اسارتگاه‌های ورشکسته در روزگار کرونا

حیوانات باغ‌وحش‌ها قربانیان جدید کرونا در ایران؟

کدخبر: ۴۵۵۶۳۷
اقتصادنیوز:شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کار‌ها از جمله بازدید از باغ وحش‌ها و مراکز نگهداری پرندگان را تحت الشعاع قرار داد؛ به طوری که در چند ماه گذشته نبود بازدیدکننده و کاهش قابل توجه درآمد فعالان این بخش، باعث ایجاد مشکلات متعدد و ورشکستگی برخی از این مراکز شد.
حیوانات باغ‌وحش‌ها قربانیان جدید کرونا در ایران؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مدیران باغ وحش و مراکز نگهداری از پرندگان هزینه‌های خود را از طریق فروش توله‌های متولد شده و تکثیر گونه حیوان‌های تحت نگهداری براساس ضوابط تعیین شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، فروش بلیت بازدید عمومی و یا اجاره فضا‌های تحت اختیار به کسب و کار‌هایی که در حاشیه این مراکز ایجاد می‌شود، تامین می‌کنند؛ این در حالیست که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی این اماکن درآمد این مجموعه‌ها به شدت کاهش یافته است.

باغ وحش صفا دشت و ارم، باغ پرندگان تهران، لویزان، مرکز نگهداری و حیات وحش پارک ملت و راز هستی از جمله مراکز نگهداری از حیوان‌ها و پرندگان در استان تهران بشمار می‌آیند که علاوه بر تعطیل شدن آن‌ها در شرایط کرونا، با افزایش نرخ دلار و به دنبال آن افزایش هزینه‌های خوراک و وسایل مورد نیاز مراکز، بهره برداران این مراکز بیش از پیش متضرر شده اند؛ چرا که رژیم غذایی هر حیوان و پرنده‌ای متفاوت است و باید در شرایط اقلیمی خاصی نگهداری شوند.

به گفته فعالان این صنف اگرچه از ابتدای سال جاری، باغ وحش‌ها و مراکز نگهداری از پرندگان فعالیت خود را آغاز کرده اند، اما همچنان این مراکز به دلیل گسترش ویروس کرونا مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار نگرفته است.

 
اسارتگاه‌های ورشکسته در روزگار کرونا

تعطیلی باغ پرندگان تهران ۲ ماه پس از انعقاد قرارداد

مدیر باغ پرندگان تهران (که در اصطلاح به آنان مدیر بهره‌بردار گفته می‌شود) با بیان اینکه هزینه‌های این مجموعه از فروش بلیت به بازدیدکنندگان و رستوران‌های موجود در مجموعه تامین می‌شود، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط حاکم بر وضعیت­‌های رنگی کرونایی با گذشت تنها ۲ ماه از انعقاد قرارداد این شرکت با شهرداری، باغ پرندگان تهران نیز همچون دیگر مراکز گردشگری تعطیل شد و درآمد این مجموعه به صفر رسید.

مجید قبادی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعطیلی­‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که این شرکت، مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی نگهداری حدود ۲۰۰ گونه و هشت هزار بال پرنده را بر عهده گرفته بود.

وی ادامه داد: در باغ پرندگان تهران، پرندگانی نظیر طاووس، پلیکان، جغد، عقاب، فلامینگو، قو‌های سفید و سیاه نگهداری می‌شود که هر یک از آن‌ها ارزش محیط زیستی فراوان دارند و این پرندگان علاوه بر تنوع جغرافیایی به خوراک متفاوت و کافی نیاز دارند و علاوه بر این، حفظ و نگهداری گیاهان در فضایی به مساحت ۲۳ هکتار نیز بسیار حائز اهمیت است.

مدیر باغ پرندگان تهران اذعان داشت: علاوه بر تعطیلی باغ و نگرانی­ بابت بیمار نشدن پرندگان، قیمت ارز هم افزایش یافت که این تغییر، بر روی دارو‌ها و واکسن­‌های دامپزشکی، جیره غذایی پرندگان و همچنین افزایش چندین باره دستمزد کارگران اثر مستقیم داشت.

قبادی ادامه داد: در همین راستا حفاظت از پرندگان با ارزش زیست محیطی، لزوم واکسیناسیون منظم، تغذیه مناسب و رسیدگی به فضای سبز باغ، مشکلات قرارداد را سنگین‌تر کرد، به حدی که علیرغم تحمل هزینه‌­ها دیگر تاب و توانی برای بهره­‌بردار باقی نگذاشته است.

وی از مسئولان شهرداری تقاضا کرد در راستای جلوگیری از فروپاشی این مجموعه و حفظ جان و کیفیت زندگی پرندگان، در زمینه تأمین هزینه­‌های نگهداشت باغ همراهی لازم را با ما داشته باشند.

 
اسارتگاه‌های ورشکسته در روزگار کرونا

باغ پرندگان ماهانه حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد

ناظر شهرداری و دامپزشک باغ پرندگان تهران نیز با بیان اینکه هر ماه ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان برای نگهداری از گونه‌ها، هزینه‌های جاری و حقوق کارکنان این مجموعه هزینه می‌شود، گفت: تمام هزینه‌ها توسط بهره‌بردار بخش خصوصی پرداخت شده و قرار است به دلیل ضرر و زیانی که در این مدت به بهره‌بردار تحمیل شده، هزینه‌ها توسط شهرداری تهران جبران و در آینده پرداخت شود.

ابوالفضل ملازاده در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: هشت هزار پرنده در ۱۶۰ گونه مختلف در باغ پرندگان تهران نگهداری می‌شود و با توجه به اینکه ویروس کرونا قابل انتقال به پرندگان نیست هیچ یک از پرندگان به این ویروس مبتلا نشدند.

به گفته وی، باغ پرندگان تهران از نظر امکانات جزو بهترین مراکز در کشور و حتی خاورمیانه است و در سال‌های گذشته احداث بزرگترین بیمارستان دامپزشکی حیوان‌های خانگی در این مجموعه آغاز شده است.

ناظر شهرداری و دامپزشک باغ پرندگان تهران اضافه کرد: سیستم تصفیه خانه آب برکه‌های پرندگان نیز در حال بهسازی است و در آینده نیز یک ساختمان مجهز برای قرنطینه کردن پرندگان گرمسیری ساخته می‌شود.

ملازاده با بیان اینکه ما با تمام توان در زمان شیوع ویروس کرونا از حیوان‌های مجموعه نگهداری کرده ایم، اذعان داشت: با توجه به اینکه نگهداری پرندگان هزینه بسیاری به مجموعه در این مدت تحمیل کرده است، امیدواریم بعد از اتمام واکسیناسیون و بهتر شدن شرایط، و آغاز بازدید از مجموعه ها، مردم تفریح سالمی در راستای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست داشته باشند.

وی گفت: همچنین در زمان تعطیلی این مجموعه، پرندگانی که توسط سازمان محیط زیست از متخلفان و شکارچیان غیرمجاز گرفته شده بود، به باغ پرندگان تهران تحویل و با بازپروری و در چند مرحله در طبیعت رهاسازی شدند.

 
اسارتگاه‌های ورشکسته در روزگار کرونا

کاهش ۹۰ درصدی بازدیدکنندگان از باغ وحش

مدیر باغ وحش صفا دشت نیز گفت: شیوع کرونا، این باغ وحش را هشت ماه به تعطیلی کشاند و میزان بازدیدکنندگان و گردشگران از این مرکز حدود ۹۰ درصد کاهش یافت.

علیرضا شرفی در گفتگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه هر ماه ۳۰۰ میلیون تومان برای تامین خوراک، هزینه‌های جاری و حقوق کارمندان صرف می‌شود، افزود: با توجه به تعطیلی باغ وحش در این مدت هزینه‌ها باید از جیب بهره بردار تامین شود و مدیر باغ وحش صفا دشت روزانه ۱۰ میلیون تومان متضرر می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۳۰ گونه حیوان گوشتخوار، علف‌خوار، آبزی و کنارآبزی، خزنده و پستاندار دریایی در باغ وحش صفا دشت نگهداری می‌شود.

شرفی با اشاره به استاندارد‌های لازم و ارتقا سطح کیفی محل نگهداری حیوانات اذعان داشت: تاکنون استاندارد‌های این مجموعه منطبق با ضوابط سازمان محیط زیست بوده، اما مدرن سازی طبق استاندارد‌های جهانی نیست و به بازسازی، نوسازی و مدرن‌سازی محل نگهداری از گونه‌ها نیاز داریم که به علت ناتوانایی مالی و خصوصی بودن قادر به انجام اقدام‌های مورد نظر نیستیم.

وی با بیان اینکه هزینه‌های باغ وحش از طریق فروش بلیت، تکثیر گونه‌ها و فروش آن‌ها تامین می‌شود، گفت: به دلیل گسترش ویروس کرونا و سلیقه‌ای بودن بروکراسی اداری، فروش و صادرات حیوانات منتفی شده و خسارت زیادی به بهره‌برداران تحمیل شده است.

شرفی با بیان اینکه گونه‌هایی که از طبیعت به هر دلیلی از جمله سانحه آتش سوزی و شکار بی رویه خارج می‌شوند دیگر قادر به بازگشت به طبیعت نیستند اظهار داشت: با بازدید مردم از مراکز نگهداری حیوانات، چرخه اقتصادی این مراکز رونق یافته و این امر در ارتقاء کمی و کیفی باغ وحش‌ها به بهره برداران کمک می‌کند.

 
اسارتگاه‌های ورشکسته در روزگار کرونا

بلاتکلیفی حیوان‌های خریداری شده از آفریقا

مدیرباغ وحش صفا دشت گفت: با توجه به کسری حیوان در این مجموعه، ۱۰ گونه حیوان شامل کرگدن، زرافه، اسب آبی و گورخر از آفریقا خریداری کرده ایم، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، تحریم و جلوگیری از ورود پرواز‌های باری به ایران، این حیوان‌ها در کشور مبدا در بلاتکلیفی به سر می‌برند و مدت زمان قرنطینه آن‌ها به اتمام رسیده است.

شرفی افزود: یکی دیگر از دلایل عمده بلاتکلیفی حیوان‌های وارداتی، قرار گرفتن آن‌ها در لیست کالا‌های لوکس و تزیینی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است و تاخیر در واردات آن‌ها باعث ضرر و زیان بخش خصوصی می‌شود.

مدیر باغ وحش ارم سبز تهران با بیان اینکه هیچکدام از حیوان‌های این مرکز به ویروس کرونا مبتلا نشده اند، گفت: با انجام تست کرونا و سلامت برای انتقال شامپانزه‌ای به نام "باران" به کشور کنیا، ۲ بار تست کرونای این حیوان منفی شد.

پرویز قندالی نیز در این خصوص در گفتگو با ایرنا افزود: ۱۱۰ گونه جانوری اعم از پستانداران، پرندگان و گوشتخواران وجود دارد که طبق رژیم غذایی به صورت جداگانه به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا در روند تغدیه حیوان‌ها کمبود و تغییری اعمال نشده است و گوشت مورد نیاز برای آن‌ها به طور مستقیم از کشتارگاه خریداری و زیر نظر دامپزشک باغ وحش پلمب و در سردخانه این مجموعه تخلیه می‌شود، ادامه داد: مسئولان ذی ربط می‌توانند به صورت سرزده بر روند کار، نوع و کیفیت تغذیه حیوان‌ها نظارت داشته باشند.

قندالی اذعان داشت: به دلیل سروکار داشتن نیرو‌ها با حیوان‌های زنده آن‌ها در هر شرایطی باید بر سرکار بیایند به همین دلیل با شیوع ویروس کرونا تغییری در روند کار آنان به وجود نیامد و حقوق کارمندان کامل پرداخت شد.

مدیر باغ وحش ارم سبز تهران با بیان اینکه هر ماه ۴۰۰ میلیون تومان فقط برای تغذیه حیوان‌ها هزینه می‌شود، افزود: کل هزینه‌های این مجموعه در تعطیلات ناشی از گسترش ویروس کرونا از سوی مجموعه بنیاد مستضعفان پرداخت شده است.

قندالی گفت: بازدید‌های عمومی از باغ وحش نسبت به قبل از گسترش ویروس کرونا به یک سوم کاهش یافته است.

وی در خصوص استاندارد بودن محل نگهداری از حیوان‌ها نیز توضیح داد: باغ وحش ارم بزرگترین باغ وحش کشور است که با توجه به استانداردسازی‌های صورت گرفته برای جایگاه حیوان‌ها توانسته عضویت در باغ وحش اروپا را کسب کند.

قندالی از مردم خواست هنگام بازدید از باغ وحش و محل نگهداری حیوان ها، علاوه بر رعایت اصول ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی از غذا دادن به حیوانات اجتناب کنند.

 
اسارتگاه‌های ورشکسته در روزگار کرونا

برخورداری برخی مراکز نگهداری حیوان‌ها از کمترین استاندارد‌ها

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص وضعیت مراکز نگهداری حیوان‌ها و پرندگان در این استان، با بیان اینکه استاندارد‌ها تغییر کرده و در کشور‌های پیشرفته حیوان‌ها در فضا‌های بزرگ‌تر و نزدیک به شرایط زیست واقعی در طبیعت نگهداری می‌شوند، گفت: برخی از مراکز ما از حداقل استاندارد‌های لازم برخوردارند.

محمد کرمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: استانداردسازی مراکز نگهداری از حیوان‌ها در کشور براساس استاندارد‌های به روز در دنیا، مستلزم زمان و هزینه زیاد است و این امر برای بهره برداران بخش خصوصی که منبع درآمد آن‌ها تنها از طریق فروش بلیت به بازدید کنندگان یا اجاره بخشی از فضای موجود به اصناف است، امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: پنج مرکز نگهداری حیوانات شامل لویزان، ارم، مرکز نگهداری حیات وحش صفا دشت، مرکز نگهداری حیات وحش پارک ملت و مرکز نگهداری حیات وحش باغ راز هستی در استان تهران وجود دارد.

به گفته کرمی، برخی از این مراکز نظیر باغ وحش ارم در تهران حدود ۳۰ سال قبل ساخته شده است که باید اصلاحاتی برای بهتر شدن جایگاه‌های نگهداری از حیوان‌ها و پرندگان صورت گیرد تا با استاندارد‌های نوین همخوانی داشته باشد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: برخی مراکز نگهداری از پرندگان نظیر باغ پرندگان لویزان در تهران که به تازگی ساخته شده با استاندارد‌های جدید منطبق و از شرایط خوبی برخوردار است.

کرمی با بیان اینکه در این مراکز نگهداری، همه حیوان‌ها و پرندگان در قفس نگهداری نمی‌شوند و برخی از آن‌ها در فضای باز هستند، توضیح داد: نگهداری برخی حیوان‌ها در قفس‌های قدیمی مناسب نیست و باید این شرایط تغییر شود.

وی اذعان داشت: برای مرکزی با حدود ۱۰۰ گونه انواع پرنده، گوشتخوار، خزنده و ۵۰۰ حیوان نظیر انواع گوشتخوران، علف خوران، دوزیستان و خزندگان ماهانه ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه برای نگهه داری حیوان ها، تغذیه و دارو، حقوق دامپزشک و کارکنان، به متولی هر یک از این مراکز تحمیل می‌شود که با تعرفه‌های در نظر گرفته شده برای بلیت‌های بازدید از مراکز، صاحبان آن‌ها نمی‌توانند هزینه‌های مورد نیاز را تامین کنند چه برسد به اینکه بخواهند مراکز را تجهیز کنند.

کرمی با بیان اینکه هر یک از حیوان‌ها و پرندگان با توجه به رژیم غذایی که باید داشته باشند روزانه چند وعده گوشت، میوه، دانه و علوفه می‌خورند، توضیح داد: برخی از متولیان امر از پس هزینه‌ها بر نمی‌آمدند و به همین دلیل ناگزیر شدند پس از تعطیل کردن مراکز با اخذ مجوز از سوی محیط زیست گونه‌های خود را به مراکز دیگر انتقال می‌دهند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص نظارت بر مراکز موجود نیز اذعان داشت: کارشناسان این سازمان به صورت هفتگی از مراکز نگهداری حیوان ها، باغ پرندگان، حیاط و باغ‌های وحش بازدید و بر نحوه عمل کارکنان این مراکز نظارت و هر موردی باشد کارشناسان به صورت شفاهی یا کتبی به مسئولان ذی ربط اعلام می‌کنند.

کرمی افزود: علاوه بر اینکه براساس فرم‌های پایش، گونه‌ها و تعداد آن‌ها در این مراکز کنترل می‌شود، وضعیت بهداشتی، سلامتی ظاهری، تغذیه و شرایط نگهداری گونه‌ها نیز در هر بازدید مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گفته وی برخی از گونه‌ها نیز براساس نیاز مراکز یا با توجه به شرایط نگهداری با صدور مجوز از سوی سازمان یا اداره کل محیط زیست به دیگر مراکز در استان یا شهرستان‌های دیگر منتقل می‌شود.

کرمی در مورد نحوه بازدید از حیات وحش در شرایط شیوع کرونا نیز گفت: بازدید از این مراکز منوط به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا است و به دلیل ترس مردم از ابتلا به این بیماری، در زمان بازدید مجاز هم استقبال از سوی مردم کم است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید