

همان‌طور که اشاره شد، شدت بروز علائم اولیه کرونا بستگی زیادی به شرایط فردی و محیطی دارد. ممکن است فردی طی ۲ هفته طول درمان بیماری هیچ‌کدام از موارد فوق را تجربه نکند. برای مثال دچار بیماری “ARDS” نشده و تنها ۲ هفته از بدن درد و حالت آنفولانزا رنج ببرد.

بر اساس مطالعات در برخی موارد فرد می‌تواند پس از ۲ هفته اولین علائم کرونا را نشان دهد؛ بنابراین در روز دوازدهم نیاز به بستری در بیمارستان خواهد داشت. اما روز دوازدهم در روزشمار علائم کرونا معمولاً زمانی است که بیماری فرد بهبودیافته و تب او از بین می‌رود.

روزشمار علائم کرونا تنها ۱۴ روز است؟

در برخی از تحقیقات انجام شده، برخی از افراد مدت‌زمان طولانی‌تری درگیر این بیماری هستند. این مدت گاهی می‌تواند حتی به ۲۷ روز رسیده و عوارض طولانی‌مدت و ماندگاری نیز داشته باشد.

روز شانزدهم

در روز شانزدهم، اگر بیمار بتواند مراحل سخت را بگذارند، سرفه‌های او بهبودیافته و سیستم ایمنی بدن قوی‌تر می‌شود.

روز هفدهم تا بیست و یکم کرونا

روز هفدهم تا بیست و یکم را دوره‌ی درمان کامل از بیماری می‌گویند. در این دوره فرد یا کاملاً درمان شده یا تراژدی غم‌انگیزی رخ‌داده و مشکلات ریوی و تنفسی و عفونت بالا باعث مرگ فرد می‌شوند. معمولاً دوره‌ی کامل درمان این بیماری بین دو و نیم تا سه هفته است.

بهتر است حتی افرادی که به نوع خفیف این بیماری مبتلا بوده‌اند، پس از اتمام قرنطینه خود تا چند روز دیگر نیز صبر کرده و آزمایش “PCR” یا آنتی بادی انجام دهند. این کار کمک شایانی به جلوگیری از سرایت بیماری می‌کند.

در روز نوزدهم بیماری نیز، با ترمیم بافت ریه، مشکلات تنگی نفس بیمار از بین رفته و می‌تواند به بخش خود بازگردد.

روز بیست و هفتم 

در موارد بسیار نادری، اگر فرد به‌شدت با علائم اولیه کرونا درگیر باشد، ممکن است نیاز به ۲۷ روز بستری در بیمارستان داشته باشد.

معمولاً افرادی که دچار بیماری کرونا شده باشند، ۵ روز پس از ابتلا علائم اولیه کرونا را نشان می‌دهند. بهتر است بدانید بلافاصله پس از تماس با فرد آلوده به بیماری منتقل نمی‌شوید. ازآنجایی‌که بیماری کرونا یک بیماری ویروسی بوده که از طریق مخاط بینی و دهان و تنفس منتقل می‌شود؛ لذا استفاده از «ماسک» و «رعایت حدفاصل با دیگران» تا حد زیادی می‌تواند از شما در مقابل ابتلا به این بیماری محافظت کند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ۴۰ درصد از مبتلایان به این بیماری بدون علامت هستند. ۲۰ درصد نیز دارای علائم شدید بوده و در وضعیت بحرانی به سر می‌برند؛ بنابراین اگر اخیراً در محیطی شلوغ بوده یا با فردی ناقل در تماس بوده‌اید، درصورت مشاهده علائم اولیه کرونا در خود یا نزدیکانتان سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید