هشدار: سریع لاغر شوید این بلاها سرتان می آید

کدخبر: ۴۵۱۳۹۷
​اقتصادنیوز: اگر به دنبال کاهش وزن زائد در زمان کم هستید، باید از عواقب این تصمیم هم باخبر باشید؛ زیرا عملی کردن این تصمیم نتیجه خوبی نخواهد داشت.
هشدار: سریع لاغر شوید این بلاها سرتان می آید

عوارض جبران ناپذیر کاهش وزن سریع 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک، در صورت داشتن اضافه وزن، کاهش وزن می تواند برایتان مفید باشد. با این حال، مهم است که این کار را با سرعت معقول انجام دهید زیرا کاهش سریع وزن می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی شود. میزان سالم و پایدار چربی سوزی تقریباً 1 تا 2 پوند در هفته است و می توانید با ایجاد کسری از کالری 500 تا 1000 در روز به این هدف برسید.

 

یک رژیم غذایی سالم را با ورزش منظم ترکیب تا وزن کم کنید بدون اینکه اثرات منفی کاهش وزن بیش از حد سریع را تجربه کنید. اینها مقدمه ای بود تا در این بخش از نمناک به بررسی عوارض جدی و خطرناک کاهش وزن سریع بپردازیم.

کاهش وزن

شل شدن پوست

کاهش سریع وزن اغلب باعث شل شدن پوست شکم، بازوها و پاها می شود. به این دلیل اتفاق می افتد که پوست مقداری خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و زمان منقبض شدن با بقیه بدن را ندارد. اگرچه ممکن است پیامدهای طولانی مدت برای سلامتی نداشته باشد اما می تواند باعث ناراحتی روحی و همچنین سوزش ناخوشایند شود. مرکز بهداشت توصیه می کند که اگر پوست دو سال پس از کاهش وزن به طور طبیعی به بدن فرم ندهد جراحی تنها گزینه برای اصلاح آن است.

سنگ های صفراوی

یکی از عوارض جانبی رایج کاهش وزن ایجاد سنگ کیسه صفرا است. رسوبات سخت کلسترول که در کیسه صفرا ایجاد می شود ممکن است بی ضرر باشند اما بسیاری از افراد مبتلا تهوع و درد شدید شکم را در اثر سنگ کیسه صفرا تجربه می کنند تا حدی که احتمال دارد نیاز به برداشتن کیسه صفرا باشد. به گفته شبکه اطلاع رسانی کنترل وزن، داشتن اضافه وزن یا چاقی احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد بنابراین کاهش وزن مفید است ولی انجام این کار نباید به سرعت انجام شود.

از دست دادن عضلات

وقتی خیلی سریع وزن خود را کاهش می دهید، لزوما فقط چربی نیست که از بین می رود. بر اساس مطالعات، کاهش سریع وزن می تواند منجر به کاهش قابل توجه توده بدون چربی و بافت ماهیچه ای شود. این کاهش توده بدون چربی می تواند منجر به کند شدن متابولیسم شود که در صورت توقف محدودیت کالری یا ورزش بازگشت مجدد وزن را در پی دارد.

لاغری

مشکلات کبدی

در حالی که بیماری کبد چرب معمولاً با چاقی همراه است، کاهش سریع وزن یک عامل خطر برای ایجاد آسیب کبدی است، گاهی اوقات پس از جراحی برای کاهش وزن در بیماران مبتلا به چاقی این اتفاق می افتد و این ممکن است به دلیل تغییرات ناگهانی در پروفیل اسیدهای چرب پس از کاهش وزن یا به عنوان یک اثر باقیمانده از اضافه وزن باشد.

از دست دادن مواد مغذی ضروری

اکثر رژیم های محدود کننده کالری ممکن است منجر به کمبود مواد مغذی شوند. به عنوان مثال، رژیم کتو کربوهیدرات ها را حذف می کند که یک عنصر درشت مغذی برای تامین انرژی بدن است. با کنار گذاشتن کامل کربوهیدرات ها ممکن است احساس تنبلی، تحریک پذیری کنید.

ترک یک یا چند گروه غذایی ممکن است در شرایط شدید منجر به خستگی، کم خونی و یبوست شود. در یک رژیم غذایی بدون لبنیات فرد ممکن است کمبود کلسیم را تجربه کند، در حالی که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات ممکن است کمبود فیبر را در پی داشته باشد. گنجاندن انواع مواد معدنی از جمله کلسیم، ویتامین دی، ویتامین ب-12، فولات و آهن حتی در رژیم کم کالری بسیار مهم است.

مشکلات ذهنی و تمرکزی

رژیم هایی که نوید کاهش سریع وزن را می دهند ممکن است برای سلامت روان مضر باشند. شاید سازگاری با شکل و وزن جدید بدنتان دشوار باشد و این منجر به ایجاد مشکلات غذایی و افزایش خطر بیماری های روانی می شود.

عدم تمرکز

ریزش مو

یکی دیگر از عوارض جانبی سریع کاهش وزن ریزش مو است. مو برای رشد خود به پروتئین نیاز دارد در واقع خود مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. بنابراین اگر تصمیم دارید رژیم بگیرید مصرف پروتئین تان کاهش می یابد و هیچ پروتئینی برای رشد مو در دسترس نخواهد بود.

لرز بدن

یکی دیگر از عوارض جانبی کاهش سریع وزن، لرز است. این عارضه جانبی موقتی و در صورت استفاده از جراحی برای کاهش وزن از زمانی که چربی از بدن خارج می شود روی می دهد. بنابراین، گرمای بدن به سرعت از بین می رود و منجر به لرز می شود.

افزایش ضربان قلب و تپش قلب

افرادی که از قرص های رژیمی برای کاهش سریع وزن استفاده می کنند اغلب از عوارض جانبی قرص های کاهش وزن مطلع نیستند. مصرف قرص های لاغری ممکن است منجر به عوارض مختلفی مانند افزایش ضربان قلب و تپش قلب شود.

تپش قلب

نفخ شکم

نفخ شکم به دلیل رژیم غذایی نامناسب برای کاهش وزن یا ناتوانی در تحمل برخی غذاها رخ می دهد و اسیدیته و سوء هاضمه اغلب می تواند باعث ایجاد نفخ شود. بهترین راه برای جلوگیری از نفخ شکم، ورزش منظم است همچنین رژیم غذایی مناسب داشته باشید و از نوشیدنی های گازدار و بخش های زیادی از غذاها که ممکن است کنترل نفخ را دشوار کند خودداری کنید.

دیگرعوارض کاهش سریع وزن

  • خستگی
  • تهوع
  • اسهال
  • یبوست
  • گیجی و خستگی 
  • اختلال در تمرکز 
  • افسردگی 
  • افزایش احتمال ابتلا به عفونت 
  • اختلال در چرخه قاعدگی 
  • از بین رفتن توده استخوانی
  • افت شدید فشار خون 
  • خشکی پوست
  • ابتلا به کم خونی شدید
  • کاهش سوخت و ساز و اضافه وزن بعد از قطع رژیم

کاهش وزن سریع

بهترین میزان کاهش وزن در طول زمان چقدر است؟

روند کاهش طبیعی وزن، در سطح بین المللی بین نیم تا یک کیلو در هر هفته و در یک ماه 4 ـ 2 کیلو است زیرا این مقدار کاهش وزن به سلامت بدن لطمه ای وارد نمی کند.  7000 کیلو کالری انرژی در هر یک کیلو اضافه وزن بدن ذخیره شده است و فردی که در هفته یک کیلو وزن خود را کاهش می دهد، باید روزانه هزار کالری از مقدار نیاز انرژی روزانه خود را کاهش دهد. کاهش بیش از این مقدار انرژی در روز موجب افزایش سرعت کاهش وزن و مشکلات و عوارضی که در بالا آورده ایم می شود.

بهترین روش لاغری، استفاده از تمام گروه های غذایی مانند نان و غلات، فرآورده های غلات، سبزیجات، میوه جات، لبنیات، گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و حبوبات است و برای لاغری نباید وعده های غذایی و یا برخی مواد غذایی مفید را حذف نمود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید