سفر برجامی مرکل به فلسطین

کدخبر: ۴۴۵۶۴۶
صدر اعظم آلمان که روزهای پایانی صدارت خود را می‌گذراند، یکشنبه هفته آینده برای بحث درباره طیفی از موضوعات از جمله برنامه هسته‌ای ایران به فلسطین اشغالی می‌رود.
سفر برجامی مرکل به فلسطین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز یکشنبه هفته آینده (۱۸ مهر ماه) برای دیدار با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی عازم سرزمین‌های اشغالی می‌شود.

خبرگزاری «شینهوا» گزارش کرد، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی روز گذشته (چهارشنبه) برنامه سفر مرکل برای دیدار برنامه‌ریزی شده خداحافظی به فلسطین اشغالی را منتشر کرد.

طبق این گزارش، صدر اعظم آلمان صبح روز یکشنبه در نشست ویژه کابینه رژیم صهیونیستی که به احترام وی برگزار می‌شود، شرکت می‌کند و سپس با بنت یک کنفرانس خبری مشترک برگزار خواهد کرد.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در ارتباط با محور گفت‌وگوهای بنت و مرکل آمده است: «نخست‌وزیر و صدراعظم آلمان که روزهای آخر صدارت خود را می‌گذراند، درباره تهدیدات منطقه‌ای و چالش‌ها و در درجه اول برنامه هسته‌ای ایران و اهمیت حفظ قدرت دولت اسرائیل در تمامی سطوح بحث خواهند کرد».

با آنکه نفتالی بنت و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی هر دو جزو سیاستمداران تندرو افراطی در قبال ایران محسوب می‌شوند، نخست‌وزیر جدید قصد دارد سیاست‌های تل‌آویو را به مسیر جدیدی هدایت کند.

از زمان روی کار آمدن بنت به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مقام‌های این رژیم تلاش کرده‌اند تا با دیدار با نمایندگان کشورهای عضو برجام (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و ایالات متحده که به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد، در روند مذاکرات «وین» برای احیای برجام اخلال ایجاد کنند و از هر فرصتی برای جوسازی علیه جمهوری اسلامی ایران بهره می‌گیرند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید