دیدار بلینکن با وزرای خارجه روسیه و اوکراین در بحبوحه تنش‌ها

کدخبر: ۴۵۸۷۴۸
در شرایطی که روسیه و اوکراین علیه یکدیگر درباره تشدید تحرکات نظامی ادعاهایی مطرح کرده‌اند، وزیر خارجه آمریکا درصدد دیدار با وزرای خارجه این دو کشور همسایه است.
دیدار بلینکن با وزرای خارجه روسیه و اوکراین در بحبوحه تنش‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در بحبوحه تشدید تنش‌های اخیر مسکو و کی‌یف در نظر دارد که روز پنجشنبه (امروز) با وزرای خارجه روسیه و اوکراین دیدار کند.

در شرایطی که روسیه و اوکراین علیه یکدیگر درباره تشدید تحرکات نظامی ادعاهایی مطرح کرده‌اند، وزیر خارجه آمریکا درصدد دیدار با وزرای خارجه این دو کشور همسایه است.

رسانه‌های آمریکایی و غربی خبر دادند، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در بحبوحه تشدید تنش‌های اخیر مسکو و کی‌یف در نظر دارد که روز پنجشنبه (امروز) با وزرای خارجه روسیه و اوکراین دیدار کند.

به گزارش رویترز، قرار است دیدار وزیر خارجه دولت جو بایدن با سرگئی لاوروف و دمیتری کولِبا به صورت جداگانه و در حاشیه نشست «سازمان امنیت و همکاری در اروپا» به میزبانی استکهلم سوئد برگزار شود.

دیدار جداگانه وزیر خارجه آمریکا با همتایان روس و اوکراینی در شرایطی انجام می‌گیرد که کی‌یف، واشنگتن و متحدان اروپایی آمریکا طی هفته‌های اخیر بارها ادعاهایی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین مطرح کرده‌اند.

بلینکن که روز چهارشنبه (دیروز) در نشست وزرای خارجه ناتو حضور یافته بود، ادعاهایی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین را تکرار کرد؛ ادعاهایی که مقام‌های ارشد مسکو آن را رد کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا با بیان این ادعا که روسیه در هفته‌های اخیر اقدام نظامی احتمالی در اوکراین را برنامه ریزی کرده است، افزود: «اگر روسیه مسیر رویارویی با اوکراین را دنبال کند، ما (آمریکا و ناتو) روشن کرده‌ایم که قاطعانه پاسخ خواهیم داد. ما افکار خود را با متحدان و شرکا در میان گذاشتیم و  من همبستگی آنها با آمریکا را شاهد بودم».

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هم روز گذشته بعد از پایان نشست دو روزه وزرای خارجه کشورهای عضو این ائتلاف نظامی غربی هشدار داد، اگر روسیه به اقدام نظامی علیه اوکراین متوسل شد، «بهای شدیدی پرداخت خواهد کرد».

مقام‌های ارشد روسیه بارها ضمن رد ادعاها درباره تدارک این کشور برای حمله به اوکراین گفته‌اند که تحرکات نظامی مسکو ماهیت دفاعی دارد اما تحرکات کی‌یف با نیات تهاجمی انجام شده است.

بر همین اساس، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز گذشته هشدار داد که نیمی از کل نیروهای نظامی و ظرفیت نیروهای مسلح اوکراین به منطقه مرزی «دونباس» اعزام شده است.

پیش از آن ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه به ناتو درباره استقرار نیرو و سلاح در اوکراین هشدار داد و گفت این اقدام خط قرمز روسیه است و با پاسخ قاطع همراه خواهد شد.

پوتین با توجه به اتهامات کشورهای غربی درباره قصد روسیه برای حمله به اوکراین مدعی شد که مسکو نیز از رزمایش‌های نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای خود نگران است.

به گفته رئیس‌جمهور روسیه، پیش‌روی‌های ناتو به سمت شرق به منافع امنیتی اصلی مسکو ضربه زده است و ناتو ممکن است در نهایت در خاک اوکراین موشک‌هایی مستقر کند که می‌توانند مراکز فرماندهی روسیه را ظرف تنها پنج دقیقه هدف قرار دهند.

پوتین افزود: «پیدایش چنین تهدیدهایی برای ما خط قرمز است. امیدوار هستم که درباره آنها در نهایت عقل سلیم و مسئولیت‌پذیری در قبال جامعه جهانی در نهایت، حکمفرما شود. مسکو مجبور شده با ساخت سلاح‌های هایپرسونیک برای مقابله با چنین تهدیدهای فزاینده‌ای آماده شود.

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور روسیه گفت: «کاملا رک و پوست کنده بگویم، (سخنان پوتین) گیج‌کننده است. اگر اوضاع آنقدر جدی نبود این ایده که اوکراین تهدیدی برای روسیه است، شوخی بدی بود».

آنتونی بلینکن سپس مدعی شد: «ناتو خودش یک اتحاد دفاعی است. ما تهدیدی برای روسیه نیستیم، ما قصد تهاجمی نسبت به روسیه نداریم».

تنش‌های اخیر میان روسیه، اوکراین و کشورهای غربی با انتشار گزارش‌های اطلاعاتی در آمریکا درباره تدارک قریب‌الوقوع مسکو برای حمله به اوکراین شدت گرفت؛ گزارش‌هایی که مقام‌های روسیه آن را به شدت رد کردند.

«سرگئی ناریشکین» رئیس آژانس اطلاعات خارجی روسیه با بیان اینکه مسکو هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد، این ادعاها را «پروپاگاندای شرورانه» آمریکا دانست

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید