وزیر خارجه فرانسه: آمریکا و استرالیا دروغ می‌گویند

کدخبر: ۴۴۱۴۷۸
وزیر خارجه فرانسه در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا گفت که آمریکا و استرالیا دروغ می‌گویند.
وزیر خارجه فرانسه: آمریکا و استرالیا دروغ می‌گویند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزیر خارجه فرانسه شامگاه شنبه در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا گفت که آمریکا و استرالیا دروغ می‌گویند.

وزیر خارجه فرانسه در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا گفت که آمریکا و استرالیا دروغ می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ وی همچنین درباره فراخواندن سفیر این کشور در واشنگتن و کانبرا گفت که این موضوع عمق بحران را نشان می‌دهد.

وی همچنین هشدار داد که این توافق پیامدهایی را برای آینده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)‌به همراه خواهد داشت.

 «ژان پی‌یِر تیبالت» سفیر فرانسه در استرالیا، روز جمعه در مصاحبه تندی، معاهده نظامی بین واشنگتن، لندن و کانبرا را «خیانت» و «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد.

این مقام فرانسوی درباره تاریخ مطلع شدن رئیس جمهور فرانسه از قرارداد ساخت زیردریایی اتمی تحت معاهده همکاری میان استرالیا، آمریکا و انگلیس و لغو قراردادی مشابه میان پاریس و کانبرا گفت: «رئیس جمهور بعد از انتشار اخبار مربوطه در رسانه‌ها مطلع شد. بعد از آن تماسی تلفنی میان "فلورنس پارلی" وزیر دفاع فرانسه و "پیتر داتِن" همتای استرالیایی او صورت گرفت».

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

پس از اعلام این توافق، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه از تصمیم استرالیا در خصوص ترک توافق ۹۰ میلیارد دلاری زیردریایی با این شرکت فرانسوی به‌شدت انتقاد کرد.

لودریان گفت: «این واقعاً خنجر از پشت است. ما با استرالیا رابطه مبتنی اعتماد برقرار کرده‌ایم. این اعتماد تضعیف شده است. و امروز من از فسخ این قرارداد عصبانی هستم».

با این حال یک مقام آمریکایی که نمی‌خواست نامش فاش شود روز پنجشنبه به«خبرگزاری فرانسه» گفت:‌ «مقامات ارشد دولت پیش از اعلام این توافق با همتایان فرانسوی خود در تماس بودند تا درباره این معاهده گفت‌وگو کنند».

از سوی دیگر نخست وزیر استرالیا نیز انتقادات فرانسه را رد کرده و گفت، در دیدار با ماکرون به او گفته بود ممکن است کشورش از توافق ساخت زیردریایی اتمی خارج شود.

دولت فرانسه جمعه شب و در ادامه کشمکش‌ها بر سر قرارداد نظامی اخیر میان آمریکا و استرالیا سفیرانش در این دو کشور را برای مشورت فراخواند.

فرانسه همچنین روز جمعه در اعتراض به اعلام توافق همکاری دفاعی جدید میان آمریکا، انگلیس و استرالیا جشنی مشترک با آمریکا را که قرار بود در سفارت فرانسه در واشنگتن برگزار شود لغو کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید