واکنش پاکستان به عضویت ایران در شانگهای

کدخبر: ۴۴۱۱۲۰
اقتصادنیوز: نخست وزیر پاکستان این کشور را شریکی مطمئن برای جامعه جهانی برای مبارزه با تروریسم دانست و ضمن تاکید بر تلاش اعضای شانگهای برای ترویج همزیستی مسالمت آمیز، گفت: ما نیازمند رویکرد هماهنگ سازمان شانگهای برای تثبیت اوضاع در افغانستان هستیم.
واکنش پاکستان به عضویت ایران در شانگهای

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، رسانه‌های دولتی پاکستان روز جمعه این اظهارات را به نقل از «عمران خان» طی سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت پاکستان عنوان کردند.

وی عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای را به رئیس جمهوری کشورمان تبریک و از پیوستن عربستان، قطر و مصر به عنوان شرکای گفت وگو در این سازمان استقبال کرد.

نخست وزیر پاکستان در ادامه گفت: با توجه به تحولات اخیر در منطقه، موضوع افغانستان به درستی در کانون توجه ما قرار دارد. کناره گیری ناگهانی دولت قبلی همه را متعجب کرد و تسلط طالبان و خروج کامل نیروهای خارجی یک واقعیت جدیدی را در افغانستان رقم زد.

وی اظهار داشت: اینکه همه اینها بدون خونریزی، بدون جنگ داخلی و بدون خروج دسته جمعی پناهندگان اتفاق افتاده باید امری تسکین دهنده باشد. در عین حال به نفع مشترک جامعه بین الملل است که اطمینان حاصل شود تا درگیری مجدد در افغانستان رخ ندهد و وضعیت امنیتی در این کشور تثبیت شود.

عمران خان تاکید کرد: اکنون زمان ایستادن محکم و بدون ابهام در کنار مردم افغانستان است. مشارکت مثبت جامعه بین المللی با افغانستان بسیار مهم تلقی می‌شود زیرا فرصتی نادر برای پایان دادن به جنگ ۴۰ ساله در افغانستان وجود دارد. بنابراین این لحظه را نباید هدر داد.

وی از طالبان خواست که به تعهداتی که بیش از هر چیز برای ساختار سیاسی فراگیر که در آن همه گروه‌های قومی افغانستان حضور داشته باشند، عمل کنند. زیرا این برای ثبات کشور حیاتی است. همچنین حفظ حقوق همه افغان‌ها اجتناب ناپذیر است و باید اطمینان حاصل شود که افغانستان دیگر هرگز پناهگاهی امن برای تروریست‌ها نخواهد بود.

نخست وزیر پاکستان با تاکید بر تداوم حمایت این کشور از ثبات، رفاه، استقلال و حاکمیت افغانستان، افزود: تاریخ افغانستان گواه این واقعیت است که این کشور برای حاکمیت خود ارزش قائل است و نمی‌توان آن را از خارج کنترل کرد. صلح و ثبات پایدار در افغانستان همچنین به ما کمک می‌کند تا چشم‌انداز خود را از یک منطقه متصل، مرفه و از نظر اقتصادی پر جنب و جوش درک کنیم.

وی درخصوص ظرفیت‌های پاکستان برای همکاری‌های همه جانبه با اعضای شانگهای، گفت: موقعیت ژئواستراتژیک پاکستان به عنوان یک پل که آسیای مرکزی را با آسیای جنوبی متصل می‌کند از طریق سکوی سازمان همکاری شانگهای تجلی می‌یابد. پاکستان کوتاهترین مسیر به دریا را برای بسیاری از شرکای خود در آسیای مرکزی ارائه می‌دهد.

نخست وزیر پاکستان افزود که شکی نیست که شبکه راه آهن، جاده، ارتباطات دریایی و هوایی در سراسر منطقه شانگهای، عصر جدیدی از تجارت، جریان انرژی و مبادلات بین مردم را آغاز می‌کند. این ارتباطات فرامنطقه‌ای با طرح اقتصادی کریدور چین و پاکستان (CPEC) و طرح کمربند و جاده که پیشرفت آن ادامه دارد، تقویت می‌شود.

وی گفت: ما باید حمایت کامل خود را از چندجانبه گرایی موثر، اهداف و اصول منشور سازمان ملل، از جمله برابری و حاکمیت دولتها، احترام به تمامیت ارضی، عدم تجاوز، عدم استفاده یا تهدید به زور علیه حق ملت‌ها برای تعیین سرنوشت خود، داشته باشیم.

عمران خان اظهار داشت: اعضای شانگهای باید دستور کار ارتباط منطقه‌ای را پیش ببرند. در این راستا پاکستان مایل است در سال ۲۰۲۲ میزبان کنفرانس مجازی با موضوع "اتصال حمل و نقل برای رفاه منطقه ای" باشد.

سران ۱۲ کشور منطقه از جمله آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در بیست و یکمین اجلاس شانگهای در ۱۶ و ۱۷ سپتامبر (۲۵ و ۲۶ شهریور) به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر کرده‌اند.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد.

پذیرش چهار کشور مغولستان، ایران، هند و پاکستان در سال ۲۰۰۴ به عنوان اعضای ناظر از جمله اقدامات مهم این سازمان بود. حدود چهار سال پیش هند و پاکستان هر دو به عضویت دائم این سازمان درآمدند.

وزارت خارجه تاجیکستان که کشورش میزبان این اجلاس است، دو روز پیش اعلام کرده بود که روند پذیرش جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای (SCO) در پایان این نشست آغاز می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید