دلایل تنش‌های اخیر دریایی میان ایران و آمریکا از زبان فعال حوزه انرژی

کدخبر: ۴۵۲۷۴۹
میثم شرفی فعال حوزه انرژی در گفتگویی که در کلاب هاوس خبرآنلاین برگزار شد گفت: هر تعرضی به منافع کشور در هر نقطه از کشور باید با پاسخ مقتدرانه روبرو شود. روایتهای مختلفی درباره رویداد اخیر می شنویم.
دلایل تنش‌های اخیر دریایی میان ایران و آمریکا از زبان فعال حوزه انرژی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، فعال حوزه انرژی در گفتگویی به بررسی تنش های اخیر دریایی ایران و آمریکا در دریای عمان پرداخت.

 میثم شرفی فعال حوزه انرژی در گفتگویی که در کلاب هاوس خبرآنلاین برگزار شد گفت: هر تعرضی به منافع کشور در هر نقطه از کشور باید با پاسخ مقتدرانه روبرو شود. روایتهای مختلفی درباره رویداد اخیر می شنویم. خبری آمد یک نفتکش خارجی در حال انتقال نفت ایران بوده و روایت اصلی می گوید دزدان دریایی با پشتیبانی نیروهای آمریکا قصد حمله به آن را داشتند و سپاه وارد عمل شده است. نیروهای آمریکایی نیز روی عرشه کشتی بودند و بعد از آمدن نیروهای دریایی سپاه، کشتی را ترک کردند و سپاه، نفتکش را که حامل نفت ایران بوده به آبهای سرزمینی ما آورده است. روایت بعدا تعدیل شد که نیروهای آمریکایی روی عرشه نبودند. بعدتر روایت جدیدی مطرح شد. این یکی از دو نفتکشی بوده که از یک نفتکش بزرگتر، محموله نفت گرفته و کشتی دوم بدون پرداخت وجه نفت، منطقه را ترک کرده و سپاه آن را تعقیب کرده و آن را به آبهای سرزمینی ما برگردانده است.

وی افزود: انتقال SDS از کشتی بزرگتر به کشتی کوچکتر، مختصات خاص خود را دارد. مذاکرات و مکاتباتی اتفاق می افتد که درباره نحوه انتقال، تسویه مالی و... قبل از شروع عملیات توافق می شود. لذا این بحث که کشتی دوم حامل نفت ایران باشد و بدون پرداخت وجه، مختصات دریایی را ترک کرده بعید است. نکته دوم، هیچ مستنداتی دال بر حضور نیروی دریایی ارتش آمریکا در کشتی منتشر نشده. ابتدا گفتند چند ویدئو موجود بوده و به مرور زمان منتشر خواهد شد ولی تاکنون چیزی درباره حضور آمریکایی ها روی عرشه کشتی نداریم ولی حضور ناوگان دریایی آمریکا یک دلیل دارد. احتمالا نفتکشی که به تصرف سپاه درآمده درخواست کمک کرده است. اتفاق متعارفی است که هر وقت کشتی در دریا به مشکل برمی خورد هر کشتی دیگری نزدیک آن است به سمت او حرکت می کند. ما دخالت نیروهای آمریکایی را نمی بینیم.

وی اضافه کرد: ناوگان به نفتکش نزدیک می شود. روی بیسیم مکالمات صورت می گیرد و ناوگان آمریکا از منطقه خارج می شود و به این نتیجه می رسد اختلافی بین نیروی نظامی ایران و صاحب نفتکش است. اصل روایت، یک نفتکش در منطقه به جهت اختلافات مالی قبلی مورد توقیف نیروی نظامی ایران قرار گرفته و حق ایران، مطالبات خود از صاحب یا کاپیتان کشتی است. از این باب قابل دفاع است که نیروی نظامی ایران کشتی که به منافع ایران خیانت کرده را توقیف کند. باقی روایت را احتمالا دوستان رسانه ای توصیه داشته اند که از فضای موجود بهره برداری کنند.بنده حضور نیروهای آمریکایی را انکار نکردم. بلکه مستندات حضور عملیاتی به معنی حضور نیروهای آمریکا روی نفتکش را ندیدیم. کل عملیات توسط پهپاد منتشر شده، ولی تصاویری درباره هلی برن نیروهای آمریکا روی نفتکش را نداریم. درباره حضور نیروهای دریایی، اتفاق مرسومی است. درباره نجات ماهیگیران ایرانی توسط نیروی آمریکایی هم ما رویدادهایی را داریم. وقتی یک شناور در دریا درخواست کمک می کند، حضور نیروهای نظامی برای نجات، مرسوم است.

وی تصریح کرد: اگر آنجا درگیری شده باشد قاعدتا ارتش آمریکا حرکاتی باید انجام می شد. به نظر می رسد وقتی نیروهای نظامی ایران در بیسیم هشدار و توضیح می دهد، نیروی دریایی آمریکا فاصله می گیرد. این ادعا که درگیری شده، با مستندات همخوانی ندارد. تانکر تراکرز ادعای بازگشت کشتی از چین را دارد که با واقعیت مطابقت ندارد. یک نفتکش ایرانی حامل 2 میلیون بشکه نفت، در مختصاتی باید نفتش را به دو نفتکش تحویل بدهد. علی الظاهر، کشتی توقیف شده، به ایران بدهکار بوده که منتظر فرصت بودند مطالبات ایران را زنده کنند. این روایت به واقعیت نزدیک است.

وی در پایان گفت: ما سالهاست داریم به این روش نفت می فروشیم. ما بارگیری از جزیره خارک می کنیم. VLCC ما به OPI کشورهای منطقه وارد می شود و کشتی های کوچکتر، بار را می برند. این اتفاقی نیست که بار اول بیفتد. مرتبا این اتفاق در حال اجراست. اما درباره ممانعت آمریکایی، با توقیف کاپیتان و بازداشت او، ایران برنده است. خیلی مرسوم بود کشتی های چارتر، طمع می کردند، اطلاعات کشتی را به نیروهای آمریکایی می فروختند و بار ایران از دست می رفت. با این اتفاق، آرام زده شد که کاپیتانهای کشتی، خیلی در حاشیه امنیت نیستند. کشتی می تواند مالکیت حقوقی داشته باشد یا می تواند کشتی مالک شخصیت حقیقی داشته باشد. ایران می تواند ادعای مختلف بیاورد. از جمله ورود به آبهای ایران، عدم پرداخت OPL و همچنین آلودگی محیط زیست. احتمالا با آزادسازی کشتی با تخلیه محموله، مشکل حل می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید