تنش میان انگلیس و فرانسه بالا گرفت

کدخبر: ۴۳۹۳۸۶
پس از تهدید وزیر کشور انگلیس به برگرداندن پناهجویان به فرانسه و عدم پرداخت هزینه‌های ذیل توافق دو کشور، وزیر کشور فرانسه در پاسخ لندن را به باج‌گیری مالی متهم کرد.
تنش میان انگلیس و فرانسه بالا گرفت

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، پس از دیدار وزرای کشور انگلیس و فرانسه با محور مقابله با موج جدید پناهجویان، تنش و تهدید میان لندن و پاریس شدت گرفت.

به نوشته پایگاه خبری «بلومبرگ»، آبراه میان فرانسه و انگلیس که یکی از پر رفت‌وآمدترین مسیرهای دریایی جهان است، به محلی برای انتقال پناهجویان به‌وسیله قایق‌های سبک تبدیل شده است.

«جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه، پس از دیدار روز چهارشنبه با «پریتی پتل» همتای انگلیسی خود در پیامی توئیتری نوشت: «فرانسه هیچ‌گونه اقدامی مغایر با قوانین دریایی و هیچ‌گونه باج‌گیری مالی را نمی‌پذیرد. این را به‌طور شفاف به همتای خود پریتی پتل گفتم».

این در حالی است که از سوی دیگر پتل تأکید کرده مقابله با ورود پناهجویان غیرقانونی از فرانسه به انگلیس الویت اول وی بوده و با جدیت آن را دنبال می‌کند.

دولت انگلیس همچنین فرانسوی‌ها را به عدم مقابله با انتقال دریایی پناهجویان متهم کرده است که طبق توافق اخیر دو کشور، لندن بابت آن پنجاه و چهار میلیون پوند پرداخت کرده است.

اکنون با تهدید پتل به عدم پرداخت مبالغ قید شده در این توافق، همتای او در فرانسه وی را به «خودنمایی» متهم و این اقدامات را برای روابط دو کشور مخرب توصیف کرده است.

یک مقام دولت انگلیس که نمی‌خواست نامش فاش شود روز پنجشنبه به خبرگزاری «رویترز» گفت، لندن قصد دارد اقدامات علیه ورود پناهجویان را تشدید کند.

این مقام انگلیسی گفت، مأموران مرزی دوره‌هایی آموزشی خواهند داشت تا بتوانند قایق‌های پناهجویان را از آب‌های انگلیس دور کنند.

رویترز به نقل از او نوشت، «مایکل الیس» سرپرست دادستانی کل انگلیس قصد دارد بستری قانونی برای مأموران مرزی تدارک ببیند تا بتوانند این راهبرد جدید را اجرایی کنند.

خرداد امسال سازمان ملل در گزارش جدیدی، اتحادیه اروپا را دستکم تاحدی در مرگ هزاران پناهجو حین عبور از دریای مدیترانه مقصر دانسته است. این گزارش، اتحادیه اروپا را به ممانعت از اجرای عملیات نجات و بازگرداندن عامدانه پناهجویان به میان دریا متهم کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید