وال‌استریت ژورنال مطرح کرد

فوری‌ترین راه نجات برجام!

کدخبر: ۴۶۰۰۴۲
اقتصادنیوز: مقامات غربی در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال مدعی شده‌اند که از نظر آن‌ها، هم روسیه و هم چین با توجه به خطرات ناشی از شکست مذاکرات دیپلماتیک با ایران، برای افزایش فشارها آمادگی دارند.
فوری‌ترین راه نجات برجام!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال طی گزارشی پیرامون دور جدید مذاکرات احیای برجام مدعی شده آمریکایی‌ها برای احیای توافق به طرف‌های چینی و روسی دل بسته‌اند.

سورپرایز شرکا!

در گزارش جدید روزنامه وال‌استریت ژورنال با عنوان «امید ایالات متحده برای مذاکرات هسته ای ایران اکنون متکی بر چین و روسیه است» که توسط لارنس نورمن و برین اشپیگل تهیه و در روز گذشته منتشر شده، ادعا شدهد در طی مذاکرات اخیر طرف‌های چینی از پیشنهادات جدید هسته‌ای ایران غافلگیر شده و تلاش کردند این پیشنهادات را تا حدی تعدیل کنند. این گزارش متذکر شده که دیپلمات‌های اروپایی به آن‌ها گفته‌اند مذاکره‌کننده ارشد چین پس از آگاهی نسبت به مفاد پیشنهادات تیم ایرانی، به صورت دوجانبه و به مدت سه ساعت با ایرانی‌ها گفت‌وگو کرد تا آن‌ها پیشنهادات خود را منعطف‌تر کند.

GettyImages-1232198716-1024x718

این گزارش از قول یک مقام آمریکایی هم مدعی شده که نمایندگان چین و روسیه نسبت به عقب‌نشینی ایران از پیش‌نویس توافق‌ قبلی -که طی دورهای پیشین بر سر آن به تفاهم رسیده بودند- شگفت‌زده شده‌اند. این مقام آمریکایی گفته اگر چه چینی‌ها و روس‌ها به صورت علنی اظهار ناامیدی نکردند، اما در واقع چنین احساسی را داشته‌اند.

در روزهای گذشته اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در واکنش به دور اخیر گفت‌وگوها در وین گفته بود لحن ایران نشان می‌دهد که فضا برای مذاکرات بیشتر وجود دارد و همان‌طور که به طور مکرر به تمامی شرکای خود در مذاکرات وین گفته‌ام، فقط با صبر می‌توانیم به زبان مشترک برسیم. پس بیایید از نتیجه‌گیری‌های عجولانه بپرهیزیم.

فوری‌ترین راه نجات برجام!

گزارش وال‌استریت ژورنال در ادامه از نیاز ایالات متحده  به همراهی روسیه و مخصوصا چین برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران خبر داده است. اگر چه گزارش با اشاره به این‌که اکنون سال ۲۰۱۵ نیست، نوشته که همراه کردن چین و روسیه برای اعمال فشار بر ایران در مذاکرات هسته‌ای دشوار است. گزارش با طرح این مسئله که برجام در خطر فروپاشی قرار دارد متذکر شده اکنون دولت بایدن چاره‌ای جز تکیه بر دو رقیب بین‌المللی خود برای مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران ندارد.

Iran-nuclear-deal-talks-continue-in-Vienna_5

گزارش با یادآوری این مسئله که آمریکایی‌ها بر سر مسئله اوکراین و تایوان با روسیه و چین دچار چالش جدی است، تایید کرده غرب به این نتیجه رسیده که فوری‌ترین مسیر برای رسیدن به توافق از مسکو و چین می‌گذرد. مقامات غربی در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال مدعی شده‌اند که از نظر آن‌ها، هم روسیه و هم چین با توجه به خطرات ناشی از شکست مذاکرات دیپلماتیک با ایران، برای افزایش فشارها آمادگی دارند. با این‌حال این گزارش اذعان دارد  همراه کردن چین و روسیه برای فشار بر ایران احتمالا روندی کند و دشوار خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید