شاهزاده معروف سعودی اعدام می شود؟

کدخبر: ۴۴۶۵۷۹
«محمد العمری» مدیر مرکز رسانه‌ای الجزیره در لندن ، در مصاحبه با عربی 21 گفت که به احتمال زیاد شاهزاده فهد به دستور امارات زندانی می‌شود.
 شاهزاده معروف سعودی اعدام می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، سرنوشت شاهزاده «فهد بن ترکی بن عبدالعزیز» فرمانده سابق نیروهای مشترک عربستان در یمن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. در سپتامبر سال گذشته دستور پادشاهی مبنی بر برکناری و دستگیری او به اتهام فساد صادر شد.

پایگاه خبری عربی 21 تاکید کرد که چند روز پیش فعالان ویدئویی را منتشر کردند که به گفته آنها مربوط به شاهزاده فهد بن ترکی بود ، در حالی که درگذشت دختر عمویش، شاهزاده «هلا» دختر پادشاه «عبدالله بن عبدالعزیز» را تسلیت گفت.

و به گفته کارشناسان، شاهزاده فهد بن ترکی همسر «عبیر» دختر پادشاه عبدالله بن عبدالعزیز است ، به این معنی که حضور وی در مراسم تشییع جنازه تنها پس از تصمیم به آزادی موقت او ممکن بوده است.

در این ویدئو که برای اولین بار توسط روزنامه نگاری به نام «نایف آل عبدالله »در 2 اکتبر منتشر شد، شاهزاده فهد در هنگام مراسم خاکسپاری شاهزاده هلا با شاهزاده «مطیب بن عبدالله» فرمانده سابق گارد ملی در حال دست دادن است. بعداً پسر وی «عبدالعزیز» فرماندار سابق منطقه الجوف ، در یک مجلس عزاداری در کنار شاهزاده متعب ظاهر شد .

با این حال ، نایف آل عبدالله به سرعت این ویدئو را که به طور گسترده پخش نشد ،حذف کرد.

«محمد العمری» مدیر مرکز رسانه‌ای الجزیره در لندن ، در مصاحبه با عربی 21 گفت که به احتمال زیاد شاهزاده فهد به دستور امارات زندانی می‌شود.

وی افزود که تنش اخیر امارات و عربستان ممکن است به معنای عقب نشینی ریاض از مجموعه دستگیری شاهزادگان از جمله فهد بن ترکی و پسرش باشد.

العمری تاکید کرد: دیگر بازداشت شدگان، مانند سرتیپ «زاید البناوی» ، «عبدالعزیز بن فهد » و نویسنده «طراد العمری» همگی به دلیل انتقادات خود از امارات دستگیر شدند.

اخیرا مرکز مطالعات خلیج فارس واشنگتن نیز اعلام کرد که دادگاه نظامی عربستان در یک جلسه محرمانه «فهد بن ترکی بن عبدالعزیز» فرمانده کل نیروهای این کشور در یمن را به اتهام «خیانت بزرگ» به اعدام محکوم کرد. همچنین یکی دیگر از اتهامات او «تلاش برای کودتا علیه ملک سلمان و پسرش محمد بن سلمان» است. اگر خبر حکم اعدام شخص مذکور صحت داشته باشد، این نشان می‌دهد که محمد بن سلمان می‌داند در زندان و یا خارج از زندان با مخالفانی رو به رو است و هنوز از جانشینی پدرش مطمئن نیست.

فهد بن ترکی برادرزاده ملک سلمان است که با عبیر دختر «ملک عبدالله» پادشاه سابق عربستان ازدواج کرد . او اول سپتامبر گذشته از وظیفه خود برکنار شد. علاوه بر فهد بن ترکی، پسر بزرگش نیز به اتهام فساد از امارت منطقه «الجوف» کنار گذاشته شد و این فرامین مستقیما به خواسته محمد بن سلمان صادر شده بود.

فهد بن ترکی که 60 سال سن دارد تا 31 آگوست 2020 فرماندهی ستاد عملیات ائتلاف سعودی در یمن را بر عهده داشت. پیش از آن نیز فرماندهی نیروی زمینی عربستان سعودی، فرماندهی یگان چتربازان و نیروی ویژه را در کارنامه خود داشت.

با این وجود پنهان کاری رسمی سعودی در مورد موضوعات مربوط به مخالفان بازداشت شده به ویژه کسانی که در راس قدرت هستند ایجاد ارتباط میان دو اتهام علیه فهد بن ترکی یعنی فساد و اقدام به کودتا علیه سلطنت ملک سلمان را دشوار می‌کند اما بیشتر کسانی که بازداشت شده‌اند به بهانه فساد و ایجاد کودتا بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید