این گیاهان دارویی بر التهاب گلو اثربخش‌اند

کدخبر: ۴۵۸۱۶۴
یکی دیگر از گیاهان مؤثر در درمان التهاب گلو، "مریم گلی" است. "مریم گلی" با نام علمی Salvia officinalis قابض و دارای اثر درمانی در رفع آنژین، ورم مخاط دهان، حلق و زبان است و می‌توان با شستشوی مخاط دهان و حلق به صورت غرغره کردن و یا مصرف جوشانده ۵ گرم برگ گیاه در یک لیوان آب از اثر درمانی این گیاه استفاده کرد.
این گیاهان دارویی بر التهاب گلو اثربخش‌اند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مریم گلی، بارهنگ و ختمی از جمله برخی گیاهان دارویی هستند که به رفع التهاب مخاط دهان و حلق و حنجره کمک می‌کنند.

التهاب گلو، به عنوان یک علامت در بسیاری از بیماری‌های عفونی و التهابی دستگاه تنفس فوقانی دیده می‌شود. این علامت بسیار شایع است و بسیاری از عوامل ویروسی و باکتریال و حتی غیرعفونی باعث این التهاب می‌شوند و می‌تواند باعث ورم لوزه‌ها شود.

دکتر شمسعلی رضازاده، متخصص شیمی دارویی و عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، درخصوص التهاب و ورم گلو گفت: التهاب گلو دارای دو حالت حاد و مزمن است که نوع حاد التهاب آن اغلب با التهاب مجاری فوقانی تنفسی همراه است و علت آن، عفونت‌های ویروسی یا میکروبی است و نوع مزمن آن که فارنژیت نام دارد، بر اثر دیابت، ورم مخاط بینی، افراط در سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، سینوزیت و گاهی نیز بر اثر برگشت محتویات اسید معده بروز می‌کند.

دکتر رضازاده، گیاهان دارویی مؤثر در رفع التهاب و ورم مخاط گلو و همچنین ناراحتی‌های ناشی از آن را برشمرد و افزود: گیاه "انجبار" با نام علمی Polygonum  Bistorata L در رفع التهاب دهان، گلو و همچنین در درمان آفت بسیار مؤثر است. دو مشت ریزوم گیاه در یک لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه جوشانده و مصرف شود. این جوشانده را پس از صاف کردن به صورت غرغره و شستشوی مخاط دهان و حلق می‌توان استفاده کرد.

وی گیاه بارهنگ را نیز در رفع التهاب مخاط دهان و حلق و حنجره مؤثر دانست بدین صورت که ۵۰ تا ۱۰۰ گرم برگ یا ریشه گیاه در یک لیتر آب جوشانده و در روز به میزان ۳ فنجان مصرف شود.

یکی دیگر از گیاهان مؤثر در درمان التهاب گلو، "مریم گلی" است. "مریم گلی" با نام علمی Salvia officinalis  قابض و دارای اثر درمانی در رفع آنژین، ورم مخاط دهان، حلق و زبان است و می‌توان با شستشوی مخاط دهان و حلق به صورت غرغره کردن و یا مصرف جوشانده ۵ گرم برگ گیاه در یک لیوان آب از اثر درمانی این گیاه استفاده کرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به خواص بی‌نظیر دو گیاه "ختمی" و "ممرز" به‌عنوان قابض، نرم‌کننده مخاط و دارای اثر رفع تحریکات مخاط دهان و حلق اشاره کرد و گفت: ۱۰ گرم از قطعات ریشه این گیاهان در یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و بعد از صاف کردن به صورت غرغره و شستشوی مخاط حلق و دهان استفاده شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید