خبر الکاظمی از خروج نیروهای آمریکا تا چند روز آینده از عراق

کدخبر: ۴۶۱۰۵۲
مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق شامگاه امروز شنبه از خروج قریب‌الوقوع نظامیان تروریست آمریکایی از این کشور خبر داد.
خبر الکاظمی از خروج نیروهای آمریکا تا چند روز آینده از عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازفارس، نخست وزیر عراق گفت که طی چند روز آینده، همه نیروهای رزمی آمریکا، در چارچوب توافق راهبردی با این کشور، از عراق خارج خواهند شد.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق شامگاه امروز شنبه از خروج قریب‌الوقوع نظامیان تروریست آمریکایی از این کشور خبر داد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از الکاظمی گزارش داد، طی چند روز آینده، همه نیروهای رزمی وابسته به ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا، در چارچوب توافق راهبردی با طرف آمریکایی، از عراق خارج خواهند شد.

وی گفت که نقش نیروهای آمریکایی در عراق، در زمینه مستشاری خواهد بود و خروج نظامیان آمریکا، نشانگر «توانایی حفظ امنیت و ثبات عراق، توسط همه نیروهای عراقی است».

این در حالی است که «متئو تولر» سفیر آمریکا در بغداد سیزدهم آذر ماه جاری به دیدار الکاظمی رفت.  طرفین در این دیدار، تقویت زمینه‌های همکاری و مشارکت بین دو کشور را بررسی و درباره آخرین تحولات منطقه از جمله تحولات امنیتی رایزنی کردند.

الکاظمی و تولر ضمن تأکید بر نقش عراق در تقویت امنیت و ثبات منطقه، «پیشرفتهای حاصل شده در پایان یافتن نقش رزمی نیروهای ائتلاف [آمریکا] در عراق» را بررسی کردند.

الکاظمی و تولر همچنین تأکید کردند که پایان مأوریت نیروهای آمریکا بر اساس گفت‌وگوی راهبردی و انتقال به مرحله «مشورت، کمک و توانمندسازی» خواهد بود.

بغداد و واشنگتن در ۲۶ ژوئیه گذشته، به توافق رسیدند که نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج شوند و تنها تعداد  از نیروهای آمریکایی برای مشاوره و آموزش نیروهای عراقی باقی بمانند.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴، وارد عراق شدند. آمریکا به این بهانه  ۳۰۰۰ نیروی در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد.  پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تاکید کردند.

تأکید مردم عراق بر اخراج آمریکا زمانی شدت گرفت که   آمریکا سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را به شهادت رساند. در واکنش به این جنایت،  پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد. 

با وجود  چند دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق،  آمریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی خبر داده‌اند وگاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی آمریکا رسانه‌ای می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید