اعتراض چین به توافقنامه امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا در شورای حکام

کدخبر: ۴۴۱۱۳۵
اقتصادنیوز: سفیر چین با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نگرانی عمیق پکن را نسبت به توافقنامه امنیتی میان آمریکا، انگلیس و استرالیا اعلام کرد و آن را اقدامی خطرناک و نماد بارز اشاعه تسلیحات اتمی دانست.
اعتراض چین به توافقنامه امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا در شورای حکام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، وانگ کوان سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در سخنانی که یک نسخه آن در اختیار دفتر ایرنا در لندن قرار گرفت اظهار داشت یکی از اهداف اصلی و مرکزی پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری از گسترش فناوری‌های مرتبط با تسلیحات اتمی است و کشور های عضو ملزم به رعایت آن هستند. این درحالیست که به گفته وی انگلیس و آمریکا به عنوان اعضای ان‌پی‌تی و دارای سلاح هسته‌ای قرار است در زمینه تولید زیردریایی با نیروی محرکه اتمی به استرالیا کمک کنند.

سفیر چین عنوان کرد که این توافقنامه خطرناک مغایر اهداف و تعهدات پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به شمار می‌رود و پکن به شدت نگران این مساله است. کوان بر همین اساس از آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهادی که بر حسن اجرای ان‌پی‌تی توسط اعضای آن نظارت دارد خواست تا موضع خود را نسبت به این توافقنامه که با تعهدات آمریکا، انگلیس و استرالیا ذیل ان‌پی‌تی مغایرت دارد اعلام کند. این دیپلمات چین با اشاره به تاثیر منفی توافقنامه یادشده بر مذاکرات وین درباره برجام و مناقشه اتمی کره شمالی، از سایر کشورهای عضو شورای حکام خواست تا موضع خود را نسبت اقدام آمریکا، استرالیا و انگلیس روشن کنند.

آمریکا و انگلیس به گفته وی با در اختیار گذاشتن فناوری حساس تولید زیردریایی با نیروی محرکه اتمی به استرالیا باردیگر سیاست دوگانه در پیش گرفته و منافع ژئوپلیتیک خود را دنبال کرده‌اند. این درحالیست که وارد کردن فناوری یادشده از سوی استرالیا هم اقدامی غیر مسئولانه به شمار می‌رود.

سفیر چین تصریح کرد که توافقنامه سه جانبه انگلیس، آمریکا و استرالیا امنیت و ثبات منطقه را به طور جدی آسیب زده و باعث تشدید رقابت‌های تسلیحاتی می‌شود.  وی عنوان کرد که چین به دقت تحولات آتی در این زمینه را دنبال می‌کند و از جامعه جهانی می‌خواهد تا با یکدیگر این اقدام خطرناک را زیر نظر داشته باشد.

سران کشورهای آمریکا، ‌انگلیس و استرالیا روز (چهارشنبه) توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.  

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان دانسته و تحلیل می‌کنند که این اقدام ممکن است واکنش پکن و کشورهای متحدش را در پی داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید