وزیرخارجه سوریه: حامی گفت‌وگوی ایرانی-عربی هستیم

کدخبر: ۴۴۶۳۲۴
المقداد سفر اخیر «بشار اسد» به روسیه را از بهترین سفرها خواندو گفت، دمشق ابدا با متحدان روس خود بر سر اولویت‌ها برای مقابله با تروریسم اختلاف نداشته است.
وزیرخارجه سوریه: حامی گفت‌وگوی ایرانی-عربی هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزیر خارجه سوریه گفت، این کشور از گفت‌وگوی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند و آماده تسهیل آن است. وی در اشاره به اشغالگری آمریکا در شرق فرات هم تصریح کرد، سوریه راه‌های زیادی دارد که آمریکایی‌ها را قانع به رفتن کند.

«فیصل المقداد» وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگویی با روزنامه «الوطن» این کشور به اظهارنظر درباره تحولات سوریه و منطقه پرداخت.

وی گفت، تغییر در خصوص روابط سوریه و کشورهای عربی مدتی است که آغاز شده و این تغییرات مرتبط با تحولات بین‌المللی است که «برادران عرب» را قانع کرده همبستگی عربی به برخی از این کشورها در پشت سر گذاشتن شرایط سخت کمک می‌کند و این کشورها نمی‌توانند آینده‌شان را با تکیه بر کشورهای غرب تضمین کنند.

المقداد ضمن ابراز خوشبینی درباره آغاز گفت‌وگوهای عمیق‌تر میان سوریه و کشورهای عربی، تصریح کرد: همه طرف‌ها دریافته‌اند که وضعیت فعلی به نفع هیچ کسی نیست، برنامه‌های غربی همه ما را تهدید می‌کند، خیر برای ما نمی‌خواهد بلکه خواستار تغییراتی است که هیمنه وتسلط کشورهای غربی و آمریکا بر امکانات ما را آسان کند.

وی تأکید کرد، آنچه سوریه اکنون برای آن تلاش می‌کند این است که روابط عربی-عربی روابطی خود در راستای منافع کشورهای عربی باشد « دشمن اصلی ما کشورهای عربی نیستند بلکه اسرائیل است. آنچه سوریه آرزو دارد این است که گذشته را پشت سر گذاریم تا به حال و آینده نگاه کنیم».

المقداد سپس گفت، سوریه از گفت‌وگو میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی در خلیج فارس و هر کشور عربی که خواهان روابط خوب با ایران است، حمایت می‌کند، «اگر جمهوری اسلامی ایران تمایل دارید که ما کمک‌کننده یا تسهیل‌کننده هر گفت‌وگویی باشیم سوریه برای این موضوع آماده است زیرا دمشق ایمان دارد همبستگی عربی و اسلامی مسیر صحیح برای مقابله با چالش‌های مقابل ماست».

وزیر خارجه سوریه هفته جاری بعد از دیدار با همتای ایرانی گفت: در مذاکرات هسته‌ای صد در صد با موضع ایران همراه هستیم و آمریکا باید به تعهداتش برگردد و از اتهام زنی به دیگران دست بردارد. (جزئیات بیشتر)

وی در خصوص تحولات سوریه هم گفت: ما از سه موضوع در رنجیم: اشغالگری ترکیه در شمال غرب سوریه و حمایت ترکیه از تروریسم، اشغالگری آمریکا در شمال شرق سوریه و حمایت آمریکا از جنبش جدایی‌طلب متوهم و سوم تحریم‌های آمریکا علیه سوریه برای ضربه به حاکمیت و استقلال آن.

المقداد فاش کرد که فضای بین‌المللی در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد کمتر خصمانه بوده و بسیاری از کشورها اصلا به موضوع سوریه گریز نزدند؛ گویا کشورها فهمیده‌اند بحرانی که بر سوریه تحمیل شده بحرانی ساختگی است و هدف آن تخریب سوریه، حمایت از تروریسم و اشغالگری رژیم اسرائیل است.

وی در خصوص سفر هیأت لبنانی با سه وزیر و دیگر شخصیت‌ها به سوریه گفت، هدف اصلی از این موضوع ایستادن سوریه در کنار لبنان است؛ کشوری عربی از مشکلات نبود گاز، برق و سوخت در رنج است و سوریه همیشه کنار آن خواهد ایستاد.

المقداد سفر اخیر «بشار اسد» به روسیه را از بهترین سفرها خواندو گفت، دمشق ابدا با متحدان روس خود بر سر اولویت‌ها برای مقابله با تروریسم اختلاف نداشته است.

وی گفت، زمان آن رسیده که ترکیه از شمال غرب سوریه عقب‌نشینی کند و فرصت را برای راه‌حلی که روابط طبیعی میان سوریه و ترکیه را تصمین می‌کند، فراهم می‌کند.

المقداد درخصوص حضورهای نیروهای آمریکایی در شرق سوریه هم گفت: ما راه‌های بسیاری داریم که آمریکایی‌ها را قانع به رفتن از کشورمان خواهد کرد بنابراین به آنها پیشنهاد می‌دهم که بدون خسارت یا اینکه باعث مشکلی برای سوریه بشوند، بروند . سوریه با ۱۸۵ هزار کیلومتر سرزمینی مقدس است و باید به دولت سوریه بازگردد.

دولت سوریه حضور نیروهای آمریکا در شمال شرق و شرق (التنف)‌ را غیرقانونی و اشغالگری می‌داند و بارها با محکوم کردن این حضور، از واشنگتن خواسته به حمایت از تروریست‌ها، جدایی‌طلبان و اشغالگری پایان دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید