گروسی به زودی به ایران می آید

خطیب زاده: تحول جدید در مذاکرات ایران و عربستان شکل نگرفته است

کدخبر: ۴۵۴۶۳۶
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از گروسی برای سفر به تهران دعوت شده و بزودی به ایران خواهد آمد. فعلاً منتظر پاسخ او درباره زمان این سفر هستیم.
خطیب زاده: تحول جدید در مذاکرات ایران و عربستان شکل نگرفته است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (شنبه) در نشست خبری ضمن اعلام خبر سفر امروز (دوشنبه) وزیر امور خارجه ترکیه به تهران گفت: وی علاوه بر دیدار با «امیرعبداللهیان» با رئیس جمهور هم دیدار و گفتگو می‌کند و گفتگوها در موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از قبل تنظیم شده بود، متمرکز خواهد بود.  

واکنش به خبرسازی رسانه‌های صهیونیستی

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتشار خبری مبنی بر کم‌رنگ شدن روابط مستشاری کشورمان و سوریه، گفت: این خبرسازی‌های رسانه‌های صهیونیستی و بعضا برخی کشورهای دیگر، تازه نیست.  

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: روابط ایران و سوریه در سطوح مختلف از عمق و دامنه بسیار گسترده‌ای برخوردار است و در سطوح راهبردی پیگیری می‌شود.

خطیب‌زاده گفت: فرمانده گروه مستشاری ایران در سوریه در پایان ماموریت موفق خود، مورد تقدیر وزیر دفاع سوریه قرار گرفت و از وی مدال دریافت کرد. همه از جایگاه و روابط دو کشور خبر دارند و این خبرسازی‌ها ارزش پرداختن ندارد.  

از تصمیم منطقه‌ای صرف در بحث مدیریت آب باید پرهیز کرد

وی در واکنش به ساخت سد توسط ترکیه بر روی رود دجله و همزمان با سفر وزیر امور خارجه ترکیه به تهران، تصریح کرد: سفر وزیر خارجه ترکیه در چارچوب تنظیم روابط است و از قبل پیش بینی شده بود و دارای دستورکار مذاکراتی مفصل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همچنین درباره موضوعات مرزی و مدیریت آب‌های مشترک گفتگو خواهد شد. مدیریت مشترک و در نظر داشتن ابعاد انسانی، محیط زیستی، حق‌آبه و منابع طبیعی مورد توجه است؛ باید از تصمیم منطقه‌ای صرف پرهیز کرد زیرا تاثیرات بلندمدت برای کل منطقه خواهد داشت.  

«گروسی» بزودی به ایران سفر می‌کند

خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: او یک مراودات نزدیکی با سازمان انرژی اتمی کشورمان و دوستان ما در سفارت در وین دارد؛  از او دعوت شده و تاریخ برای سفر وی هم پیشنهاد شده است که به زودی عازم ایران می شود.

وی اظهار داشت: گروسی علاوه بر بر دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی با امیرعبداللیهان نیز دیدار خواهد کرد.

تمرکز در وین بر رفع تحریم‌ها است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص ادامه مذاکرات وین، گفت: تمرکز ما در وین رفع همه تحریم‌هایی است که به صورت غیرقانونی توسط آمریکا علیه کشورمان اعمال شده است. آنچه برای ما مهم است رفع تحریم‌ها است.  

خطیب‌زاده در خصوص  مذاکرات ایران و عربستان و اظهارات وزیر خارجه این کشور نیز، تصریح کرد: تحول جدیدی شکل نگرفته است و ما منتظر هستیم جدیت را در طرف مقابل ببینیم.

وی ادامه داد: موضوعات دوجانبه و برخی موضوعات منطقه‌ محور گفتگوها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سفر «رابرت مالی» و برنامه کشورمان برای رایزنی با همسایگان، گفت: ایران با همه کشورهای منطقه به غیر از یکی دو کشور که روابط قطع است، رفت‌وآمد و رایزنی دارد.  رفت و آمدها بین تهران و این کشورها حاکی از روابط نزدیک است؛ ما با منطقه درباره موضوعات منطقه‌ای صحبت می‌کنیم.

آزادسازی تدریجی منابع بلوکه‌شده ایران

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره خبر آزادسازی ۳.۵ میلیارد از پول‌های بلوکه شده ایران، گفت: در شرایط تحریمی، ما اطلاعات ریز تقریباً به کسی نمی دهیم. البته اگر بانک مرکزی مصلحت بداند خودش این موارد را خواهد گفت. 

وی ادامه داد: ما منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم که بعضاً خود شما متوجه شدید که ما در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم و به صورت تدریجی هم وارد چرخه اقتصاد شده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: همین که امروز کالاهای اساسی وارد کشور می‌شود، به این معناست که همه این دارایی ها به تدریج در حال وارد شدن است و تنها از یک منبع نبوده است. اجازه دهید بنده در همین حد بسنده کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید