چراغ سبز وزیر خزانه داری آمریکا به چین

کدخبر: ۴۵۴۵۸۴
وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن آماده است برخی تعرفه‌های گمرکی دولت پیشین دونالد ترامپ علیه چین را کاهش دهد.
چراغ سبز وزیر خزانه داری آمریکا به چین

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از ایرنا، جانت یلن روز یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با شبکه خبری "سی بی اس" در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا دولت جو بایدن به دنبال لغو تعرفه های گمرکی برای محصولات چین است تا قیمت برخی از محصولات کاهش یابد، گفت که کاترین تای نماینده تجاری آمریکا اعلام کرده است که درحال بررسی دوباره فاز اول توافق تجاری و شناسایی تقاضاها برای کاهش تعرفه ها در برخی زمینه ها هستیم. بنابراین این بدون شک امری است که تحت بررسی است.

وزیر خزانه داری آمریکا افزود که کاهش تعرفه ها تا حدی به کاهش قیمت ها کمک می کند. این تعرفه ها قیمت کالاها را برای مصرف کننده آمریکایی افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، ماه مارس سال ۲۰۱۸ (اسفند ۹۶) یعنی یک ماه پس از آغاز مذاکرات تجاری آمریکا و چین، دولت آمریکا گزارش بازرسی ۳۰۱ علیه کالاهای چینی را منتشر و اعلام کرد ۲۵ درصد بر تعرفه گمرکی ۵۰ میلیارد کالای چینی می افزاید.

بر اساس این گزارش در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷)، یعنی فقط ۱۰ روز پس از صدور بیانیۀ مشترک دو کشور مبنی بر عدم جنگ تجاری، دولت آمریکا بر خلاف این توافق، ادامۀ اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را اعلام کرد.

در ماه مه سال ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۹۸) آمریکا غیرمسئولانه چین را به «عقب نشینی از موضع پیشین» متهم و اعلام کرد تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلاً به ۱۰ درصد ارتقاء داده بود، به ۲۵ درصد افزایش می دهد و مراحل افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد کالای چینی باقی مانده را آغاز می کند.

چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه ای آمریکا تا کنون بر روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه اعمال کرده است

اما از زمان آغاز به کار دولت جو بایدن، شرکت های آمریکایی به صورت روز افزون به دولت این کشور فشار وارد کرده اند تا تعرفه های گمرکی کالاهای چینی را لغو کند و با این کار اختلالات در سیستم حمل و نقل و همچنین قیمت تمام شده محصولات برای مصرف کنندگان آمریکایی را کاهش دهد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که دولتش با جهش بی سابقه نرخ تورم در ۳۰ سال گذشته و خودش با بحران محبوبیت در مخصمه قرار گرفته، با صدور دستوراتی اقتصادی در تلاش برای کنترل اوضاع و نجات دولت خود است.

روزنامه وال استریت ژورنال پیش از این گزارش داده بود که  شاخص بهای مصرف کننده که نشانگر میزان پرداخت مصرف کننندگان برای خرید کالاها و دریافت خدمات است، برای ماه گذشته (اکتبر) به ۶.۲ افزایش یافته که بالاترین میزان در ۳۰ سال گذشته است.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا قرار است فردا دوشنبه ۱۵ نوامبر (۱۴ آبان) با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به صورت مجازی دیدار و گفت و گو کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید