در دیدار وزیر ارشاد با شاعران چه گذشت؟

کدخبر: ۴۴۱۴۷۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به تاجیکستان گفت: یکی از نقاط مشترک فرهنگی ما با تاجیکستان زبان فارسی است و پدر شعر فارسی، رودکی بزرگ که از دیگر اشتراکات فرهنگی ماست در این کشور مدفون است و امیدوارم در آینده محافل شعر و ادب با ادبای این کشور برگزار شود.
در دیدار وزیر ارشاد با شاعران چه گذشت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزیر ارشاد در دیدار با جمعی از شاعران و ادیبان گفت: رویکرد ما این است که دور از نگاه ویتریتی و‌ مناسبتی، به حوزه شعر و ادب به عنوان بخش اصلی حوزه فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی توجه کنیم.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب در نشست صمیمانه با اصحاب شعر و ادب با عنوان «خلوت انس» که در تالار وحدت برگزار شد، با گرامیداشت روز شعر و ‌ادب فارسی اظهار داشت: میراث بزرگ زبان فارسی با شعر حفظ شده است و شاعران، حافظان فرهنگ ما بوده اند. پس از ورود اسلام به برخی کشورها بسیاری از مناطق اسلامی که امروز به عربی سخن می‌گویند در اصل به زبان‌های دیگر حرف می‌زدند، اما ایرانی‌ها با وجود عشق به اسلام و قرآن، هویت خود را با زبان فارسی حفظ کردند.

وی ادامه داد: امروز وقتی از هویت ایرانی حرف می زنیم ‌اولین‌ مولفه آن همین زبان‌فارسی است، قدرت زبان شعر و ادب که برای همه ما یک میراث فکری و فرهنگی مشترک به وجود آورده امروز دارای یک قلمرو‌ وسیع با جغرافیای انسانی است که از افغانستان گرفته تا پاکستان و تاجیکستان شاهد زبان و ادب فارسی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به تاجیکستان خاطرنشان کرد: یکی از نقاط مشترک فرهنگی ما با تاجیکستان زبان فارسی است و پدر شعر فارسی، رودکی بزرگ که از دیگر اشتراکات فرهنگی ماست در این کشور مدفون است و امیدوارم در آینده محافل شعر و ادب با ادبای این کشور برگزار شود.

اسماعیلی یادآور شد: بنای دولت مردمی این است که در حوزه هنرهای اصیل ایرانی یک بازنگری داشته باشد. ما تلاش می کنیم نگاهی که هنر را به یک موضوع ویترینی تقلیل می‌دهد بشکنیم، حوزه شعر حوزه‌ای است که احساس همزبانی و تعلق به آن داریم و در دولت یکی از رویکردهای ما تقویت انجمن‌های ادبی است. خیلی از عزیزان حاضر در این نشست، حاصل تشکل ها و انجمن‌های ادبی هستند، بنابراین باید ساختار و بودجه مناسب را برای این ‌کار در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه امام‌راحل و رهبر معظم انقلاب نیز دارای قریحه شعر هستند، افزود: انقلاب اسلامی به لو‌ازم شعر پایبند بوده و هست و این نشست را در اصل تجلیل دولت مردمی و  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از ادبا و شعرا می دانم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد به دور از نگاه ویتریتی و‌ مناسبتی به عنوان بخش اصلی حوزه فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی به حوزه شعر و ادب توجه کنیم. این حوزه بزرگان بسیاری دارد و همه  سلیقه‌ها می‌توانند در شعر و ادب حس همزبانی داشته باشند.

در این دیدار شاعرانی چون محمود اکرامی فر، علی محمد مؤدب، ناصر فیض، امیری اسفندقه، جواد محقق و ناصر فیض علاوه بر شعر خوانی به بیان برخی نکات پرداختند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید