اهمیت توافق برای ادامه مذاکرات وین

پیش بینی وضعیت پرونده ایران در شورای حکام

کدخبر: ۴۶۲۲۳۸
خبرگزاری رویترز، به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده در صورتی که توافق اخیر میان آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران بر سر نصب دوربین های جایگزین در مجتمع ساخت قطعات سانتریفوژ در کرج اجرایی شود، آمریکا انتظار ندارد تا پایان سال نشست اضطراری شورای حکام برگزار شود.
پیش بینی وضعیت پرونده ایران در شورای حکام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران،‌ با اعلام توافق میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و دولت جمهوری اسلامی، یک مقام آمریکایی پیش بینی کرد تا پایان سال نشست اضطراری شورای حکام آژانس برگزار نخواهد شد.

عدم تشکیل نشست اضطراری شورای حکام

خبرگزاری رویترز، به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده در صورتی که توافق اخیر میان آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران بر سر نصب دوربین های جایگزین در مجتمع ساخت قطعات سانتریفوژ در کرج اجرایی شود، آمریکا انتظار ندارد تا پایان سال نشست اضطراری شورای حکام برگزار شود. این مقام که خواست ناشناس بماند گفته در این شرایط نیازی به برگزاری نشست ویژه شورای حکام بر سر مجموعه ای از مسائل پیش از پایان سال وجود نخواهد داشت. البته او افزوده اگر هرگونه تشدید جدید هسته ای صورت گیرد، ما مطابق آن واکنش نشان خواهیم داد.

روز گذشته و پس از چند ماه اختلاف میان ایران و آژانس بر سر تعویض چهار دوربین مستقر در مرکز تسا، دو طرف  بر سر نصب مجدد دوربین ها به توافق رسیدند. این دوربین ها در اثر حمله خرابکارانه به این تاسیسات آسیب دیده بود و ایران به دلیل بررسی ابعاد این عملیات با تعویض آن ها موافقت نکرده بود. توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌های مداربسته در تاسیسات کرج، تحول مهمی برای راستی‌آزمایی و فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران است. رافائل گروسی مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از اعلام خبر این توافق  گفت: این توافق به ما امکان می دهد تداوم دانش لازم را در این مرکز از سر بگیریم. من صمیمانه امیدوارم که بتوانیم به گفتگوهای سازنده خود برای رسیدگی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده در ایران ادامه دهیم».

اهمیت توافق برای ادامه مذاکرات وین

به نظر می رسد اختلاف میان آژانس و جمهوری اسلامی بر سر بازرسی از تاسیسات ایران تا حدودی مذاکرات اتمی در شهر وین را هم تحت الشعاع قرار داده بود.گروسی پیش از این توافق به آسوشیتدپرس گفته بود که محدودیت فعالیت بازرسان این نهاد در ایران همراه با نگرانی در مورد افزایش تولید اورانیوم با خلوص بالا باعث بروز ابهام جهانی در مورد برنامه‌ هسته ای ایران شده است. گروسی مدعی شده بود به ایران یادآوری می کند اگر این کشور بخواهد  با جامعه ملل کار کند راه گریزی از بازرسی توسط بازرسان آژانس ندارد.

2

همچنین گروسی در گفت و گو با العربیه هم مدعی شده بود: «ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را افزایش داده و از تمام خطوط عبور کرده است.» او تاکید کرده بود که مذاکرات وین بدون انجام عملیات بازرسی آژانس به موفقیت نخواهد رسید. او افزوده بود تشخیص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را کار آژانس است و «تهران نباید درهای خود را به روی بازرسان آژانس ببندد».

توافقی کوتاه مدت؟

با این حال، در شرایطی که به نظر می رسد توافق اخیر نقش مثبتی در ادامه روند مذاکرات در وین هم داشته باشد، لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال با انتشار رشته توئیتی ادعا کرده که توافق با آژانس به زودی شکست خواهد خورد. به نوشته او: «حتی آن بخش از امیدی که ایجاد شده با تردیدهای فراوانی همراه است. بله دوربین‌ها؛اما بدون ارائه کارت حافظه دوربین توسط ایران، ایران هنوز تمام مطالبی را که [در کارت‌های حافظه]جمع‌آوری می‌کند نگه می‌دارد و مشخص نیست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چگونه می‌تواند اقدامات ایران در کرج از اواخر آگوست را رصد کند».

او در توئیتی دیگر نوشت: «داستان همچنین در بخش کوچکی از آخرین گفتگوها جریان دارد. دیپلمات‌های غربی می‌گویند که ایران از زمان از سرگیری مذاکرات در دولت جدید (در 29 نوامبر)، خواسته‌های جدید و متعددی را در مذاکرات مطرح کرده است.  یکی از آن‌ها: تقاضای دسترسی آسان‌تر به فیبر کربن، یک جزء کلیدی برای سانتریفیوژها است».  به ادعای او: «این یکی از انبوهی از خواسته‌های جدیدی است که در حوزه هسته‌ای مطرح شده است و از آن دسته درخواست‌هایی است که بر اساس آن غرب مکررا تأکید می‌کند که خواسته‌های ایران بسیار فراتر از برجام است و باعث عقب‌گردی بزرگ در دیپلماسی شده است».

3

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید