افشاگری علیه کارزار مخفیانه ترامپ در مورد مردم ایران

کدخبر: ۴۵۶۷۶۵
اقتصادنیوز: دولت سابق آمریکا کارزار مخفیانه گسترده‌ای برای بی‌ثبات نشان دادن حکومت جمهوری اسلامی و کاهش اعتماد مردم به نظام کشورشان طراحی کرده بود.
افشاگری علیه کارزار مخفیانه ترامپ در مورد مردم ایران

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل ازفارس، پایگاه «یاهونیوز» بامداد چهارشنبه جزئیاتی از طرح مخفیانه دولت «دونالد ترامپ» برای انجام عملیات خرابکارانه، توسل به پروپاگاندا و سایر عملیات‌های روانی و خبررسانی در ایران در ماه‌های پایانی دولت سابق آمریکا منتشر کرده است.

یاهونیوز به نقل از مقام‌های ارشد سابق اطلاعاتی می‌نویسد بخش‌های کلیدی این کارزار مخفیانه و گسترده که واحد «عملیات‌های ویژه» ارتش آمریکا هدایت آن را به عهده داشت به تأیید دونالد ترامپ رسیده بود.

هدف از این طرح، طبق گفته منابع مورد استناد یاهونیوز، تضعیف اعتماد مردم به حکومت کشورشان و صدمه زدن به باورهای مربوط به شایستگی و ثبات حکومت بوده است.

یک مقام سابق پنتاگون گفته این طرح که در ۲۰۰ صفحه به توصیف گزینه‌ها علیه ایران پرداخته بود اقداماتی را شامل می‌شد «که قرار بود ایرانی‌ها را درباره اینکه کنترل کشورشان را در دست دارند یا درباره اینکه توان مبارزه در جنگ دارند به تردید بیندازد.»

این مقام سابق آمریکایی تصریح کرد هنگامی که جزئیات این طرح برای ترامپ تشریح شد او اذعان کرد که دولت آتی آمریکا به ریاست «جو بایدن» بایستی آن را به اجرا درآورد. 

یاهونیوز مدعی شده هنوز مشخص نیست که دولت بایدن کماکان این عملیات‌ها که به تأیید ترامپ رسیده بود را پیگیری می‌کند یا خیر. اما به نوشته این پایگاه خبری، مقام‌های دولت فعلی آمریکا با توجه به نزدیک شدن موعد مذاکرات جدید در ایران ممکن است مجبور شوند در این خصوص که آیا اجرای این کارزار مذاکرات را به خطر می‌اندازد یا بر عکس، می‌تواند ایران را به اتخاذ توافق بر سر برجام متقاعد کند، تصمیم‌گیری کنند. 

مقام‌های سابق آمریکایی مدعی شده‌اند با آنکه کشتارهای هدفمند بخشی از این طرح نبود اما با توجه به آنکه احتمال داشته چندین ایرانی در حین عملیات‌های خرابکارانه و یا عملیات‌های دیگر کشته شوند- آن هم در شرایطی که ایران منطقه جنگی محسوب نمی‌شده- پیشبرد طرح مستلزم آن بوده که پنتاگون از رئیس‌جمهور مجوز بگیرد.  

در عمل، بسیاری از بخش‌های این «جنگ‌افروزی غیرعادی» به کسب مجوز رسمی از رئیس‌جمهور نیاز نداشته و شخص وزیر دفاع ی دیگر مقام‌های ارشد پنتاگون می‌توانسته‌اند اجازه آن را صادر کنند.

اما، مطابق ادعای مقام‌های سابق آمریکایی، عده‌ای در پنتاگون و به ویژه در داخل ستاد مشترک ارتش آمریکا چندین سال بود که مانع اجرای طرح‌های اینچنینی می‌شده‌اند.

یک مقام سابق آمریکایی گفت اوایل سال ۲۰۱۸ دستوری بسیار مستقیم برای اجرای بخش‌هایی از این کارزار به پنتاگون ارسال شد، اما در نهایت، صلاحدید این بود که این طرح اجرا نشود.

این مقام سابق گفت: «پنتاگون آن را به گوشه‌ای انداخت و هیچ اقدامی بر اساس آن انجام نداد چون نمی‌خواست چنین کاری انجام دهد.»

به نوشته یاهونیوز، این تلاش دقیقه ۹۰ آخرین ناکامی از سلسله ناکامی‌های چندساله مقام‌های دولت ترامپ در پیشبرد مقابله در پشت پرده با ایران باشد. مقام سابق پنتاگون گفت: «ستاد مشترک [ارتش آمریکا] و سیا در همه چیز کارشکنی می‌کردند.»

منبع مورد استناد یاهونیوز مدعی شده هدف از این اقدامات جلوگیری از اقدام نظامی علیه ایران بوده و قرار نبوده آنها پیش‌درآمدی بر جنگ با این کشور باشند.

طبق این ادعا، کنث مک‌کنزی، فرمانده وقت نیروهای تروریست آمریکایی در خاورمیانه یکی از مدافعان سرسخت این قدامات علیه ایران بوده اما در مقابل او «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش تروریستی آمریکا قرار داشته که دائماً در پیشبرد طرح اخلال ایجاد می‌کرده است.

تدوین طرح چندین سال طول کشیده بود و انجام عملیات‌هایی را شامل می‌شد که اجرایی کردن آن بعد از صدور مجوز از سوی رئیس‌جمهور ۶ ماه به طول می‌انجامید. یک مقام سابق پنتاگون گفت: «ترامپ در جریان قرار گرفت که هیچ کدام از این اقدامات قرار نیست در دوران او انجام شوند.»

به گفته این مقام سابق، ترامپ با «یأس فراوان» به اینکه این گزینه‌ها تازه داشتند به او ارائه می‌شدند واکنش نشان داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید