سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین عنوان کرد:

روایت اولیانوف از پایان نشست شورای حکام درباره ایران

کدخبر: ۴۴۰۹۵۳
دیپلمات ارشد روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاکید اعضا بر اهمیت ازسرگیری مذاکرات برجام پایان یافت.
روایت اولیانوف از پایان نشست شورای حکام درباره ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ؛ میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: نشست این دوره شورای حکام آژانس برای بررسی مسائل مرتبط با ایران به پایان رسید.نگاه غالب این بود که تهران به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی سرعت بخشد تا مسائل باقی‌مانده حل و فصل شود. وی افزود: اعضا همچنین خواستار از سرگیری مذاکرات وین شدند.

پیشتر کاظم غریب آبادی در این نشست تصریح کرده بود که ایران تعاملات عملی و سازنده، و روابط کاری خود را با آژانس ادامه داده و با حسن نیت تلاش کرده است تا به سوالات مربوط به چند موضوع کم اهمیت گذشته پاسخ دهد. وی خاطر نشان کرد: علیرغم این تلاش های صادقانه، متأسفانه دبیرخانه آژانس، به قیمت ضربه به اعتبار خود، رویکردی غیرسازنده و شتابزده در گزارش این موضوعات اتخاذ کرده است. این می تواند به مانعی برای تعاملات آتی دو طرف، مبتنی بر حسن نیت، تبدیل شود.

سفیر کشورمان همچنین اشاره کرد: تاسف برانگیز است که علیرغم توضیح مکتوب ایران درخصوص وجود آلودگی اورانیوم تهی شده در ۲۶ می ۲۰۲۱ در یکی از مکان ها، آژانس کماکان عنوان می دارد که "ایران هنوز توضیحی ارائه نکرده است". همانگونه که قبلاً هم گفتیم، بر اساس تحقیقات ما در زمینه پیشینه فعالیت های انجام شده در این مکان، هیچ سابقه ای از فعالیت هسته ای مشاهده نگردید. بنابراین، منشاء آلودگی اعلام شده توسط آژانس برای ما کاملاً ناشناخته است.

وی بر همین اساس هشدار داد: این رویه غلط آژانس است که هر زمان به بستن یک موضوع نزدیک می شویم، سوالات جدیدی را مطرح می کند تا با یک فرآیند باز و بی انتها مواجه شویم. این رویه، کاملاً غیرقابل قبول است و با حرفه ای گری آژانس در مغایرت است.

غریب آبادی به طور جدی نگرانی خود را از بزرگ نمایی چند موضوع بی اهمیت قدیمی از سوی دبیرخانه آژانس ابراز نمود و افزود که گزارش اخیر مدیر کل آژانس درباره ایران اغراق آمیز است و آژانس باید از سیاسی کاری و غیرحرفه ای گری پرهیز کند.

اولیانوف هم دیروز با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام خواستار خودداری آژانس از سیاسی کردن همکاری با ایران از جمله موشکافی در مساله کشف آثار مواد هسته‌ای در سایت‌های ایران شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید