رییس سازمان صداوسیما در جمع دانشجویان مطرح کرد؛

خودتان را شریک در مدیریت صداوسیما احساس کنید

کدخبر: ۴۶۰۱۹۱
اقتصادنیوز: پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما گفت که در رسانه ملی تقویت مرجعیت رسانه‌ای را با پرداختن به موقع، واقعی و منصفانه به مسائل جامعه و پیگیری مشکلات مردم شروع کردیم‌.
خودتان را شریک در مدیریت صداوسیما احساس کنید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «پیمان جبلی» که امروز به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو در جمع تشکل‌های دانشجویی در آمفی تئاتر دانشکده صداوسیما سخن می‌گفت ، افزود: ما موضوع هایی همچون کمبود پزشک را آن قدر تکرار می‌کنیم تا به نتیجه برسیم و زمانی که پیروز شدیم می‌گوییم این قدرت رسانه بود. اگر صداوسیما پرقدرت و فعال باشد هیچ مسوولی جرات ندارد چرت بزند یا به مساله مردم توجه نکند. 
وی با بیان اینکه برنامه کوتاه مدتش در دو سر فصل تعریف شده ادامه داد که این دو سرفصل عبارت از اعمال وحدت فرماندهی و تصمیم گیری در تولیدات رسانه ای و تقویت مرجعیت رسانه‌ای صداسیماست. 
اگر سریال ضد فرهنگی باشد نباید پخش کنیم
جبلی در پاسخ به پرسشی درباره تعلیق ۱۵ سریال توضیح داد که تعداد این تعلیق‌ها ۱۵ سریال نبود و کمتر بود. روزهای اول به من گفتند تو برای سال ۱۴۰۲ به بعد کار انجام بده. من سریال های‌ هفته بعد را بررسی کردم. وقتی برای یک سریال که هزینه های سنگین کردیم، اگر دیدیم آن سریال ضد فرهنگی است نباید پخشش کنیم. برای مدیریت محتوا وحدت فرماندهی لازم است. از بیرون نباید یک اثر به صداوسیما تزریق و تحمیل شود. هدف ما این است که رسانه ملی فرماندهی کند. صداوسیما باید روی صندلی تصمیم گیری بنشیند. البته بعضی وقتها روی این صندلی نبوده است.  
وی در پاسخ به این پرسش که چرا تعویض معاونت‌ها تاخیر کرده است ،‌گفت که ما دنبال تحول هستیم و نه تغییر. برای ترسیم مسیر تحولی من از روز اول با همه مشورت کردم و حتی یک سایت به نام تحول راه انداختم. هر کسی هر پیشنهادی داشته باشد می‌دهد و روزانه این نتایج به دست من می‌رسد. تغییر خوب است. اما تحول واجب تر از تغییر است. من اصل را بر نهایی شدن نقشه راه تحول قرار دادم و اول باید آن نقشه راه مشخص شود.
رییس سازمان صداوسیما درباره استقلال مالی و سیاسی سازمان متبوعش هم افزود که  همسویان ما برای ما عزیز هستند. اما عزیزتر از آن نظام مظلومی است که به خاطر سوء استفاده امثال ما ممکن است ضربه بخورد. 

 

همه چیز را گردن سلبریتی نیندازیم

وی در پاسخ به سوالی درباره سلبریتی محوری با بیان این که این موضوع بد فهمیده شده است توضیح داد: اگر بخواهم مثال بزنم می‌توانم به یک تیم فوتبال اشاره کنم که برای موفقیت باید سرمربی حرفه‌ای و بازیکن توانمند و تاکتیک داشته باشد. مابازیکن های حرفه ای در رسانه و جامعه هنری زیاد داریم. ولی جایگاه آنها را درست تشخیص ندادیم و بازیکن دروازه‌بان را در خط حمله گذاشتیم. آن بازیکن هم نقش خودش را در تاکتیک تیمی نمی‌داند. چون راهبرد برایش مشخص نشده است.
جبلی با بیان این که سلبریتی باید به راهبرد ما وفادار باشد افزود: سلبریتی باید در خدمت راهبرد حرکت کند و در غیر این صورت باید تعویض شود. در مواردی تاکتیک و راهبرد نداشتیم که از عوامل‌مان و سرمایه‌های انسانی‌مان به خوبی استفاده کنیم. در خیلی مواقع بازیکن ما گیج شده است. بنابراین همه چیز را گردن سلبریتی نیندازیم. خودمان هم مقصریم که سلبریتی را از دست دادیم. یا سرمربی ما ناشی‌گری کرده یا تاکتیک نداشته‌ایم. در دوره جدید راهبردمان برای سرمایه انسانی مشخص و درهای رسانه ملی بر روی همه سرمایه های انسانی باز است. 

 

خودمان را رقیب شبکه نمایش خانگی نمی‌دانیم

رییس صداوسیما در پاسخ به پرسشی درباره رابطه ساترا و شبکه نمایش خانگی گفت : در قانون اساسی جمهوری اسلامی یک صداوسیما داریم و از طرف دیگر کارویژه تلویزیون در همه دنیا سریال سازی است. در جمهوری اسلامی نیز کارویژه صداوسیما نباید از حیطه این رسانه خارج شود و هر گونه سریال سازی باید تحت حاکمیت صداوسیما باشد. ما با سریال‌سازان خارج از صداوسیما صحبت می کنیم و راهبردهای کلان ارزشی و هنجاری را به آنها می گوییم. اگر این راهبردها را رعایت کنند هیچ مانعی برای فعالیت آنها نیست و ما خودمان را رقیب شبکه نمایش خانگی نمی دانیم. 
جبلی شفاف‌سازی را برای صداوسیما ضروری دانست و افزود: به تازگی برخی نمایندگان گفتند نسبت به صندوق بازنشستگی ابهام داریم و من برای شفاف شدن این موضوع اعلام آمادگی کردم. آنها تعجب کردند که تحقیق و تفحص می‌شود و من گفتم هیچ اشکالی ندارد. اینها تعارف نیست. هر کسی هر نکته‌ای دارد شفافش می‌کنیم. 
وی درباره پخش آگهی‌های بازرگانی با بیان این که صداوسیمای دولتی نباید اصلاً آگهی پخش کند اظهار داشت: بودجه ای که دولت می دهد بخش اندکی از نیازهای ما را تامین نمی کند برای همین وابسته به آگهی هستیم. درست است که دولت به صداوسیما کمک می‌کند اما این مانع نقد دولت نیست. اما باید به شرایطی برسیم که همین کمک را هم نگیریم.

 

صداوسیما با افتخار تریبون نظام اسلامی است

جبلی با اشاره به عبارت مقام معظم رهبری که صداوسیما را در چهار جایگاه آسایشگاه، دانشگاه، آوردگاه مبارزه با امواج تحریف و… توصیف فرمودند، گفت: بزرگترین سازمان فرهنگی کشور و صدا و تصویر جمهوریت و اسلامیت است. دوره تحولی را دوره بازگشت به جمهور و مردم می‌دانیم. مردم در نظام اسلامی از حکومت قابل تفکیک نیستند. هیچ ابا و ترس و واهمه‌ای نداریم که بگوییم رسانه ملی را تریبون نظام برآمده از انقلاب اسلامی می‌دانیم. ما روابط عمومی نیستیم. اما صداوسیما با افتخار تریبون نظام اسلامی است.
رییس سازمان صدا و سیما افزود: صداوسیما تریبون کدام مردم است؟ همه مردم. یعنی آن مردمی که روز تشییع سردار سلیمانی خیابان‌های ایران را پر کردند. برخی برای اولین بار بعد از انقلاب به کف خیابان آمدند. به همه چیز نقد داشتند اما به سردار سلیمانی افتخار کردند و اشک ریختند. ما وامدار آن‌ها هستیم حتی اگر به ما نقد داشته باشند. 

 

نهادهای فرهنگی ما نماد اقتدار کشور نیستند

وی گفت: رهبر انقلاب عبارت قرارگاه را دائم تکرار می‌کنند. ایشان فرمودند صداوسیما قرارگاه خط مقدم جنگ نرم است. ما از ابتدای انقلاب به اقتدار امنیتی خود افتخار کرده‌ایم. 
جبلی خطاب به دانشجویان افزود : تک تک شما تشکل ها و دانشجویان در هدایت فرهنگی مسوولیت شرعی دارید. من دست کمک را به سمت شما دراز می کنم و قول می دهم دو ماه یک بار پیش تشکل ها بیایم‌. خودتان را شریک در مدیریت صداوسیما احساس کنید تا بتوانیم این بار امانت سنگین را به مقصد برسانیم. خدا را شکر می‌کنیم که مطالبه دانشجویی بعد از چند وقت که منحرف شده بود به مسیر خود بازگشته است.
رییس صداوسیما به به پوشش اخبار اصفهان اشاره کرد و توضیح داد که کشاورزان زخم خورده و حق به جانب به خاطر بی تدبیری مسئولان در طول سال‌های متمادی زندگیشان متلاشی شده است. ما اخبار اینها را پوشش دادیم؛ چون جمعیتی بودند که نادیده گرفتن‌شان سر بردن در برف بود. در ماجرای بنزین هم صاف و صادق به مردم گفتیم که حمله سایبری اتفاق افتاده است. چرا اجازه بدهیم به رسانه‌های دشمن؟ ما این اجازه را ندادیم که آن‌ها شایعه سازی کنند. 
در این جلسه نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که به صورت قرعه کشی انتخاب ‌شدند، هر کدام به مدت پنج دقیقه برای رییس صداوسیما نکات و نظرات‌شان را مطرح ‌کردند. 
ترویج سبک زندگی غربی، فراجناحی عمل نکردن تلویزیون، شیوه پرداختن به زن و خانواده، پرداخت‌های نجومی به برخی برنامه‌ها و مجریان، شفاف نبودن فرایند تولیدات و هزینه‌ها و  نبود برنامه‌هایی مثل نود در حوزه سیاسی و اجتماعی از جمله انتقادهای دانشجویان بود که در حضور پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما مطرح شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید