وضعیت بحرانی کامالا هریس، معاون بایدن

کدخبر: ۴۵۵۴۳۲
کامالا هریس، معاون رئیس جمهور از زمان روی کار آمدنش در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، برای یافتن نقش خود در دولت و جلب رضایت مردم آمریکا تلاش کرده است،مشکلاتش در هفته‌های اخیر بدتر شده است زیرا داستان‌هایی در مورد درگیری بین کارکنان او و رئیس‌جمهور عمق مشکل را روشن کرده است، با این حال هریس را نمی توان برای همه اینها سرزنش کرد.
وضعیت بحرانی کامالا هریس، معاون بایدن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، برخی گزارش ها از افزایش تنش‌ها بین «جوبایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا با نفر دوم دولتش و احتمال تعیین فردی جدید به عنوان معاون رئیس‌جمهور این کشور خبر داده است.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور از زمان روی کار آمدنش در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱، برای یافتن نقش خود در دولت و جلب رضایت مردم آمریکا تلاش کرده است،مشکلاتش در هفته‌های اخیر بدتر شده است زیرا داستان‌هایی در مورد درگیری بین کارکنان او و رئیس‌جمهور عمق مشکل را روشن کرده است، با این حال هریس را نمی توان برای همه اینها سرزنش کرد.

سه رئیس‌جمهور دموکرات آخر قبل از بایدن، نسبتاً تازه ‌وارد به واشنگتن بودند که نامزدهای انتخاباتی با تجربه‌ی بسیار بیشتر در واشنگتن دی‌سی - به‌ویژه با کنگره - برعکس وضعیتی که هریس در آن قرار گرفته بود، أنها را انتخاب کردند.

تجربه به معاونان رئیس جمهور، والتر ماندیل ، ال گور و جو بایدن اجازه داد تا به ترتیب مشاوران ضروری برای هدایت کنگره به روسای جمهور جیمی کارتر، بیل کلینتون و باراک اوباما باشند. چنین پویایی هرگز نمی تواند بین هریس و بایدن وجود داشته باشد زیرا رئیس جمهوربایدن تقریباً نیم قرن تجربه در واشنگتن دارد.

در حالی که حملات به هریس به دلیل خرید یک تکه کیک در شیکاگو یا به دلیل تلفظ کلمه "the" در سفر اخیرش به فرانسه، حملات حزبی استاندارد علیه سیاستمداری است که شانس خوبی برای نامزدی آینده دموکرات ها برای ریاست جمهوری دارد.

هریس به عنوان یک زن رنگین پوست  که داراى بالاترین رتبه در تاریخ سیاسی آمریکا است، اکنون با نوع دیگری از بررسی و انتقاد مواجه است.

با این حال، هریس کاملاً بی تقصیر نیست. او در مورد مسائل مهمی مانند مهاجرت مصاحبه‌های نادرست داشته است و به وضوح نتوانسته است به عنوان یک بازیگر اصلی در دولت ظاهر شود.

مبارزات هریس یک معضل مهم برای حزب دموکرات ایجاد می کند زیرا سه سال دیگر انتخابات 2024 در پیش است. از هم اکنون تا سال 2024 چیزهای زیادی می توانند تغییر کند واتفاق خواهد افتاد، اما قطعیت هایی نیز وجود دارد. بایدن به قدری مسن خواهد بود که حداقل سلامتی و سن او یکی از مسائل مهم مبارزات انتخاباتی خواهد بود، حتی اگر رقیب او دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا باشد که فقط چند سال جوانتر است.

اگر به هر دلیلی، بایدن دوباره در سال 2024 به عنوان معاون رئیس جمهور فعلی نامزد نشود، هریس پیشتاز این نامزدی خواهد بود. حتی اگر شانس او در تعداد نظرسنجی‌ها کم باشد، انتخابات مقدماتی رقابتی می‌تواند به‌ویژه تفرقه‌انگیز باشد، زیرا هرکسی که در مقابل هریس شرکت می‌کند باید به شدت به دنبال یک زن آمریکایی آفریقایی‌تبار با سابقه باشد، این اقدامی با خرد سیاسی مشکوک یا سود برای حزبی که به آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار متکی است میباشد و این یک مبارزه اولیه است که اکثر دموکرات ها دوست دارند از آن اجتناب کنند.

هیچ یک از اینها جدید نیست - سن بایدن در انتخابات مقدماتی 2020 موضوع مهمی بود و بسیاری فهمیدند که با نامزد کردن هریس به عنوان معاون خود، او چهره آینده حزب دموکرات را انتخاب می کند. این ممکن است تصمیم درستی باشد یا نباشد، اما هزینه بازبینی مجدد آن زیاد است.

خوشبختانه، راهی برای هریس و دولت وجود دارد که می تواند با تقویت  و قرار گرفتن درموقعیتی برای کسب موفقیت و پوشش رسانه ای مثبت، به حل این مشکل کمک کند: به جای اینکه به هریس یک مجموعه مبهم که شامل مسائل سختی مانند مهاجرت باشد، بدهید بایدن باید معاون رئیس‌جمهور را چهره بزرگترین موفقیت دولت تا به امروز یعنی امضا  لایحه طرح عظیم زیرساختها  معرفی کند که آن را  روز دوشنبه به قانون تبدیل کرد.

این لایحه منجر به ایجاد بسیاری از پروژه های جدید می شود که سرمایه گذاری و اشتغال را در سراسر کشور به همراه خواهد داشت. هر بار که پروژه جدیدی مانند پل‌ها و بزرگراه‌ها در میشیگان، پهنای باند روستایی در تگزاس یا جورجیا، یا قطارهای سریع‌تر آمتراک در کریدور شمال شرقی افتتاح می‌شود، هریس باید حضور داشته باشد و توضیح دهد که چرا به نفع جامعه است در آن زمان مردم آمریکا شروع خواهند کرد که او را نه با مرز یا عدم نفوذ او در کاخ سفید، بلکه با دستاوردهای مهم برای جامعه خود مرتبط کنند.

سفر به مکان‌های این پروژه‌های زیربنایی همچنین هریس را در رسانه‌های محلی، که هنوز در بخش‌های مختلف کشور مهم هستند، در معرض دید قرار می‌دهد. مصاحبه ها و در دسترس بودن رسانه ها در طول این سفرها فرصتی را برای او فراهم می کند تا پروژه های مورد نظر را توضیح دهد و توضیح دهد که چرا برای جامعه یا ایالتی که از آن بازدید می کند خوب است. از این طریق سفر به سراسر کشور به هریس این فرصت را می دهد که با سازمان های محلی حزب دمکرات و افراد آن سازمان ها در سطح ایالتی  که درمرحله مقدماتی بسیار مهم هستند، روابط برقرار کند. برخی از این بازدیدها با جمع آوری کمک های مالی برای احزاب ایالتی مرتبط است که پیوند بین هریس و سازمان های محلی حزب دموکرات را بیشتر تقویت می کند.

علیرغم شروع سخت خود، هریس به طور بالقوه یک نامزد بسیار قوی است. سوابق مترقی او در مجلس سنای ایالات متحده به دلیل سالهای دادستانی او کاهش یافته است. او یک داستان و رزومه شخصی چشمگیر دارد وهریس یک پایگاه طبیعی دارد - زنان آفریقایی آمریکایی - که بدون آنها حزب دموکرات هیچ شانسی برای برنده شدن ندارد. اگر بایدن دوباره در سال 2024 نامزد نشود، ممکن است نامزد کاملی نباشد، اما هزینه جایگزینی او بسیار زیاد است و هنوز برای بازتعریف نقش معاون ریاست جمهوری او به اندازه کافی زود است.

بر اساس گزارش مفصل و تازه‌ای که سی‌ان‌ان روز یکشنبه ۱۴ نوامبر(۲۳ آبان) منتشر کرد، متحدان کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، از کافی نبودن تدارک کاخ سفید برای حضور در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۴ و به‌ویژه از نامشخص بودن نقش خانم هریس در انتخابات آتی نگرانند.

طبق گزارش‌ها، رئیس جمهوری جو بایدن هم خصوصی و هم علنی شرکت خود را در رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ اعلام کرده است، اما او در آن انتخابات ۸۲ ساله، و در سال ۲۰۲۸ به هنگام ترک قدرت ۸۶ ساله خواهد بود، یعنی مسن‌ترین رئیس جمهوری تاریخ  ایالات متحده خواهد بود.

به همین دلیل، بسیاری از تحلیلگران حزب دموکرات و از جمله برخی از نزدیکان معاون رئیس جمهوری دولت بایدن تردید دارند که آقای بایدن واقعاً در انتخابات سال ۲۰۲۴ شرکت کند و عمیقاً آگاهی دارند که  در این صورت، خانم هریس نامزد محتمل برای جانشینی او در صدر فهرست خواهد بود.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، نزدیکان خانم هریس نگرانند که مبادا معاون رئیس‌جمهوری برای ایفای نقش‌های مورد انتظارش در سال ۲۰۲۴،  چه به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری چه به عنوان دستیار ارشد در کارزار انتخاباتی آقای بایدن، آمادگی نداشته باشد. معاون رئیس جمهوری در کارزار خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰  موفق به کسب رای هیچ ایالتی نشده بود و از زمان روی کار آمدن در ژانویه و پس از عهده‌دار شدن مسئولیت مقابله با سیل مهاجران ورودی از مرزها که با توجه به انفعال کامل کنگره در این زمینه، مسئله سیاسی پرتنشی است، تبدیل به کیسه بوکس اصلی جمهوری‌خواهان در حوزه مهاجرت شده است.

احتمال برکناری 

شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در گزارشی از افزایش تنش‌ها بین «جوبایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا با نفر دوم دولتش و احتمال تعیین فردی جدید به عنوان معاون رئیس‌جمهور این کشور خبر داده است.

طبق این گزارش، افزایش تنش‌ها از احتمال تلاش بایدن برای انتخاب فردی جدید به عنوان معاون رئیس‌جمهور آمریکا و برکناری هریس حکایت دارد.

فاکس نیوز در گزارش خود نوشت، آخرین باری که رئیس‌جمهور آمریکا فرد جدیدی را برای منصب معاونت انتخاب و کنگره این کشور او را تایید کرد، در سال ۱۹۷۴ بود و «نلسون راکفلر» معاون رئیس‌جمهور آمریکا شد.

برنامه «پنج» در شبکه فاکس نیوز، روز سه شنبه (دیشب) با حضور چند گزارشگر و کارشناس این احتمال را مورد بررسی قرار داد که تنش بین بایدن و هریس به جایی برسد که رئیس‌جمهور آمریکا معاونش را برکنار کند.

طبق گزارش این رسانه جمهوری‌خواه، «دانا پرینو» مجری این برنامه اعلام کرد که اگرچه انتخاب و تایید یک معاون رئیس‌جمهور جدید قبل از پایان دوره چهار ساله، امری «غیرمعمول و نادر» است، اما کاملا بی سابقه نیست.

سال ۱۹۷۴ کنگره آمریکا فرایند تایید صلاحیت «نلسون راکفلر» فرماندار وقت جمهوری‌خواه ایالت نیویورک به عنوان معاون رئیس‌جمهور را به اتمام رساند و او رسما بعد از استعفای ریچارد نیکسون از ریاست جمهوری، معاون «جرالد فورد» رئیس‌جمهور وقت شد.

طبق گزارش فاکس نیوز، «ویلیام هنری هریسون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۱۸۴۱ تنها چند هفته آغاز ریاست جمهوری خود به دلیل ذات‌الریه فوت کرد و «جان تایلر» معاون او عهده‌دار ریاست جمهوری شد، اما تایلر دور اول ریاست جمهوری خودش را بدون حضور فردی به عنوان معاون رئیس‌جمهور به اتمام رساند.

به روایت این برنامه، «اندرو جانسون» رئیس‌جمهور دموکرات و «چستر آرتور» رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه از جمله روسای جمهور در تاریخ آمریکا هستند که رسما معاون رئیس‌جمهور نداشتند.

جانسون که معاون آبراهام لینکلن بود، بعد از ترور لینکلن رئیس‌جمهور شد و آرتور هم که معاون جیمز آبرام گارفیلد بیستمین رئیس‌جمهور آمریکا بود، پس از ترور گارفیلد رئیس‌جمهور شد.

کارشناسان برنامه «پنج» فاکس نیوز اعلام کردند، «دولت فعلی (آمریکا) نمی‌خواهد مردم آمریکا فکر کنند که بین بایدن و هریس مشکلاتی وجود دارد».

«دانا پرینو» مجری این برنامه شب گذشته گفت: «این یکی از مواردی است که طبق آن کاخ سفید از شما انتظار دارد آنچه را که می‌بینید باور نکنید. می‌توانید بگویید اینجا مشکلی وجود دارد ما آن را می‌دانیم. آن‌ها جمعه گذشته برای اولین بار در سه ماه گذشته در روزی که کامالا هریس حتی در کشور نبود، جلسه کابینه تشکیل دادند».

به گفته او، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید و «رونالد کلین» رئیس کارکنان کاخ سفید تلاش کرده‌اند که تئوری‌ها و اظهارنظرات درباره تنش و اصطکاک موجود بین این دو (بایدن و هریس) را کنار بزنند و دفع کنند».

«کنی پاویچ» یکی دیگر از مجریان برنامه «پنج» در این باره با لحنی تمسخرآمیز و کنایه‌آمیز خطاب به مدیر کارکنان کاخ سفید گفت: «نخست‌وزیر کلین می‌گوید که (بین رئیس‌جمهور و معاونش) همه چیز خوب است».

«دانا پرینو» در ادامه این برنامه اظهارنظری از «چاد پرگرام» خبرنگار ارشد حوزه اخبار کنگره آمریکا در شبکه فاکس نیوز مطرح کرد که طی آن پرگرام در برنامه «فاکس نیوز رادیو» از تلاش احتمالی بایدن برای برکناری هریس خبر داده بود.

پرینو گفت: «چاد پرگرام گفت که آن‌ها (بایدن و تیم نزدیک به او) در حال آماده شدن برای یک موضوع در کنگره هستند که طی سال‌های بسیار بسیار طولانی انجام نشده است و آن، فرایند تایید صلاحیت برای یک معاون رئیس‌جمهور جدید است».

«گرک گاتفیلد» یکی دیگر از کارشناسان و حاضران در برنامه شب گذشته «پنج» هم گفت، تنش و اصطکاکی (بین بایدن و هریس) وجود دارد و امکان جستجو جستجو به منظور یافتن راهی برای برکناری کامالا هریس وجود دارد.

چاد پرگرام در مصاحبه رادیویی اخیر خود گفته بود که از یک منبع ایمیلی دریافت کرده که در آن نوشته شده بود، «خودت را برای آشنایی با فرآیند تایید صلاحیت معاون رئیس جمهور نه تنها در سنا، بلکه در مجلس نمایندگان آماده کن».

خبرنگار ارشد حوزه اخبار کنگره آمریکا در شبکه فاکس نیوز افزود: «من از دریافت آن ایمیل بسیار مرموز چند هفته پیش بسیار شگفت زده شدم».

گمانه‌زنی این رسانه جمهوری‌خواه و گزارشگرانش درباره تشدید تنش بین جو بایدن با کامالا هریس در شرایطی انجام شده که روز گذشته یک شبکه تلویزیونی دموکرات هم از افزایش تنش رئیس‌جمهور و معاونش خبر داده بود.

شبکه «سی‌ان‌ان» در گزارشی مدعی شده بود، از برخی تلاش‌های هریس بوی رقابت انتخاباتی با بایدن استشمام می‌شود و این موضوع به شکاف‌هایی در کاخ سفید منجر شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید