گرانی، دانشجویان ترک را کارتن‌خواب کرد

کدخبر: ۴۴۴۷۰۶
اقتصادنیوز: دانشجویان ترکیه‌ای در اعتراض به افزایش هزینه اقامت در خوابگاه‌ها، به اقامت در پارک‌ها روی‌آورده‌اند.
گرانی، دانشجویان ترک را کارتن‌خواب کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، پس از 18 ماه تعلیق کلاس‌های دانشگاه در ترکیه به دلیل همه‌گیری کرونا، زمانی که دانشگاه‌های این کشور بار دیگر درهای خود را باز کردند، بسیاری از دانشجویان با شگفتی بدی مواجه شدند: هزینه اجاره خوابگاه در این کشور به دلیل افزایش بسیار زیاد، تقریبا غیر قابل پرداخت شده است.

به گزارش دویچه‌وله آلمان، بخشی از افزایش قیمت خوابگاه‌ها در ترکیه به دلیل تورم و بخش دیگر به دلیل نوسانات قیمت مربوطه بوده که تاثیر خود را بر روی بازار مسکن نیز گذاشته است. اما در راس این موضوع، عدم فراهم شدن خوابگاه‌ به اندازه کافی برای دانشجویان است.

بر اساس گزارش‌ها تقریبا 700 هزار مکان در خوابگاه‌های ترکیه برای دانشجویان وجود دارد حال آنکه تعداد دانشجویان در این کشور هشت و نیم میلیون نفر است.

این شرایط سخت سبب شده تا بسیاری از دانشجویان اعتراضات خود را در ملأ عام برگزار کنند. چند روز است که تعدادی از دانشجویان در سرتاسر ترکیه، شب‌ها را در پارک‌ها سپری می‌کنند. بر اساس آمار وزارت کشور ترکیه، تعداد این دانشجویان حدود 2 هزار و 200 نفر برآورد شده‌اند.

این دانشجویان جنبشی را با نام «ما نتوانستیم سرپناهی پیدا کنیم» گذاشته‌اند و نخستین فعالیت خود را در پارک « Yogurtcu » استانبول آغاز کردند و به سرعت این جنبش در سرتاسر شهرهای ترکیه گسترده شد.

این فعالان در نامه‌ای سرگشاده نوشتند که افزایش 70 تا 290 درصدی اجاره بهای خوابگاه‌ها سبب شده تا آنها بی سرپناه باشند.

در نامه آنها آمده است: «چون جایی نداریم تا بتوانیم در شرایط مناسب زندگی کنیم و ما این امکان را خودمان ایجاد می‌کنیم».

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در واکنش به این جنبش از آنها انتقاد کرده و گفته که برخی از این افرادی که بر روی نیمکت پارک‌ها می‌خوابند هیچ ارتباطی به دانشگاه ندارند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید