ترامپ: بایدن! از جهان عذرخواهی کن/ از اول نباید به خاورمیانه می‌رفتیم

کدخبر: ۴۴۴۰۰۳
دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به رسانه‌ها گفت، فرآیند خروج آمریکا از افغانستان در ماه گذشته میلادی "زاییده ذهن یک بچه" بوده است.
ترامپ: بایدن! از جهان عذرخواهی کن/ از اول نباید به خاورمیانه می‌رفتیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، به گفته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، توافق آتش بسی که دولت ترامپ در فوریه ۲۰۲۰ در ارتباط با افغانستان امضا کرد دستان او را در ارتباط با خروج از افغانستان بسته بود. به گفته ترامپ و همینطور برخی اعضای دولتش از جمله مایک پنس، معاونش در ریاست جمهوری و مایک پامپئو، وزیر خارجه دولتش، این آتش بس باعث حفظ یک بن بست در افغانستان و محدود کردن طالبان به مناطق تحت کنترل شده بود.

همچنین روز سه شنبه دو مقام نظامی ارتش و همین طور وزیر دفاع آمریکا تایید کردند که به جو بایدن توصیه شده بود دست کم ۲۵۰۰ سرباز را با هدف جلوگیری از غلبه طالبان بر دولت اعمال شده از سوی غربی‌ها بر افغانستان در این کشور حفظ کند اما این رئیس جمهور آمریکا این توصیه را نادیده گرفته در حالی که گفته است دریافت چنین هشدارهایی از سمت ژنرالهای دولتش را به خاطر نمی آورد.

به گفته دونالد ترامپ، "یک چنین فرآیند ناشیانه و به طرزی شرم آور ناشایستی از افغانستان هیچ ارتباطی به دولتهای گذشته یا چیزهایی که ۲۰ سال قبل اتفاق افتادند ندارد. (به غیر از این که ما نباید از همان اول به خاور میانه می رفتیم)"

ترامپ در ادامه بیانیه خود نوشت: "به طور خاص دلیل چنین خروج وحشتناکی این بود که ارتش آمریکا قبل از شهروندان آمریکایی و همینطور ۸۵ میلیارد دلار از رده بالاترین تجهیزات نظامی که یک نقطه از جهان به خود دیده، خارج شد. این فرآیند خروج زاییده ذهن یک کودک بود و تنها دولت بایدن مسئول آن است".

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه در شهادتهایش  مقابل کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا به توجیه این فرآیند خروج پرداخته و استدلال کرد که  حفظ نیروهای افغانستان بعد از ماه اوت "وضعیت را برای افراد ما حتی خطرناک‌تر می ساخت و تغییر چشمگیر چندانی در تعداد افرادی که می توانستیم از افغانستان خارج کنیم ایجاد نمی کرد".

ترامپ ادعا کرد که طالبان در زمانی که او ماه ژانویه گذشته کاخ سفید را ترک کرد "مهار شده بود".

او نوشت: "ما تا هر زمان که می خواستیم فرصت داشتیم، دلیلی برای عجله کردن نبود ۱۸ ماه بود که هیچ سربازی در افغانستان کشته نشده بود و به هیچ سربازی شلیک نشده بود و در صورتی که آنها (طالبان) شرطی را عملی نمی کردند ما خیلی سخت به آنها ضربه میزدیم. "

او ادامه داد: "اما بعدا بایدن و ژنرال مارک میلی طی یکی از احمقانه‌ترین اقدامات نظامی تاریخ ارتش را خارج کردند و  همه چیز شروع شد. واقعا برای ملت ما غم انگیز است!"

ترامپ اظهار کرد که "بایدن باید به خاطر خروج فاجعه بار سربازان آمریکایی از افغانستان از جهان عذرخواهی کند".

به نوشته نیویورک پست، ترامپ در یک بیانیه دیگر ژنرال میلی را به ویژه در پی مطرح شدن افشاگری هایی درباره این رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در چند کتاب مورد حمله قرار داد.

ترامپ در این بیانیه گفت: فاجعه بار بودن خروج از افغانستان تعجب آور نیست. ژنرال میلی کل زمانش را صرف صحبت با نویسنده های این کتابهای دروغین کرده است. او یک سرباز یا ژنرال نیست، او یک مامور روابط عمومی است. آمریکا با داشتن میلی و ژنرال های تلویزیونی دارای دغدغه که تنها میخواهند ستاره باشند، به شکست خوردن ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین در باره جلسات استماع اخیر کنگره آمریکا گفت: کنگره آمریکا باید به جای تشکیل یک کمیته غیرمنتخب سیاسی از دموکراتهای چپ رادیکال و مقلدهای دموکرات (امثال لیز جنگ طلب و آدام کینزینگر گریان) برای حوادث ششم ژانویه گذشته، یک "کمیسیون تحقیق درباره خروج فاجعه بار از افغانستان" تشکیل دهد تا بفهمد کجای کار اشتباه بوده و چرا این تعداد زیاد از جنگجویان ما کشته شدند و این تسلیحات و تجهیزات نظامی با ارزش ما (۸۵ میلیارد دلار) برای استفاده طالبان و فروخته شدن به کشورهای دیگر در افغانستان جا ماند.

ترامپ ادامه داد: این بی تردید چیزی است که لازم است مورد تحقیقات بیشتر قرار بگیرد. ۱۳ قهرمان آمریکایی طی این فرآیند خروج کشته شدند، میلیارد ها دلار تجهیزات و صدها شهروند آمریکایی همچنان در افغانستان پیش طالبان جا مانده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید