با مصرف این مواد غذایی در پاییز خون سازی کنید

کدخبر: ۴۴۲۸۴۹
یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: خون صالح با تغذیه خوب، خواب نیکو و ورزش و تحرک مناسب ایجاد می‌شود و این خون در حالی تولید می‌شود که بدن در وضعیت آرامش باشد.
با مصرف این مواد غذایی در پاییز خون سازی کنید

به گزارش اقتصادنیوز ، مریم نواب زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در پاییز خونسازی کاهش می‌یابد چراکه مزاج پاییز سرد و خشک و مخالف مزاج خون که گرم و تر بوده می‌شود.

وی با بیان اینکه لازم است تدابیر گرم تر اتخاذ گردد تا خون سازی بدن و علائم کم‌خونی بهتر شود، ادامه داد: کسانی که خون غلیظ دارند نیز در پاییز به علت سرد و خشکی هوا، خونشان غلیظ تر می‌شود، همین علت باعث افزایش سکته‌ها، افسردگی، بواسیر، تشدید واریس و درد مفاصل در پاییز می‌شود.

این کارشناس و مدرس طب ایرانی کم‌خونی یا خون خشک و غلیظ را علت مهم ریزش مو در برگ ریزان طبیعت عنوان کرد و افزود: راه‌های مقابله، استفاده از خون سازها یا تدابیر گرم و تر کننده بدن، یا در مزاج های خشک، روان یا تر کردن خون است تا غلظت خون کاهش یابد و مشکلات پاییزی از بین برود.

نواب زاده ادامه داد: خون صالح با تغذیه خوب، خواب نیکو و ورزش و تحرک مناسب ایجاد می‌شود و این خون در حالی تولید می‌شود که بدن در وضعیت آرامش باشد و از اعراض نفسانی ( اصطلاح طب ایرانی ) یا همان شرایط روحی و روانی نامناسب دور باشد یا آنها را کنترل کند، پس در این شرایط هضم را بهبود بخشید و غذاهای خونساز با هضم راحت تر مصرف  کنید.

این کارشناس و مدرس طب ایرانی گفت: می‌توان از جایگزین‌های گوشت قرمز برای افزایش خون سازی بدن بهره برد، که این موارد خون بهتر یا خون صالح( در اصطلاح طب ایرانی ) تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: میوه‌های خشک به خصوص مویز، سیب، گلابی، به، انجیر و آلو که غنی از آهن و اسید فولیک هستند و همچنین زرده تخم مرغ عسلی و آش حبوبات که با اسفناج و زرد چوبه و دارچین و با طعم ملس طبخ شده باشد، مفید است.

نواب زاده افزود: نصف استکان عرق یونجه را با یک لیوان شیره انگور مخلوط کنید و روزی سه مرتبه هر بار یک قاشق غذاخوری میل کنید؛ سبزی یونجه خرد شده با لیموترش تازه به عنوان چاشنی غذا یا عصرانه یک پیاله بسیار مفید است.

وی با بیان اینکه مربای هویج با عسل یا شیره انگور و بادام و فندق خون‌سازهای عالی هستند، تصریح کرد: مصرف شیره انگور شیره انگور، شیره توت، برگ زردآلو، مویز، کشمش، توت خشک ،انجیر، بادام، پسته، جوانه ماش، جوانه گندم، سبوس، برنج، نخوداب نیز توصیه می‌شود، اما اگر هر کدام از اینها در دسترس نبود با خوب جویدن غذا و اصلاح هضم و مواردی که ذکر شد می‌توان از کم‌خونی پیشگیری کرد.

نواب زاده با بیان ویژگی‌های اسپست ادامه داد: اسپست یا یونجه یک سبزی خوراکی است که به منزله گوهر گران‌بها است ولی هیچ کس به آن توجه ندارد و قدر آن را نمی‌داند؛ این سبزی خوراکی دارای آهن به اندازه دو برابر آهن موجود در اسفناج، کلسیم به مقدار سه برابر کلسیم شیر، ویتامین "ث" به اندازه چهار برابر شیره لیموترش و سرشار از پروتئین‌های مقوی، مغذی و خونساز از قبیل لیزین، فنیل آلانین، آسپارازین و سیستین است و در تقویت عمومی بدن بی نظیر و در رفع کم‌خونی بی‌بدیل است.

نواب زاده با اشاره به طرز تهیه نخود، افزود: نخود را هشت ساعت در آب ولرم خیسانده و پوست آن را بگیرید؛ پیاز و گوشت و ۴ لیوان آب نخود را در ظرف سنگی ریخته و بگذارید کاملاً بپزد و به مدت سه ساعت و در یک ساعت آخر زیره و زردچوبه و برنج و نمک را اضافه کنید.

وی با اشاره به خواص این ماده غذایی، تصریح کرد: مقوی، پاک کننده کبد از اخلاط فاسد، شستشوی کلیه و طحال از خلط سودا، ضد خشکی و خارش پوست، اشتها آور و مفید برای درد سینه و گلو جلوگیری از ریزش موی سر، تقویت لثه و دندان ضد انگل بوده و برای سرد مزاجان بهتر است با زیره یا شوید آن را استفاده کنند و برای رم مزاجان با سکنجبین مصرف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید