به این دلایل کودکان به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند

کدخبر: ۴۴۶۷۱۸
اقتصادنیوز : بسیاری از افراد ممکن است در سنین مختلف درد در ناحیه پهلو را تجربه کرده و پس از مراجعه به پزشک با عبارت «سنگ کلیه» مواجه شده باشند. سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ادراری است که معمولا به‌خاطر رژیم غذایی و سبک زندگی نامناسب به وجود می‌آید.
به این دلایل کودکان به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، در بیشتر موارد علت این بیماری وراثت تعیین می‌شود. بااین‌حال، ننوشیدن آب کافی و داشتن تغذیه نامناسب می‌تواند احتمال تشکیل سنگ در کلیه‌ها را افزایش دهد. سنگ کلیه در بزرگسالان بیشتر از کودکان و نوزادان یافت می‌شود. اما خوب است بدانید که احتمال تشکیل سنگ کلیه در کودکان و نوزادان هم وجود دارد.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه رسوبات سختی است که از مواد معدنی و نمک در داخل کلیه‌های انسان تشکیل می‌شود. رژیم غذایی، اضافه‌وزن، بعضی از مکمل‌ها و داروها از جمله دلایل تشکیل سنگ کلیه هستند. بر اساس مجله پزشکی Imop، سنگ کلیه سومین بیماری شایع ادراری است که روی قسمتی از دستگاه ادراری (از کلیه‌ها تا مثانه) تاثیر می‌گذارد.

سنگ‌ها معمولا به‌دلیل غلظت ادرار تشکیل می‌شوند. به‌طوری‌که مواد معدنی متبلور شده و به هم می‌چسبند. دفع سنگ کلیه می‌تواند بسیار دردناک باشد. اما اگر این بیماری به‌موقع تشخیص داده شود، آسیب دائمی به همراه ندارد. سنگ کلیه به‌طور معمول در بزرگسالان دیده می‌شود، اما این بیماری می‌تواند کودکان و حتی نوزادان را درگیر خود کند.

چرا کودکان به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند؟

سنگ کلیه در کودکان بیشتر به وضعیت جسمانی آن‌ها بستگی دارد. بعضی از بیماری‌ها و داروهای مصرفی می‌تواند احتمال ابتلای کودک به سنگ کلیه را افزایش دهد. همچنین کودکانی که یکی از اعضای خانواده آن‌ها دارای سنگ کلیه است، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. از جمله دلایل به وجود آمدن سنگ کلیه در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    خوردن بعضی از داروها

    رژیم‌های ویژه مانند رژیم کتوژنیک که برای جلوگیری از تشنج استفاده می‌شود

    دیابت

    چاقی

    مشکلات مربوط به تشکیل دستگاه ادراری

    اختلال متابولیکی (مشکلات مربوط به سوخت‌وساز بدن)

    نقرس (نوعی آرتروز)

    سایر بیماری‌های کلیوی

    اختلالات تیروئیدی

    عفونت‌های دستگاه ادراری

سنگ کلیه در کودکان زیر یک سال

سنگ کلیه بیشتر در کودکانی مشاهده می‌شود که زودتر از موعد و با وزن کم به دنیا آمده‌اند. سنگ کلیه کودکان در این سن متفاوت از سایر سنین است. از همین رو این بیماری باید به‌سرعت شناخته و درمان شود. قرار دادن نوزاد بیشتر از ۲۸ روز زیر دستگاه اکسیژن، مصرف بعضی از داروهای پزشکی و شیر خشک حاوی ملامین از جمله دلایل سنگ کلیه در نوزادان است.

علت شیوع سنگ کلیه در کودکان چیست؟

همان‌طور که گفته شد، تشکیل سنگ کلیه در بزرگسالان شایع‌تر از کودکان و نوزادان است. اما مواردی وجود دارد که ابتلا به سنگ کلیه در کودکان را افزایش می‌دهد. این موارد عبارت‌اند از:

    ننوشیدن آب کافی

    خوردن نمک زیاد

    عدم وجود اسیدسیتریک کافی در ادرار (اسید موجود در مرکبات مانند پرتقال)

    وجود مقدار زیادی کلسیم در ادرار

علائم و نشانه های سنگ کلیه در کودکان چیست؟

 سنگ کلیه ممکن است بدون بروز هیچ علامتی در کودکان ایجاد شود. بااین‌حال، اگر سنگی از طریق لوله حالب به سمت دستگاه ادرار حرکت کند، ممکن است باعث بروز علائم و نشانه‌های زیر شود:

    درد ناگهانی و شدید در پشت یا پهلو

    حالت تهوع و استفراغ

    درد در کشاله ران هنگام عبور سنگ از مجاری ادراری

    درد شدید معده (مخصوصا در کودکان خردسال)

    سوزش یا درد شدید هنگام ادرار

    وجود خون در ادرار

    تب و عفونت ادراری

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید