شگردهای کاهش کارمزد بیت‌‌کوین در صرافی‌ها

کدخبر: ۴۵۴۷۴۰
اقتصادنیوز: نشریه اینترنتی ویکی‌تماس در گزارشی شگردهایی در زمینه خرید بیت‌کوین را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته است.
شگردهای کاهش کارمزد بیت‌‌کوین در صرافی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز احد بهرام زاده نویسنده ویکی تماس در این باره نوشت: کاهش کارمزد بیت کوین در صرافی ها مشکلی است که بیشتر معامله گران رمزارز با آن مواجه هستند. بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین است که ارزش کلی آن نزدیک به ۱ تریلیون دلار است. ارز دیجیتال را می توان بدون واسطه مانند بانک یا پردازشگر پرداخت مبادله کرد و هیچ دولت مرکزی یا بانک مرکزی مسئول ایجاد ارز دیجیتال جدید یا تأثیر بر ارزش آن نیست.

اما این باعث رایگان شدن تراکنش ها و کاهش کارمزد بیت کوین در صرافی ها نمی شود. برای درک بهتر این موضوع باید به چند سوال پاسخ بدهیم:

کارمزد بیت کوین چیست؟

کارمزد تراکنش بیت کوین چگونه کار می کند؟

چرا کارمزد تراکنش ها بالا و پایین می شود؟

سه استراتژی برای  کاهش کارمزد بیت کوین در صرافی ها و صرفه جویی در کارمزد تراکنش های آن  وجود دارد که با درک این سه  راهکار بهتر این موضوع را می فهمیم.

  1. باید بدانید چه چیزی را پراخت می کنیم یا درآینده پرداخت خواهیم کرد؟
  2. از کیف پول با هزینه تعیین شده استفاده کنیم.
  3. از شبکه لایتنینگ استفاده کنیم.

کارمزد بیت کوین چیست؟

کارمزد تراکنش های بیت کوین و کاهش کارمزد بیت کوین در صرافی ها دو نوع کارمزد و هزینه تراکنش بیت کوین وجود دارد. اکثر صرافی‌ها و کارگزاری‌ها برای معامله بیت‌کوین کارمزد دریافت می‌کنند همانطور که در هر معامله دیگری کارمزد دریافت می شود، برای تمامی معاملات بیت کوین کارمزد تراکنش‌ها  توسط صرافی ها دریافت می شود و هر چه کاهش کارمزد بیت کوین در صرافی ها پایین تر باشد؛ هدف معامله گران تامین خواهد شد.

کارمزد تراکنش بیت کوین چگونه کار می کند؟

هنگامی که یک معامله بیت کوین صورت می گیرد در واقع یک تراکنش بیت کوین رخ داده است در این حال درصد کمی از تراکنش نزد شبکه بیت کوین نگهداری می شود.

بانک های سنتی برای ، هزینه نگهداری شبکه، افزایش حاشیه سود، حفاظت در برابر خطرات قانونی پول برای مشتریان خود در زمان انتقال پول از هر تراکنش درصدی کارمزد دریافت می کنند.

برای بیت کوین، بسیاری از این موارد اعمال نمی شود زیرا هیچ شرکتی وجود خارجی ندارد که شبکه بیت کوین را کنترل کند و نقل و انتقالات نهایی در این شبکه غیرقابل برگشت هستند. پس چرا کارمزد تراکنش بیت کوین وجود دارد؟ کارمزد بیت کوین به این دلیل وجود دارد که شبکه بیت کوین توسط کاربران این شبکه اداره، نگهداری و توسعه می یابد و استخراج بیت کوین هم توسط کاربران در داخل شبکه انجام می گیرد پس استخراج بیت کوین باید توسط خود سیستم تشویق شود.

ماینرهای بیت کوین، که اساساً شبکه‌هایی از رایانه‌های مختلف هستند که شبکه را از طریق «اثبات کار» (یعنی حل مسائل سخت ریاضی) تغذیه می‌کنند، شبکه و انرژی را از طریق تراکنش‌ها حفظ می‌کنند. هرچه قدرت محاسباتی ازطریق شبکه، استخراج بلوک‌های جدید بیت‌کوین، مجوزدهی و احرازهویت تراکنش‌ها بیشتر باشد، نرخ هش بیت‌کوین بالاتر است.

هش ریت یا نرخ هش چیست؟ نرخ یا قدرت هش، یک واحد اندازه‌گیری است که معین می‌کند شبکه بیت کوین برای کارکرد دائمی خود، چه میزان قدرت مصرف می‌کند. منظور از عملکرد دائمی در اینجا، پاسخ به این سؤال است که در شبکه بیت کوین چه میزان قدرت هش لازم است تا بلاک‌ها در مدت‌زمانی ده دقیقه‌ای، ایجاد یا پیدا شوند.

در شبکه بیت کوین، مصرف انرژی از آن‌ جهت صورت می‌گیرد که شبکه برای یافتن بلاک‌ها از محاسبات پیچیده ریاضی  بهره می‌برد و این مسئله توسط واحدی با عنوان نرخ یا قدرت هش اندازه‌گیری می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر این محاسبات، مسائل ریاضی هستند که یک ماینر نمی‌تواند آنها را حدس بزند و یافتن جواب این مسائل نیازمند محاسباتی پیچیده است.

ماینرهای بیت کوین از دو طریق تشویق می شوند: اول بیت کوین جدید از طریق استخراج به دست آورند و  دوم کارمزد تراکنش دریافت کنند.

ماینرها نیز به ‌وسیله تغییر اندک هدرهای این بلاک که «هدف موقتی» (Nonce) نامیده می‌شود، به این هش می‌رسند. هدف موقتی همیشه با یک صفر آغاز و هر بار که ماینر به هش موردنظر برسد، بالاتر خواهد رفت.

از آن‌ جهت که هدف موقتی، نوعی انداختن تیر در تاریکی است، شانس رسیدن به هش یا هدف موردنظر که خود با صفرهای زیادی شروع می‌شود، بسیار پایین است. به همین دلیل ماینر دفعات زیادی این عمل (یعنی تغییر در میزان هدف موقتی) را تکرار می‌کند تا بالاخره موفق شود.

این تکرار در تغییر دادن میزان هدف موقتی در واحد ثانیه را نرخ هش یا قدرت می‌نامند. درواقع نرخ هش، تعداد دفعاتی است که یک ماینر هدف موقتی را حدس می‌زند. به این روند استخراج بیت کوین می‌گویند.

چرا کارمزد تراکنش ها بالا و پایین می شود؟

کارمزد تراکنش ها به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما مهم ترین آنها استفاده کلی از بلاک چین بیت کوین است. اساساً موضوع عرضه و تقاضا در میان است.

وقتی مقدار نسبتاً زیادی از قدرت رایانه ای برای استخراج مقادیر نسبتاً کمی از تراکنش های بیت کوین اختصاص داده شود، کاهش کارمزد بیت کوین در صرافی ها و  استخراج صورت می گیرد.

هنگامی که تعداد زیادی تراکنش به طور همزمان آغاز می شود، کارمزدها می تواند افزایش یابد، زیرا شبکه فقط می تواند تعداد زیادی را در هر زمان معین پردازش کند و ماینرها برای احراز هویت و پردازش تراکنش ها با کارمزدهای بالاتر و سخت تر کار خواهند کرد.

۳ راهکار برای کاهش کارمزد بیت کوین در صرافی ها

راه هایی برای صرفه جویی و کاهش کارمزد بیت کوین در صرافی ها وجود دارد. اگرچه ممکن است به طور کامل از آنها استفاده نشود، این استراتژی ها ممکن است به شما کمک کند هزینه های کمتری را متحمل شوید.

  1. باید بدانید چه چیزی را پراخت می کنید یا درآینده پرداخت خواهید کرد؟

اولین قدم برای کاهش کارمزد بیت کوین در صرافی ها این است که دقیقاً بدانید آنها چیست؟ وب‌سایت‌هایی مانند BitInfoCharts به ردیابی هزینه‌های تراکنش یا انتقال بیت‌کوین اختصاص داده شده‌اند، و این هزینه‌ها نیز موضوع مکرر گفتگو و پوشش خبری در رسانه‌های متمرکز بر ارزهای دیجیتال است.

بنابراین می توان کارمزدها را پیگیری کرد و به کاهش کارمزد بیت کوین در صرافی ها رسید و منتظر انجام معامله جدید شد.

  1. از کیف پول با هزینه تعیین شده استفاده کنید

تراکنش های بیت کوین از طریق یک کیف پول رمزنگاری شده انجام می شود – نرم افزار یا سخت افزاری که به شما امکان ذخیره، ارسال و دریافت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را می دهد. بسیاری از صرافی های معروف  کیف پول هم دارند و کارمزد تراکنش های بیت کوین را محاسبه و منتقل می کنند.

کیف‌پول‌های مختلفی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند کارمزد خود را تعیین کنید – اگرچه این بدان معنی است که تراکنشی که می‌خواهید انجام دهید ممکن است در اولویت قرار نگیرد یا بلافاصله انجام نشود. اگر تعداد کمی تراکنش داریم یا فقط یک تراکنش انجام می دهیم، ممکن است برای شما کاهش کارمزد بیت کوین در صرافی ها مهم نباشد، اما اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه تراکنش های بیت کوین بیشتری هستید، این گزینه  برای شما کارساز و ارزشمند می شود.

  1. از شبکه لایتنینگ (Lighting Network) استفاده کنید

تراکنش‌های بیت‌کوین کندتر و گران‌تر از بسیاری از معاملاتی هستند که با ارزهای فیات مانند دلار آمریکا انجام می‌شوند. برای رفع این مشکل، گروهی از توسعه‌دهندگان «شبکه لایتنینگ» را ایجاد کردند، پروتکلی که در بالای بلاک چین قرار می‌گیرد و به کاربران اجازه می‌دهد کاهش کارمزد بیت کوین در صرافی ها همراه با سرعت انتقال تراکنش ها «روی زنجیره» انجام گیرد.

استفاده از شبکه لایتنینگ (Lighting Network)برای تراکنش‌ها هنوز در جامعه بیت‌کوین مورد پذیرش گسترده و انبوه قرار نگرفته است، آن هم عمدتاً به این دلیل که پیچیده‌تر از تراکنش های معمولی است و نیاز به فناوری بیشتری دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید