روش‌های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

کدخبر: ۴۵۷۵۶۳
استرس، توانایی قوی ماندن بدن را رفته‌رفته تضعیف می‌کند. اگر در زندگی عوامل استرس‌زای کوچک یا بزرگ دارید، سیستم ایمنی شما مدام در حال مبارزه با آن استرس‌هاست.
روش‌های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، فرادید اعلام کرد، برای پیشگیری از بیمارشدن و تقویت سیستم ایمنی بدن با شش راهکار طبیعی آشنا می‌شوید.

برای پیشگیری از بیمارشدن و تقویت سیستم ایمنی بدن با شش راهکار طبیعی آشنا خواهید شد. استرس، توانایی قوی ماندن بدن را رفته‌رفته تضعیف می‌کند. اگر در زندگی عوامل استرس‌زای کوچک یا بزرگ دارید، سیستم ایمنی شما مدام در حال مبارزه با آن استرس‌هاست.

نوشیدن مایعات فراوان

بارها این توصیه را شنیده‌اید که روزانه باید هشت لیوان آب بنوشیم و این کار دشواری به‌ نظر می‌رسد. پس چه‌ کار باید کرد؟ سعی کنید پس از بیدارشدن از خواب یک لیوان آب بخورید؛ چرا که بدن بعد از خواب شبانه کم‌آب می‌شود و این یک روش عالی برای جبران کمبود آب بدن است. نکته‌ دیگر این که اگر در هوای سرد به نوشیدنی‌های گرم علاقه دارید، انواع چای‌های بدون کافئین را امتحان کنید و آن‌ را بخشی از شمارش آب مصرفی روزانه‌تان به‌ حساب آورید.

ورزش منظم

معمولاً تصور بیشتر ما از فایده‌ ورزش‌کردن، پیشگیری از بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا یا کاهش وزن است. اما ورزش‌کردن افزون بر این‌ها می‌تواند به سلامت عمومی بدن ازجمله سیستم ایمنی کمک کند. با ورزش‌کردن گردش خون تقویت می‌شود و این اتفاق به سلول‌ها و اجزای سیستم ایمنی اجازه می‌دهد آزادانه در بدن حرکت کنند تا وظایف‌شان را به‌ نحو موثری انجام دهند.

نداشتن استرس

استرس توانایی قوی‌ماندن بدن را رفته‌رفته تضعیف می‌کند. اگر در زندگی روزمره‌ خود عوامل استرس‌زای کوچک یا بزرگ دارید، سیستم ایمنی شما به‌ صورت مداوم در حال مبارزه با آن استرس‌هاست. یک راه از بین بردن استرس این است که برای مراقبت از خودتان وقت صرف کنید. نوع این مراقبت در افراد مختلف متفاوت است، اما وجه اشتراک همه‌ آنها پرکردن ذخیره‌ی انرژی است، شاید برای یک فرد این انرژی با خواندن یک کتاب خوب تامین شود و برای دیگری با ماساژگرفتن یا ورزش، حتی آوازخواندن یا دعاخواندن هم می‌توانند در بازیافت انرژی افراد موثر باشند.

خواب کافی

خواب فرآیندی احیاکننده برای بدن است. اگر دچار کمبود خواب شوید، سلول‌های ایمنی یا سلول‌های T کاهش یافته و سیتوکین‌های التهابی (سلول‌های التهابی) افزایش می‌یابند. این به‌ آن معناست که خواب کافی منجر به تقویت ایمنی شما می‌شود.

مصرف غذاهای حاوی پروبیوتیک

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، پروبیوتیک را به‌عنوان «میکروارگانیسم‌های زنده» توصیف می‌کند که «اگر به میزان کافی به‌ کار بسته شوند، مزایایی برای سلامتی دارند.» برای مثال زمانی‌که در اثر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌های خوب بدنتان را ازدست می‌دهید، پروبیوتیک به بدن شما کمک می‌کند باکتری‌های خوب را سریعا جایگزین کنید تا تعادل برقرار شود. تحقیقات حاکی از آن است که پروبیوتیک‌ها جزو بهترین غذاها برای تقویت ایمنی هستند. به‌ طور منظم غذاهای تخمیرشده‌ حاوی پروبیوتیک مصرف کنید. برخی از این غذاها عبارتند از:

کفیر (نوعی نوشیدنی تخمیری به‌ دست آمده از شیر و دانه‌های کفیر)

ماست و شیر (با برچسب پروبیوتیک روی محصول)

خیارشور (حاوی نمک دریایی و آب، بدون سرکه)

نان‌های تهیه‌شده از خمیرترش

پنیرهای نرم تخمیرشده مانند گودا

کلم‌ترش

اگر قبلا غذاهای پروبیوتیک را امتحان نکرده باشید، شاید طعم آنها به‌ نظرتان قوی باشد، پس احتمال دارد در شروع، میزان کمی از آنها را مصرف کنید. حتی یک قاشق چای‌خوری یا بیشتر در روز می‌تواند شما را به طعم این غذاهای سودمند عادت بدهد اما اگر مصرف مکمل‌های پروبیوتیک را ترجیح می‌دهید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

رژیم غذایی متعادل

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای سلامت نگه‌داشتن بدن ضروری است. برای اطمینان از دریافت انواع مواد مغذی بهتر است روزانه رنگین‌کمانی از سبزیجات و میوه‌ها را مصرف کنید. پروتئین‌های بدون چربی و کربوهیدرات‌های پیچیده نظیر برنج قهوه‌ای و کینوآ هم بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند. در راستای بهره‌مندی از یک رژیم غذایی سالم باید مصرف غذاهای فرآوری‌شده، شکر و نوشیدنی‌های فاقد مواد مغذی را به حداقل برسانید.

گر چه انجام تمام این توصیه‌ها به‌ صورت منظم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، تا حد ممکن آنها را تمرین کنید. مراقبت مداوم از خودتان بهترین راه پشتیبانی از سلامت و ایمنی کلی بدنتان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید