اتوبان مشهد - مکه ساخته می شود؟/ درخواست ایران از عربستان درباره شبکه اینترنشنال

کدخبر: ۴۴۵۴۲۰
مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق به دو طرف ایران و سعودی پیشنهاد کرده است جاده بین المللی از مشهد تا مکه با عبور از کربلا ساخته شود. این پیشنهاد با استقبال طرف های ایرانی و سعودی روبه رو شد.
 اتوبان مشهد - مکه ساخته می شود؟/ درخواست ایران از عربستان درباره شبکه اینترنشنال

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، پیشنهاد ساخت اتوبان مشهد - مکه با عبور از کربلا در مذاکرات اخیر ایران و سعودی مطرح شده و دو طرف از آن استقبال کردند.

 این خبر را سایت خبری "عربی پست" مستقر در ترکیه به نقل از منابع آگاه در عراق منتشر کرده است.

به گفته این منابع، پیشنهاد ساخت اتوبان مشهد - مکه با عبور از کربلا از سوی مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق در مذاکرات اخیر ایران و سعودی در بغداد ارائه شد و دو طرف از آن استقبال کردند.

براساس اطلاعات موجود در گوگل مپ، مسیر مشهد در شمال شرق ایران تا شهر مکه در غرب عربستان سعودی بیش از 3300 کیلومتر فاصله دارند که طی این مسیر حدود 38 ساعت زمان می برد.

هم اکنون حجاج عراقی علاوه بر مسیر هوایی، از طریق زمینی به مکه می روند. همین روند درباره حجاج دیگر کشورها از جمله اردن و کشورهای جنوب خلیج فارس نیز برقرار است.

پیشنهاد ساخت اتوبان مشهد - مکه در مذاکرات ایران و سعودی

شمار زیادی از شهروندان عراقی و شیعیان سعودی برای زیارت به مشهد سفر می کنند گرچه از زمان قطع روابط تهران - ریاض، سفر شیعیان سعودی متوقف شده است. حجاج ایرانی هم احتمالا می توانند از مسیر زمینی به مکه و مدینه بروند.

سایت خبری "عربی پست" به نقل از منابع آگاه، برخی جزئیات توافقات مذاکرات ایران و عربستان سعودی به میزبانی عراق را منتشر کرد.

در این گزارش از منابع مختلف آگاه در این مذاکرات از جمله یکی از مقامات حاضری حاضر در مذاکرات استفاده شده است.

برخی جزئیات این گزارش این گونه است:

- توافق ایران و عربستان سعودی برای بازگشایی سفارتخانه ها و کنسولگری های خود در دو کشور (تهران و مشهد - ریاض و جده)

- هیات های امنیتی از طرف عربستان سعودی برای بررسی وضعیت سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد و برآورد حجم آسیب ها و خسارت ها به ایران سفر کرده اند. همچنین هیات هایی از طرف ایران برای فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت و کنسولگری ایران در ریاض و جده به سعودی سفر داشته اند.

- مرحله قبلی مذاکرات ایران و سعودی با حضور  علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و عادل الجبیر وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در فرودگاه بغداد انجام شد و مثبت بود.

- دولت عراق به عنوان میانجی و میزبان مذاکرات، نگران موضع دولت جدید ایران بود اما در اولین دور مذاکرات بعد از شکل گیری دولت جدید ایران، این نگرانی برطرف شد.

- مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق به دو طرف ایران و سعودی پیشنهاد کرده است جاده بین المللی از مشهد تا مکه با عبور از کربلا ساخته شود. این پیشنهاد با استقبال طرف های ایرانی و سعودی روبه رو شد.

- از جمله توافقات، درخواست ایران از عربستان سعودی برای توقف حمایت مالی، رسانه ای و تسلیحاتی از گروه های مخالف جمهوری اسلامی از جمله جیش العدل است.

- مقامات رسمی ایران و عربستان سعودی برگزاری این مذاکرات را تایید کرده اند و نسبت به آن موضع گیری مثبتی داشته اند. این مذاکرات ابتدا به صورت غیرعلنی آغاز و اولین بار توسط خبرنگاران روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال افشا شد.

- پرونده مذاکرات با سعودی از وزارت خارجه ایران به شورای عالی امنیت ملی منتقل شده است.

- هیات های سعودی تجهیزات امنیتی و فنی جدیدی در سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد نصب کرده اند.

- ایران گفته است که در ابتدا سفارتخانه های دو کشور بازگشایی شوند و سپس دو طرف درباره موضوعات مختلف از جمله سوریه، یمن، عراق به توافق برسند. با این حال ایران شرط کرده قبل از بازگشایی سفارتخانه ها، ریاض باید حمایت های خود از مخالفان جمهوری اسلامی را متوقف کند.

- هیات ایرانی از طرف سعودی خواسته است مقامات ریاض درباره اقلیت شیعه در عربستان سعودی سختگیری نکنند و به آنها اجازه دهند بدون محدودیت های امنیتی، برای زیارت به مشهد سفر کنند.

- ایران از ریاض خواسته است فعالیت شبکه ها و سایت های خبری به زبان فارسی که سعودی ها از آنها حمایت مالی می کنند را متوقف کند. در راس این خواسته، شبکه ایران اینترنشنال است.

-  ایران و سعودی در مذاکرات خود درباره این موضوعات به توافق های اولیه دست یافته اند: سرمایه گذاری سعودی در عراق، پایان جنگ و بحران یمن و از سرگیری  ارتباط رسمی دولت سعودی با بشار اسد و سرمایه گذاری این کشور در سوریه.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید