خبرهای نگران کننده از موج جدید کرونا/ مرگ و میرها افزایش می یابد

کدخبر: ۴۳۸۲۱۷
سه تن از اساتید علوم پزشکی، با توجه به روزهای پایانی سال و افزایش حجم سفرهای تابستانی، ابراز نگرانی کرده و نسبت به بروز پیک ششم و رخداد بحرانی به مراتب سخت تر از پیک پنجم هشدار دادند.
خبرهای نگران کننده از موج جدید کرونا/ مرگ و میرها افزایش می یابد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تا روز گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور از مرز ۱۱۰ هزار نفر عبور و نزدیک به ۸ هزار نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متأسفانه شرایط خوبی ندارند. این در حالی است که طبق گزارش‌های پلیس راهور، جاده‌های برون شهری دوباره شلوغ شده است.

سفرهای تابستانی با پیک جدید همراه است

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، گفت: بر اساس آمار و مشاهدات عینی میزان مراجعان کرونایی کاهش یافته و یا به عبارتی از قله پایین افتاده، اگر در این بزنگاه حساس پروتکل‌های بهداشتی به صورت کاملاً سخت گیرانه اعمال شود و واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد، در کنترل کرونا می‌توانیم موفق عمل کنیم.

وی ضمن هشدار نسبت به وخیم‌تر شدن اوضاع پاندمی با شکل گیری سفرهای پایان تابستانی اضافه کرد: سفرهای تابستانی قطعاً زمینه ساز شکل گیری پیک جدید کرونا است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: تجربه نشان داده، پیک جدید کرونا به طور قطع سهمگین‌تر از پیک‌های قبلی است بنابراین باید با رعایت نکات بهداشتی شکل گیری پیک جدید را تا انجام واکسیناسیون عمومی به تأخیر بیاندازیم.

ورود واریانت های جدید دور از انتظار نیست

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز درباره شیوع کرونا در کشور اظهار نگرانی کرد و گفت: با توجه به عدم کنترل و پایش مناسب و همچنین گردش بالای کرونا در کشور، ورود واریانت های جدید از جمله «لامبدا» و «مو» اصلاً دور از انتظار نیست.

وی افزود: هر گونه رفتاری اعم از تجمع، مهمانی رفتن و مهمانی دادن، مسافرت رفتن و یا عدم رعایت پروتکل‌ها که موجب افزایش گردش ویروس شود، قطعاً به خلق گونه‌های جدید و سهمگین‌تر کرونا مبدل خواهد شد.

ناجی به افرادی که در روزهای پایانی تابستان بار مسافرت بسته‌اند، حتی واکسینه شده‌ها، هشدار داد که واریانت های جدید در بسیاری از موارد کفایت واکسن‌ها را از کار انداخته، واکسن‌ها از بیماری زایی شدید و تا حدودی از مرگ ناشی از کرونا پیشگیری می‌کنند ولی باید بدانید ژنتیک، بیماری‌های زمینه‌ای و نوع واکسنی که دریافت شده می‌تواند بیماری زایی و شدت چرخش ویروس را گسترش دهد.

این استاد ویروس شناسی، تجربه‌های اخیر کشورهای واکسینه شده علیه کرونا را مورد توجه قرار داده و تاکید کرد: تا زمانی که واکسیناسیون به صورت عمومی انجام نشود، نمی‌توانیم به شیوه زندگی قبل از کرونا برگردیم، در بسیاری از کشورها به رغم واکسیناسیون عمومی همچنان واریانت های جدید در حال چرخش است و شاهد افزایش بیماری زایی هستیم.

وی ادامه داد: جولان ویروس می‌تواند باعث شکسته شدن ایمنی و کفایت واکسن‌ها، ایجاد کرونایی قوی‌تر و در نهایت کشتار بالاتر شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به تداخل کرونا با ویروس آنفلوانزا در روزهای سرد سال هشدار داد و افزود: همچنان ابتلاء به ویروس آنفلوانزا برای کادر درمان، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای، تهدید آمیز و خطرناک تلقی می‌شود که باید برای پیشگیری از آن در زمان مناسب اقدام مداخله‌ای صورت گیرد.

مسافرت و افزایش مرگ و میرها

در ادامه علی دل پیشه استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی و سفر رفتن را یکی از اصلی ترین عوامل انتشار ویروس و ابتلاء به بیماری کرونا و متعاقباً افزایش آمار مر گ و میر عنوان کرد و گفت: به صورت خاص سفرهای موکول شده به آخر شهریور می‌تواند به طور قابل توجهی باعث انتشار ویروس و افزایش شیوع این ویروس و زمینه ساز شکل گیری پیک ششم اپیدمی شود.

وی افزود: اگر مبنای زمان شروع سفرهای تابستانی را از ۱۵ شهریور در نظر بگیریم نتایج این مسافرت‌ها دو الی سه هفته بعد از آن معلوم می‌شود، یعنی در نیمه مهر و با شیوع احتمالی آنفلوانزای فصلی این اقدام می‌تواند فاجعه به بار بیاورد.

دل پیشه گفت: تجربه نشان داده که با توجه به رفتار کرونا و تغییرات مداوم سویه های آن، نظریه ایمنی جمعی به سهولت محقق نمی‌شود و نباید به تحقق آن خیلی دلخوش کرد. در واقع افرادی که به سویه های قبلی این ویروس مبتلا شده‌اند کماکان در معرض ابتلاء به سویه های جدید این ویروس هستند بنابراین در حال حاضر، تنها ابزار مقابله با این ویروس رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت جدی تر پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری است.

وی بار دیگر با تاکید بر ضرورت پرهیز از تجمعات، سفر و تردد غیرضروری، افزود: با نزدیک شدن به فصل پاییز علاوه بر ویروس کرونا، درگیر آنفلوانزای فصلی نیز خواهیم شد و موضوع هم افزایی اثرات مخرب این دو ویروس هم به نوعی مطرح است، هرچند استفاده از ماسک و رعایت فاصله و شیوه نامه‌های بهداشتی که برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا مطرح است خود به خود موجب کاهش بروز آنفلوانزای فصلی نیز خواهد شد ولی باید بدانیم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، شروع واکسیناسیون آنفلوانزا برای گروهای هدف و همچنین تسریع عملیات واکسیناسیون کرونا مهم‌ترین عوامل مطرح کننده برای عبور از بحران سخت پیش رو است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید