آخرین رنگ‌بندی کرونایی استان‌ها 30آبان1400

کدخبر: ۴۵۶۱۶۳
اقتصادنیوز: وزارت بهداشت گزارش داد: در حال حاضر در روز 30 آبان 1400، هشت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.
آخرین رنگ‌بندی کرونایی استان‌ها 30آبان1400

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران؛ مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۹۵۶ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۵۶ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۹۴۷ نفر دُز اول، ۴۴ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۴۷ نفر دُز دوم و ۷۶۵ هزار و ۲۳۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۲ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۲۲۹ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۶۵۲ هزار و ۶۹۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از دیروز تا امروز ۳۰ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۳۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۵۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۴۳۸ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۹۵۶ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۷۸۳ هزار و ۴۲۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۴۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۷ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۱۳۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

همزمان با کاهش شهرهای قرمز، تلفات کرونا نیز روند کاهشی داشته و روز جمعه ۲۸ آبان ماه به ۱۰۰ نفر و یعنی کمترین تعداد تلفات پس از عبور خیز پنجم از کشور رسید.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید.        

به هر روی گرچه روند تلفات روزانه کرونا کاهشی است اما باید گفت، تا رسیدن به ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ که رقم تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر بود در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسیناسیون اندکی مانده است.  

روز ۱۳ فروردین روند مرگ های کرونایی با ۱۱۷ نفر سه رقمی شد و تا کنون این ارابه مرگ بر این مدار می تازد.  

گرچه خیز ششم کرونا به رغم هشدارها تا کنون و در آبان ماه به وقوع نپیوسته اما به باور کارشناسان هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد این ویروس را رقم بزند.

کرونا از ابتدای شیوع در کشور(اسفند ۹۸) پنج خیز داشته و واکسیناسیون سراسری در کشور از ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد.

۳۰ آبان ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها 

در پایان دومین ماه پاییز و به مدد بسیج جمعی ایرانیان، آمار روزانه بستری مبتلایان به کرونا و قربانیان آن در کشور در قیاس با ماه های قبل کاهش چشمگیر دارد، اما هنوز این ویروس در تمامی استان‌ها فعال است و جای راحتی خیال نیست.

اهتمام به دوگانه واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی رمز عبور از بیماری کووید ۱۹ است که از حدود دو سال گذشته تاکنون ۱۲۸ هزار و ۹۵۶ نفر قربانی در کشورمان گرفته است. 

اجرای تدابیر و محدودیت های مختلف فعالیت کرونا را کم اثر کرده اما چرخش آن هنوز ادامه دارد و بنا بر اعلام وزارت بهداشت در گزارش تازه ترین آمار روزانه،  ۱۰۴ بیمار کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند 

با این حال،خبرنگاران در شرح حال کرونایی برخی استان‌ها از وضعیت نامطلوب رعایت بایدها و نبایدهای بهداشتی و تعلل و یا مقاومت ناآگاهانه برخی افراد در برابر دریافت واکسن در برخی مناطق خبر داده اند، شرایطی که می تواند خیز ششم شیوع بیماری کووید ۱۹ را به همه مردم تحمیل کند.

از دیگر تحولات مرتبط با کرونا، لغو اجرای طرح منع تردد شبانه در کشور در پی انجام واکسیناسیون و روند کاهشی بیماری کووید ۱۹ است که اساسا نقش مهمی در کاهش چرخه انتقال ویروس کرونا داشت. 

همچنین قرار است مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه اول از ابتدای آذرماه بازگشایی شوند که این امر در کنار  رفع بسیاری از محدودیت ها که با مجوز ستاد مقابله با کرونا صورت  گرفته است، توجیهی برای بی توجهی به دستورالعمل ها توسط مردم نیست  بلکه می طلبد با وسواس بیشتری رعایت شوند. 

در همین حال باید از تلاش جوانانی هم سحن به میان آید که در قالب بسیج دانشجویی برای مقابله با شیوع کرونا در کشور جد و جهد دارند. 

به گفته محمدحسین کفعمی رییس سازمان بسیج دانشجویی، بسیج از ابتدای شیوع ویروس کرونا که اطلاعات پزشکی عمومی در این زمینه بسیار اندک بود، حضوری فعال در عرصه‌های مختلف مقابله با آن داشت که اوایل بیشتر در زمینه اطلاع‌رسانی بود و در نهایت با سرعت گرفتن ورود واکسن به کشور، وارد این حوزه شد؛ به طوری که اکنون در ۱۲۳ مرکز واکسیناسیون کرونا در کشور برای ایمن‌سازی مردم در برابر این ویروس خدمات‌دهی دارد .

به واقع سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور، اثرات خود را در کاهش میزان ابتلا و فوت های ناشی از این بیماری به خوبی نشان داده است.

استاندار قزوین در این خصوص گفت: خوشبختانه با اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته، هم اکنون استان قزوین وضعیت نسبتا مناسبی از نظر تزریق واکسن کرونا دارد و با توجه به اینکه واکسیناسیون شرایط امن‌تری را برای جامعه ایجاد می‌کند از شهروندان درخواست می‌شود هرچه زودتر برای واکسیناسیون به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

به بیان محمد مهدی اعلایی، بیش از ۹۰ درصد جمعیت واجد شرایط استان دُز اول و بالای ۷۲ درصد نیز دُزدوم را تزریق کرده اند؛ اما از مردم درخواست می کنیم دستورالعمل های بهداشتی را هم کاملا رعایت کنند و این تصور در جامعه ایجاد نشود که بهتر شدن شرایط نگرانی و خطرات را از بین برده است.

کارشناسان و مسوولان درمانی تاکید دارند که تفاوت‌ فاحشی در آمار بستری و فوت ناشی از کرونا بین افراد واکسن زده و نزده وجود دارد، زیرا ۸۵ درصد از کرونایی‌های بستری شده در دوران پیک پنجم واکسن نزده و تنها ۱۵ درصد مابقی از جمله افراد دریافت کننده واکسن بودند.

دکتر عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این زمینه  با بیان این‌که آمار فوتی‌ها در بین افراد واکسن زده بسیار ناچیز و نادر است، افزود: بر اساس آنچه مراجع اطلاعاتی دنیا نیز منتشر می‌کنند، کمتر از یک درصد افراد بستری در بیمارستان که واکسن زده‌اند، فوت می‌کنند.

وی با اشاره به روند بسیار مطلوب واکسیناسیون در آذربایجان شرقی افزود: تاکنون نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان دز اول واکسن و بیش از ۷۳ درصد نیز هر ۲ دز را دریافت کرده‌اند.

درستی بدرباره بازگشایی مدارس هم خاطرنشان کرد: از جمله موارد پیش بینی شده در این خصوص تنها ورود افراد واکسن زده به مدارس از طریق رویت کارت واکسن‌های دیجیتالی و رعایت کامل دستورالعمل‌ها در مدارس است.

در آذربایجان غربی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ از متوسط کشوری بالاتر است و به گفته معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، این روند باید ادامه یابد ، هر چند در کنار آن، رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پروتکل های مربوط به مقابله با کرونا نیز توسط همه مسوولان و آحاد مردم ضروری است.

تاکید این مسوول استانی از این جهت اهمیت دارد که گزارش هایی در خصوص پایین آمدن آمار رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه در برخی شهرهای جنوب استان منتشر شده است. 

در همین حال اعلام شد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ نفر در هفت شهرستان آذربایجان غربی  بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که با احتساب این موارد، آمار استانی به هفت هزار و ۵۹ نفر رسید و  ۱۲۵ نفر هم بستری شدند. 

در ایلام،  ۸۴.۲ درصد کل جمعیت هدف استان نوبت اول و ۶۶.۵ درصد جمعیت استان نیز نوبت دوم واکسن را تزریق کرده اند

همچنین ۸۳.۲ درصد جمعیت ۱۸- ۱۲ استان ایلام واکسن کرونا را تزریق کردند که برای این مقطع سنی تاکنون ۷۲ هزار و ۳۹۶ دُز مصرف شده است.

هم اکنون ۸۳ مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان در حال مراقبت و درمان هستند که از این تعداد ۲۳ بستری مربوط به امروز است.

شهرستان های چرداول، ایوان و ایلام در وضعیت نارنجی، هلیلان و بدره در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

اما در اردبیل، آمار بیماران بستری کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته با افزایش نسبی به ۱۷۶ نفر رسید در حالی که دیروز  ۱۶۷ نفر بود.

همچنین در شبانه روز گذشته، ۳۷ نفر مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند و یک بیمار هم  جان باخت. 

هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر،پارس‌آباد،بیله‌سوار، خلخال، اصلاندوز، کوثر و سرعین در وضعیت زرد و  شهرستان‌های نیر، نمین و گرمی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در خصوص  واکسیناسیون در استان گفت که  از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۵۸۷ هزار و ۱۱۸ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در استان اردبیل تزریق شده و  برای ۱۰ هزار و ۶۰۶ نفر از واجدان شرایط هم دز سوم واکسن تزریق شده است.

در بوشهر، رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌های استان در هفته جاری تغییری نداشته و همچنان ۱۰۰ درصد در وضعیت آبی کم خطر کرونایی قرار دارند اما مسوولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان استان نگران هستند، زیرا براساس اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میانگین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این استان مناسب نیست و از میانگین کشوری پایین تر است.

دکتر سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معتقد است که اگر امروز استان بوشهر در بهترین شرایط کرونایی در یکسال گذشته قرار دارد به این دلیل است که آلودگی وارد جامعه نشده است و اگر ویروس‌های جهش یافته اروپا وارد کشور شوند این استعداد وجود دارد که در بدترین شرایط کرونایی قرار بگیریم.

در زمان حاضر یک میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۱۱ واکسن در استان بوشهر تزریق شده که از این شمار ۷۴۶هزار و ۴۲۶ واکسن تزریق شده نوبت اول و ۶۰۸هزار و ۴۸۱ واکسن تزریق شده نوبت دوم و چهار هزار و ۱۲۱ واکسن نوبت سوم است.

با بستری ۲۲ بیمار جدید بوشهری در ۲۴ ساعت گذشته شمار بیماران بستری در این استان به ۶۴ نفر رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم گفت: از روز گذشته این استان ۲ مورد فوتی کرونایی را ثبت کرد و ۲۱ بیمار جدید در بیمارستان ها بستری شدند.

پرویز قزلباش  خاطرنشان کرد: هم اکنون مبتلایان سرپایی و بستری در استان روند نزولی دارد، اما شهروندان زنجانی باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند.

هم اکنون ۲ شهرستان زنجان در وضعیت آبی، یک شهرستان نارنجی و پنج شهرستان دیگر زرد کرونایی هستند. 

اما در البرز که یک شهر آن در وضعیت آبی و ۶ شهر دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند، پنج بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته با وجود تلاش مدافعان سلامت، جان باختند و طی این مدت، ۴۰ بیمار دیگر در مراکز درمانی استان البرز بستری شده اند.

تعداد بیماران کرونایی بدحال خراسان رضوی در حال کاهش است

مسوول کمیته رسانه و اطلاع رسانی ستاد اجرایی مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد بیماران بدحال کرونایی و بستری بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستان‌های استان خراسان رضوی با شیب ملایم در حال کاهش است.

دکتر محمد پهلوان روز یکشنبه افزود: هم‌اکنون ۱۴۴ بیمار بدحال کرونایی در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که ۹۵ نفر از این تعداد مربوط به بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که علاوه بر کلانشهر مشهد ۱۶ شهرستان دیگر را زیر پوشش دارد.

وی اضافه کرد: تعداد روزانه بستری شدگان کرونا در استان خراسان رضوی دیروز به  ۱۵۸ نفر رسید که کمترین میزان طی ۱۰ روز گذشته بوده است و بالاترین تعداد طی این مدت  ۲۱۸ نفر بوده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال زیر پوشش این دانشگاه دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده ‌ند و ۶۴ درصد این جمعیت دز اول و دوم واکسن کرونا  را تاکنون زده‌اند.

۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام نیز بقیه جمعیت این استان را زیرپوشش خدمات‌ بهداشتی و درمانی دارند.

طبق آخرین اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۹۵۶ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۵۶ میلیون و ۶۵۳ هزار و ۹۴۷ نفر دُز اول، ۴۴ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۴۷ نفر دُز دوم و ۷۶۵ هزار و ۲۳۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۲ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۲۲۹ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته ۶۵۲ هزار و ۶۹۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

رییس علوم پزشکی: دو بیمار کرونایی در قم جان باختند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: طی بیست و چهار ساعت منتهی به سی‌ام آبان‌ماه، دو تَن بر اثر کرونا در قم جان خود را از دست دادند.

محمد رضا قدیر عصر یکشنبه در همین رابطه بیان کرد: طی بیست و چهار ساعت گذشته ۴۸ تَن با علایم ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان پذیرش و ۴۰ تَن از ایشان برای طی مراحل درمان بستری شدند.

وی افزود: همچنین در این مدت ۴۶ تَن از بیمارانی که طی روزهای گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری شده‌بودند پس از بهبودی مرخص شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۹ تَن به دلیل ابتلا به کرونا در مراکز درمانی استان تحت درمان قرار دارند که حال ۳۴ تن از ایشان وخیم است.

قدیر گفت: طی بیست و چهار ساعت گذشته ۲۰۸ تست کرونا در قم گرفته شده که نتیجه ۳۴ مورد آن مثبت بوده‌است.

وی افرود: میزان تزریق واکسن کرونا در استان قم نیز به یک‌میلیون و ۲۹۴هزار و ۴۳۸ دُز رسیده‌است.

 قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، بر اساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شد و از ۳۰ مهرماه نیز به رنگ زرد درآمد.

پنج بیمارکووید ۱۹ در البرز جان باختند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که با وجود تلاش های مدافعان سلامت، پنج بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان جان باختند.

دکتر شهرام صیادی روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: ۶ هزارو۴۱۹ بیماربدحال کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در استان البرز جان خود را از دست داده اند.

این مسوول با اشاره به اینکه ۴۰ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان البرز بستری شده اند، اظهارداشت: اکنون در مجموع ۳۱۰ بیمار کووید ۱۹ در این مراکز تحت درمان هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطرنشان کرد: ۷۸ هزارو ۳۵۷ بیمار بدحال کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در مراکز درمانی البرز بستری شده اند که ۷۱ هزارو ۶۳۷ بیمار آنان ترخیص شده اند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان البرز به مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا شستن مکرردست ها، استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و تزریق واکسن کرونا است.

 از مجموع هفت شهرستان تابعه  البرز،  طالقان در وضعیت آبی و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

۲۹ مورد جدید ابتلا به کرونا در منطقه کاشان ثبت شد

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شمار آزمایش مثبت کرونا در این منطقه از آغاز شیوع این ویروس (اسفند ۹۸) تاکنون با ثبت ۲۹ مورد جدید به ۵۴ هزار و ۴۸۳ نفر رسید.

مهدی دلاوری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ۲۸۸ هزار و ۷۹۱ نفر از ابتدا شیوع کرونا تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۵۰۳ بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شده‌اند.

وی اظهار داشت: ۱۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۹۳ بیمار در کاشان و ۴۷ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته یک مرد ۷۷ ساله بیمار مبتلا به کرونا در مرکز درمانی کاشان جان باخت.

دلاوری شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۱۴ نفر اعلام و اضافه کرد:۱۰ نفر از بیماران در کاشان و چهار نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

به گفته وی، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۹ بیمار با سن ۳۹ تا ۸۴ سال در مرکزهای درمانی کاشان و هفت نفر با سن ۱۱ تا ۸۵ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به مراجعه ۳۲۳ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: ۶ هزار و ۵۴۵ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

وی در خصوص واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال منطقه کاشان خاطر نشان کرد: از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۴ و ۷۶ صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۵۸ و ۵۹ صدم درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

تیم پزشکی برای بررسی وضعیت نگران کننده کرونا به ممسنی اعزام شد  

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر آمادگی مسوولان دانشگاه برای مقابله با موج ششم کرونا در استان فارس تاکید کرد و با اشاره به وضعیت نگران کننده و روند افزایشی ابتلای افراد در شهرستان ممسنی افزود: تیم ارزیاب معاونت درمان دانشگاه برای بررسی این روند افزایشی به ممسنی اعزام شده است.

سید وحید حسینی یکشنبه در چهارصد و چهل و نهمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به وضعیت نگران کننده و روند افزایشی ابتلای افراد در شهرستان ممسنی که با اعزام تیم ارزیاب معاونت درمان دانشگاه برای بررسی این روند، همراه بوده است، گفت: در شرایط کنونی، شناسایی خوشه های بیماری در استان و پیشگیری از گسترش این خوشه ها، می تواند در موفقیت برنامه های مقابله با کرونا و پیشگیری از اوج گیری بیماری، نقش مهمی ایفا کند.

وی مداخله بموقع تیم های سلامت برای مهار همه گیری پس از مرحله شناسایی را یک ضرورت در پیشبرد بهتر برنامه های عملیاتی مقابله با این بحران خواند تا از مواجهه با موج های جدید بیماری جلوگیری شود. 

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آمارها نشان می دهد که به دلیل برخی سهل انگاری ها و بی توجهی ها، افراد سنین پایین، بیشترین آمارهای ابتلا را به خود اختصاص داده اند.

این مسوول با تاکید بر حس همدردی و پیگیری مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارتباط با امور درمان بیماران استان عنوان کرد: با توجه به هزینه بالای درمان و بستری افراد مبتلا، پایش و نظارت جدی در بخش‌های کووید۱۹ بیمارستان ‌های استان، در اولویت دستور کار بازرسان و مسوولان حوزه درمان دانشگاه قرار گرفت. 

حسینی با اشاره به قدرت سرایت پذیری و انتشار بالای کرونا، از مردم خواست تا برای حفظ جان خود و اطرافیان، شیوه نامه های بهداشتی را به صورت جدی رعایت کند و در واکسیناسیون علیه کروناویروس مشارکت داشته باشند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه به بررسی آمارهای واکسیناسیون در شهرهای مختلف استان، آمار نمونه گیری های تشخیصی، آخرین وضعیت ابتلا در مناطق مختلف استان، وضعیت سلامت بیماران در بخش های کووید۱۹ بیمارستان های استان، روند بهبودی بیماران و علت های جان باختن مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته در استان پرداخت و دستورات لازم در این زمینه صادر شد.

محمود نجابت مشاورعالی سرپرست دانشگاه نیز در این نشست، پیشنهادهایی در زمینه امور آموزش و درمان دانشجویان پزشکی ارایه داد.

همچنین معاونان و دیگر مدیران ارشد دانشگاه با ارائه گزارش آخرین روند اقدامات کارگروه های مختلف ستاد، چالش‌ های موجود در زمینه پیشبرد بهتر برنامه ها را مطرح کرده و در این خصوص تصمیم گیری شد.

ارائه گزارش های مربوط به آمار انجام واکسیناسیون در استان طی روز گذشته، آمار مبتلایان و افراد بستری در مراکز درمانی و بیمارستان های فارس، شیوه خدمت رسانی به مبتلایان و مراجعان در بیمارستان های شیراز و شهرستان های استان فارس و بیان توضیحاتی درباره اقدامات هر حوزه، از دیگر محورهای برگزاری این نشست بود.

شهرستان ممسنی در فاصله ۱۶۳ کیلومتری غرب استان فارس قرار دارد.

استاندار خراسان رضوی: وضعیت کرونا در استان شکننده است

استاندار خراسان رضوی گفت: اگرچه هم‌اکنون وضعیت این استان از نظر شیوع کرونا مناسب است ولی شرایط شکننده است، لذا رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت‌ها باید به طور جدی دنبال شود.

"یعقوب‌علی نظری" در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان اظهار داشت: نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است و از همه هم استانی‌ها نیز توجه به اصول بهداشتی در پیشگیری از کرونا را انتظار داریم.

وی با بیان اینکه نظارت بر هتل‌ها و مراکز اقامتی برای پیشگیری از کرونا موضوعی جدی است، خاطرنشان کرد: عمده تجمع و تراکم جمعیتی در مراکز اقامتی وجود دارد که باید نظارت بر این اماکن به صورت جدی تری صورت گیرد.

وی همچنین بر لزوم کنترل مبادی ورودی استان اعم از مرزها، پایانه‌های مسافربری، فرودگاه و راه‌آهن تاکید کرد و خواستار تداوم نظارت بر این مبادی شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: واکسیناسیون همچنان باید در دستور کار باشد و سرعت آن افزایش پیدا کند. در این راستا تا زمانی که مراجعه کننده وجود دارد وظیفه داریم تا در ارتباط با تزریق واکسن ظرفیت را در اختیار مردم قرار دهیم و کاهش ابتلا را از این طریق شاهد باشیم.

نظری افزود: درخواست ما از آموزش و پرورش این است که پروتکل‌های مربوطه را جدی تر رعایت کنند لذا نیاز است درصد واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان ۱۲ سال به بالا افزایش پیدا کند و از افزایش ضریب واکسیناسیون در بین دانشگاهیان و دانشجویان نیز نباید غفلت شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۸ نفر دیگر از هموطنان بر اثر کرونا جان باختند و مجموع فوتی‌های این ویروس در کشور به ۱۲۸ هزار و ۸۵۲ نفر رسید.

بر این اساس ۳ هزار و ۵۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۱۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۷۳ هزار و ۹۸ نفر رسید.

۱۵ نفر دیگر در آذربایجان‌غربی بر اثر کرونا فوت کردند

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ نفر در هفت شهرستان این استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که پنج نفر از این تعداد، مربوط به ارومیه بود.

علی احمد آقاپور روز یکشنبه افزود: همچنین در این مدت، سه نفر در خوی، ۲ نفر در هریک از شهرستان های سلماس و نقده و یک نفر در اشنویه، مهاباد و ماکو بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

وی اضافه  کرد: با افزوده شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ به هفت هزار و ۵۹ نفر رسیده است.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته با ابتلای ۲۸۵ نفر در استان به کرونا، ۱۲۵ نفر بستری شده اند، ادامه داد: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۸۱۶ نفر رسیده است.

وی اظهار کرد: از این تعداد ۲۰۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه بوده و ۴۰ نفر فقط با استفاده از ونتیلاتور قادر به تنفس هستند.

تاکنون ۳۱۶ هزار و ۱۹۴ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که ۵.۲ درصد کل مبتلایان کشور است؛ ۵.۵ درصد کل فوتی های کشور براثر ابتلا به کرونا نیز مربوط به این استان است.

کرونا همچنان در کمین نظام سلامت است

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: تهدید ویروس مهلک کرونا پابرجاست و از بین نرفته است و این ویروس همچنان در کمین نظام سلامت است.

دکتر علیرضا زالی عصر شنبه با بیان اینکه در هفته گذشته میزان ابتلا به کووید ۱۹ در عرصه جهانی به طور متوسط ۳۵ درصد افزایش یافت، برخی اظهارات مبنی بر از بین رفتن ویروس کرونا تنها یک شایعه بی اساس است.

وی کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه را نگران کننده دانست و از مردم خواست که برای ریشه کن شدن این ویروس مهلک، همچنان نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اهتمام لازم را داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه، یکی از شاخص های مهم مبنی بر افزایش کرونا در هر منطقه را افزایش بیماران سرپایی دانست.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر همچنین اظهار داشت: براساس تجربه اگر تعداد بیماران کرونایی در شهری همچون تهران از ۱۵ هزار نفر در روز بیشتر شود، این مهم بیانگر شدت گرفتن این بیماری محسوب می شود.

زالی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد مراجعان سرپایی به مراکز درمانی و بهداشتی حدود هفت هزار نفر است، یادآور شد: این درحالی است که تعداد مراجعان سرپایی در پیک پنجم حدود ۲۲ تا ۲۳ هزار نفر بوده است.

وی تاکید کرد: شرایط تهران به صورت مرتب رصد می شود، با توجه به ویژگی های خاص تهران آمارها می تواند شکننده باشد اما در حال حاضر به لحاظ آماری پایتخت از یک ثبات نسبی برخوردار است.

 فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران ضمن تاکید بر توجه هرچه بیشتر مردم به ترزیق واکسن به منظور کنترل هرچه سریع تر این همه گیری خطرناک، افزود: دلیل اصرار ما بر این است که بتوانیم با افزایش واکسیناسیون و تکرار دزهای آن برای افراد پرخطر شرایط را برای کنترل این اپیدمی فراهم کنیم تا بیماران خاص و سرطانی در معرض کمتر این بیماری قرار گیرند.

آلودگی هوا سرایت بیماری‌های ویروسی را افزایش می‌دهد

دکتری فیزیولوژی پزشکی گفت: آلودگی هوا می‌تواند باعث پخش ذرات ویروس شده و از این طریق سرایت بیماری‌های ویروسی را افزایش دهد.

محمدرضا رئوفی روز یکشنبه در خصوص پرسشی مبنی بر تاثیر آلودگی هوا بر بیماری کووید۱۹ عنوان کرد: آلودگی هوا احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی، سکته قلبی، مغزی، فشار خون و دیابت را افزایش می‌دهد.

وی توضیح داد: در حقیقت آلودگی هوا فاکتورهای التهابی در بدن را تشدید و عوامل  استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهد و این امر سیستم ایمنی بدن را برای ابتلا به بیماری‌های مختلف مستعد می‌کند.

رئوفی تاکید کرد:‌ همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت نیز فاکتورهای خطری برای ابتلا به کرونا بوده و مرگ و میر ناشی از این بیماری را نیز افزایش خواهند داد. بنابراین حضور طولانی مدت در معرض آلودگی هوا، در صورت ابتلا به کرونا، سبب وضعیت شدید بیماری و افزایش احتمال جانباختگی می‌شود. این موضوع در مطالعات مختلف در کشورهای متعدد دنیا هم نشان داده شده است.

این متخصص ویروس‌شناسی در ادامه در خصوص این پرسش که آیا آلودگی هوا احتمال ابتلا به بیماری را هم افزایش می‌دهد، گفت: در خصوص این پرسش امروز نمی‌توان به طور قطعی اظهار نظر کرد. اما براساس برخی از شواهد موجود، آلودگی هوا می‌تواند ذرات ویروس را پخش کرده و از این طریق سرایت بیماری‌های ویروسی را نیز افزایش دهد.

رئوفی تصریح کرد: براساس نتایج شماری از تحقیقات، این اتفاق در خصوص اغلب ویروس‌ها اعم از خانواده کروناویروس‌ها نیز می‌تواند رخ دهد، اما پاسخ دقیق به افزایش احتمال ابتلا به کرونا از طریق آلودگی مستلزم ادامه تحقیقات علمی خواهد بود.

محسن فرهادی، معاون فنی سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم ۱۳ آبان ماه در این باره  گفته بود: آلودگی هوا سیستم ایمنی بدن را به دلیل ذرات وارونگی هوا افزایش و ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری را افزایش می‌دهد.

براساس نتایج برخی از مطالعات جدید نیز میزان عوارض شدید کووید۱۹ با آلودگی هوا در ارتباط است و حضور در معرض آلودگی هوا، در صورت ابتلا به کرونا سبب وضعیت شدید بیماری خواهد شد.

براساس نتایج این مطالعات، هر افزایش تماس با ذرات آلاینده ۲.۵ میکرومتری هوا با بیش از سه برابر شدن احتمال استفاده از دستگاه کمک تنفسی و دو برابر شدن احتمال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان همراه خواهد بود.

عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ۲۹ آبان با بیان اینکه اکنون ۱۶ ایستگاه در تهران در وضعیت «ناسالم برای همه گروه‌ها» قرار دارند، گفت: شاخص این ۱۶ ایستگاه بالای ١۵٠ بوده و در منطقه دو شدیدترین وضعیت آلودگی را شاهد هستیم، کیفیت هوا در این منطقه بسیار ناسالم و آلودگی هوا اکنون به معضل جدی در پایتخت تبدیل شده است، در همین راستا کارگروه شرایط اضطرار استان تهران باید نسبت به تصمیم عاجل اقدام کرده و گروه‌های حساس همچون سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید