بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره دور جدید مذاکرات وین

کدخبر: ۴۵۹۳۱۹
وزارت خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود مذاکرات وین درباره احیای برجام طی هفته جاری از سر گرفته شود.
بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره دور جدید مذاکرات وین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزارت خارجه روسیه روز شنبه بیانیه‌ای درباره دور جدید مذاکرات وین با حضور ایران و گروه 1+4 منتشر کرد.

وزارت خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که انتظار می‌رود مذاکرات وین درباره احیای برجام طی هفته جاری از سر گرفته شود.

به گزارش راشاتودی، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «در دور هفتم مذاکرات درباره برنامه جامع اقدام مشترک که روز 29 نوامبر (8 آذرماه) آغاز شد، یک دوره توقف فنی اعلام شده است. در این دوره، هیئت‌ها در پایتخت‌های خود درباره نتایج و گام‌های احتمالی بعدی رایزنی خواهند کرد. گفت‌وگوها در چارچوب دور هفتم مذاکرات طی هفته جاری از سر گرفته می‌شود».

هفته‌ای که گذشت شهر وین و پایتخت اتریش باز هم میزبان مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا بود. البته با این تفاوت که اولین دور مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) با ترکیبی متفاوت از قبل کلید زده شد.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ریاست هیأت ایرانی را برعهده داشت، هیأتی که در ترکیبش این بار دو معاون از وزارت امور خارجه (معاونان دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌المللی) و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی حضور داشتند. براساس اعلام جمهوری اسلامی ایران، هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی و اقتصادی در این نشست شرکت کرد و این ترکیب خود تأییدی بر اراده ایران برای حصول نتیجه است.

هیأت ایرانی چهارشنبه شب دهم آذر ماه ۲ سند شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای را به طرف مقابل ارائه داد و باقری هم ارائه این سندها را نشانگر جدیت ایران در مذاکرات خواند و در عین حال یادآور شد سند سومی هم هست که هنوز به طرف‌های مقابل ارائه نشده است. 

روز پنج‌شنبه ۱۱ آذر ماه رایزنی‌های هیأت‌ها در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یافت و متون پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علاوه بر آن باقری با مورا و روسای سه هیأت اروپایی در وین نیز ملاقات‌هایی را داشت. از سوی دیگر کارگروه‌های رفع تحریم و موضوعات هسته‌ای نیز عصر و شب پنجشنبه با حضور هیأت‌های کارشناسی ایران و ۱+۴ تشکیل جلسه داده و باز هم در این جلسات درباره پیشنهادات ایران گفت‌وگو شد. 

قرار است که این گفت‌وگوها روز چهارشنبه یا پنجشنبه این هفته در وین اتریش از سرگرفته شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید