اعتراف سنگین بلینکن درباره برجام

کدخبر: ۴۵۹۰۱۴
اقتصادنیوز: وزیر خارجه آمریکا اذعان داشت ایالات متحده با خروج از برجام منزوی شده است، سخنگوی سازمان ملل نیز خواست همه طرف‌های برجام تلاش خود را مضاعف کنند.
اعتراف سنگین بلینکن درباره برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنشی نسبت به پایان مذاکرات وین گفت: «آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای منزوی شده است، نه ایران.»

وزیر خارجه آمریکا از سوی دیگر ادعا کرد آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران به پایان رسیده است چراکه به نظر نمی‌رسد ایران در مورد آنچه برای بازگشت به توافق باید انجام دهد، جدی باشد.

بلینکن در ادامه ادعاهای واشنگتن مدعی شد که آمریکا اجازه نمی‌دهد ایران در حالی که مذاکرات را طولانی می‌کند به پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد و این‌که دولت جدید ایران با پیشنهادهای سازنده به وین نیامده است.

بلینکن گفت: «ما همچنان به مسیر دیپلماتیک با ایران و بازگشت مشترک به توافق هسته‌ای اعتقاد داریم و راه دیپلماسی با ایران کوتاه شده است.»

وزیر خارجه آمریکا شب گذشته نیز در جمع خبرنگاران مدعی شده است که واشنگتن به پرونده هسته‌ای ایران چندان خوش‌بین نیست و ایران باید جدیت خود در مذاکرات را ثابت کند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در ادامه ادعا‌های مقامات آمریکایی، عملکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای در وین را غیر سازنده توصیف کرده است.

سازمان ملل: همه طرف‌های برجام تلاش خود را مضاعف کنند

از سوی دیگر، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد امروز (جمعه) اعلام کرد این سازمان از همه طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات می‌خواهد تا تلاش‌های خود برای احیای برجام را افزایش دهند.

دوجاریک در یک نشست مطبوعاتی گفت: «قرار نیست ما از مذاکرات آن‌طور که هست و به وضعیتی که از طریق شرایط دیپلماتیک با آن برخورد نمی‌شود جهش کنیم. موضع ما درمورد برجام بدون تغییر باقی مانده است و همه طرف‌های مذاکره را تشویق می‌کنیم تا تلاش‌های خود را برای حرکت با هم به سوی اجرای مجدد توافق هسته‌ای دو برابر کنند.»

امروز هفتمین دور مذاکرات برای احیای برجام که از عصر دوشنبه آغاز شده بود، پایان یافت. نماینده چین در مذاکرات هسته‌ای ایران با ۴+۱ اعلام کرد طرفین مذاکرات برای رایزنی بیشتر به کشور‌های خود بازمی‌گردند و اواسط هفته آینده مجدداً به وین بازخواهند گشت. مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند هدف از انجام این مذاکرات دستیابی به نتایج ملموس از جمله رفع تمامی تحریم‌های پسا برجامی است.

گفتنی است پس از توافق هسته‌ای ایران و ۵+۱ در سال ۲۰۱۵، تحریم‌های هسته‌ای ایران لغو شد. اما با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، آمریکا به صورت یکطرفه و با نقض قوانین از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شده و تحریم‌ها را به حالت سابق بازگرداند. این در حالی است که ایران در چارچوب توافق باقی ماند و طبق قوانین مطرح شده در برجام به صورت تدریجی غنی‌سازی اورانیوم خود را ازسرگرفت.

مقامات کشورمان در این مذاکرات خواهان لغو تحریم‌هایی هستند که پس از نقض برجام از سوی آمریکا اعمال شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید