در انگلیس،

رشد آمار بازداشت فعالان محیط زیست

کدخبر: ۴۳۷۵۰۲
کمتر از دو ماه مانده به برگزاری اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در انگلیس، پلیس پایتخت اعلام کرد بالغ بر ۴۶۹ نفر را در دور اخیر تظاهرات فعالان محیط زیست و معترضان به تغییرات اقلیمی در لندن دستگیر کرده است.
رشد آمار بازداشت فعالان محیط زیست

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا، معترضان امروز (چهارشنبه) تعدادی از شیشه‌های مقر بانک جی‌پی‌مورگان در لندن را با چکش شکسته و روی دیوارهای آن برچسب‌هایی را نصب کردند که نوشته بود: در صورت اضرار آب‌وهوایی پنجره‌ها را بشکنید. آنها سپس کف خیابان مقابل بانک به نشان اعتراض دراز کشیدند تا پلیس از راه برسد. پلیس لندن اعلام کرد که در این حرکت اعتراضی هشت نفر را دستگیر کرده است.  اعضای گروه موسوم به «قیام علیه انقراض» می‌گویند که جی‌پی‌مورگان بیش از بانک‌های دیگر، از پروژه‌های تولید سوخت‌های فسیلی حمایت مالی می‌کند.

معترضان به گرمایش زمین و آلودگی هوا از ۱۰ روز پیش در چارچوب پویش «شورش غیرممکن» در پایتخت دست به تظاهرات زدند. آنها دیروز با لباس‌های مشکی و حرکت کالسکه‌های سفید مقابل پارلمان راهپیمایی کردند تا تاثیر آلودگی هوا بر نسل آینده را به معرض نمایش بگذارند.

اعضای گروه موسوم به «قیام علیه انقراض» دوشنبه هم با برگزاری تجمع اعتراضی در منطقه تاور بریج واقع در قلب لندن و سر دادن شعار «واقعیت را بگویید»، پل اصلی در این منطقه را مسدود کردند. آنها چندین خودرو ون را در تقاطع اصلی این سازه متوقف کرده و خودشان هم کف خیابان دراز کشیدند تا مانع تردد خودروها شوند. پلیس ۱۱ نفر از معترضان را دیروز دستگیر کرد.

روز قبل از آن (یکشنبه)، معترضان ورودی دو موزه علوم و تاریخ طبیعی انگلیس را در لندن مسدود کردند. پلیس تلاش کرد تا معترضان را از مقابل این دو ساختمان متفرّق کند اما با مقاومت آنها مواجه شد که شعار «قدرت در دست مردم است» و «شل را بیرون کنید» سر می‌دادند. ۱۱ تن از معترضان خود را به نرده‌های داخل موزه علوم چسبانده بودند؛ پنج تن دست‌های خود را از داخل نرده‌ها عبور داده و شش تن هم گردن‌های خود را به یکدیگر گره زده بودند. برخی معترضان روپوش سفید آزمایشگاهی بر تن داشته و برخی دیگر لباس‌هایی را پوشیده بودند که روی آن علامت گروه «قیام علیه انقراض» حک شده بود.

کمی پایین‌تر صدها معترض دیگر مقابل موزه تاریخ بریتانیا تجمع کرده و ترافیک سنگینی را در خیابان‌ ایجاد کرده بودند. در واقع تقاطع خیابان پرتردد کرامول و اگزبیشن در قلب لندن مملو از اعضای گروه قیام علیه انقراض و هواداران محیط زیست بود که علیه اهمال دولت در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی شعار می‌دادند.

اعضای گروه قیام علیه انقراض که خواهان رسیدگی فوری به وضع محیط زیست هستند پیش‌تر در اقداماتی مانند بستن خیابان منتهی به پارلمان، چسباندن خود به قطارهای شهری و امثال آن، در رفت و آمد شهری اختلال ایجاد کردند. حتی برخی از آنان خود را به نرده منزل رهبر سابق حزب کارگر قفل و زنجیر کردند.

این گروه علاوه بر اعلام رسمی وضع اضطراری، خواستار آن هستند که دولت از طریق تصویب قوانین الزام‌آور، افزایش روزافزون دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۲۵میلادی به صفر برساند. آنها می‌گویند شرکت‌های تجاری در لندن ۱۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را به لحاظ مالی تامین می‌کند.

انگلیس امسال میزبان اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی در گلاسکو است. این نشست با حضور سران و نمایندگان ارشد کشورهای جهان برگزار خواهد شد تا درباره راه‌کارهای عملی جلوگیری از گرمایش زمین، بحث و تبادل نظر کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید