شورای روابط خارجی آمریکا اعلام کرد: احتمال دستیابی به توافق کم در برابر کم در مذاکرات هسته‌ای

کدخبر: ۴۶۱۷۷۵
تحلیلگر این اندیشکده آمریکایی در ادامه با اشاره به اصرار ایران مبنی بر اینکه ایالات متحده باید اولین گام را برای لغو تحریم‌های خود بردارد، ادعا می‌کند که مواضع ایران بر خلاف توافق سال ۲۰۱۵ است.
شورای روابط خارجی آمریکا اعلام کرد: احتمال دستیابی به توافق کم در برابر کم در مذاکرات هسته‌ای

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسکانیوز، تحلیلگر یک اندیشکده آمریکایی بیان می‌کند احتمال شکل‌گیری یک توافق محدودتر در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد که بر اساس آن ایران برخی از فعالیت‌ها را متوقف کرده و ایالات متحده برخی از منابع مسدود شده ایران در بانک‌های خارجی را آزاد کند.

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در مصاحبه‌ای با «ری تکیه» به بررسی مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. وی در پاسخ به سوالی در خصوص «سخت‌تر بودن مواضع تیم جدید مذاکره کننده ایران در مقایسه با تیم قبلی» این امر را یک شکست بالقوه معرفی کرده و اظهار می‌کند: «مذاکره کنندگان ایرانی در حال تعریف واقعیت جدیدی با اتخاذ مواضع سختگیرانه تر هستند. آنها اصرار دارند که ایالات متحده همه تحریم‌های اعمال شده توسط دولت دونالد ترامپ و حتی تحریم‌های مرتبط با موضوعاتی مانند تروریسم -که بخشی از توافق اصلی برنامه جامع اقدام مشترک در جامعه بوده‌اند- را لغو کند. در زمینه هسته‌ای نیز ایران خواهان حفظ برخی دستاوردهای سال‌های گذشته مانند پیشرفت در قابلیت‌های غنی‌سازی اورانیوم هستند».

تحلیلگر این اندیشکده آمریکایی در ادامه با اشاره به اصرار ایران مبنی بر اینکه ایالات متحده باید اولین گام را برای لغو تحریم‌های خود بردارد، ادعا می‌کند که مواضع ایران بر خلاف توافق سال ۲۰۱۵ است. تکیه سپس به رویکرد دولت جدید ایران برای به کارگیری «اقتصاد مقاومتی» به منظور حل مشکلات کشور از جمله مهار تورم، ایجاد اشتغال و ساخت مسکن می‌پردازد. از نظر این مصاحبه شونده، دولت ایران به جای تلاش برای گشایش‌های تجاری از طریق کشورهای غربی، تجارت با همسایگان و متحدان نزدیک ایران را در پیش گرفته است.

در ادامه این مصاحبه، «توافق محدودتر» که بر اساس آن «ایران برخی از فعالیت‌ها را متوقف کرده و ایالات متحده برخی از منابع مسدود شده ایرانی در بانک‌های خارجی را آزاد کند» به عنوان یکی از سناریوهای محتمل برشمرده شده است. تکیه معتقد است: احتمال توافق «کم در برابر کم» وجود دارد؛ زیرا از این طریق، تنش‌ها کاهش خواهد یافت.

تکیه در انتهای مصاحبه در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر اقدامات خرابکارانه اسرائیل بر برنامه هسته‌ای ایران اذعان می‌کند: هیچ یک از این اقدامات خرابکارانه نمی‌تواند تاثیر دائمی داشته باشد و چنین اقداماتی قدرت زیادی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید